Sanoma: Osake tarjoaa edelleen hyvän tuotto-odotuksen
Nostamme Sanoman tavoitehinnan 11,25 euroon (aik. 10,0 euroa) ja toistamme osakkeen lisää-suosituksen. Sanoman Q4-tulos oli kausiluonteisesti vaisulla neljänneksellä operatiivisesti odotuksien mukainen ja kehittyi positiiviseen suuntaan. Suhtaudumme positiivisesti Sanoman yrityskauppavetoiseen rakennemuutokseen ja erityisesti Learning-liiketoiminnan kasvunäkymiin. Vuodenvaihteen ympärillä nähdyn vahvan kurssinousun jälkeen yhtiön arvostustaso on kohonnut, mutta näemme osakkeen tuotto-odotuksen edelleen houkuttelevana.
Q4:n operatiivinen tuloskehitys odotuksien mukaista ja jatkoi positiivista trendiä
Sanoman vertailukelpoinen liikevaihto kasvoi Q4:llä Learning-liiketoimintojen yritysostojen ajamana 12 % 206 MEUR:oon, mikä oli odotuksien mukaista. Yhtiön operatiivinen liikevoitto oli kausiluonteisesti vaisulla neljänneksellä odotetusti lähellä nollatasoa (2 MEUR), parantuen kuitenkin selvästi vertailukaudesta (Q4’19: -5 MEUR) ja ylittäen lievästi ennusteet. Segmenttitasolla Learningin liikevaihto jäi ennusteesta, mutta sen operatiivinen tuloskehitys oli vastaavasti odotettua parempaa, kun Iddink-yritysosto ja tehokkuusohjelman hyödyt pienensivät kausiluonteista liiketappiota odotuksia enemmän. Media Finlandin kasvu kärsi odotetusti edelleen vaisusta mediamainonnan markkinasta ja printtimedian rakennemurroksesta, mutta perinteisen median heikkoutta kompensoi kasvavat digitilaustuotot, tapahtuma- ja viihdepalvelut, sekä edelleen parantuva tehokkuus.. Yhtiö raportoi Q4:lle huomattavat kertaerät, jotka olivat nettovaikutukseltaan -7,5 MEUR ja selvästi odotuksiamme suuremmat. Kertaerät muodostuivat Iddink-yrityskaupan järjestelykuluista sekä IT-infrastruktuuriin ja -palveluihin liittyneistä rakennejärjestelykuluista. Tuloslaskelman alemmilla riveillä ei nähty odotuksiin nähden isoja yllätyksiä, joten -0,03 euron oikaistu osakekohtainen tulos osui lähelle ennusteita (enn. -0,05 euroa). Osinkoehdotus oli 0,50 euroa osakkeelta (2019: 0,45 euroa), mikä oli hieman odotuksiamme parempi (enn. 0,48 euroa).
Yritysostot ja tehokkuuden kasvu luovat selvää nostetta lähivuosien tulokseen
Q3’19:n lopulla toteutunut hollantilaisen oppimisratkaisujen ja -palvelujen toimittajan Iddinkin yritysosto ja tehokkuusohjelmien vaikutukset tulevat arviomme mukaan vahvistamaan selvästi Sanoman operatiivista tuloskasvua lähivuosina, vaikka medialiiketoimintojen tuloskehitysnäkymät ovat syklin nykyisessä vaiheessa ja median rakennemurroksen edelleen vaisut. Teimme Q4-raportin perusteella pieniä positiivisia tarkennuksia ennusteisiimme, ja näemme yhtiöllä potentiaalia kannattavuusohjeistuksen nostoon vuoden 2020 osalta. Ohjeistusnosto tapahtuneen kuitenkin vasta kausiluonteisesti tärkeän Q3:n aikana. Ennustamme vuodelle 2020 selvästi kasvavaa liikevaihtoa (+17 %) ja operatiivista tulosta (oik. EBIT ilman PPA +19 %), sekä noin 15,6 %:n operatiivista kannattavuutta (ohjeistus noin 15 %). Vuosina 2021-2022 tuloskasvu tasaantuu ilman uusia yritysostoja arviomme mukaan noin 5:%:n tasolle. Vahvistuvan operatiivisen kassavirran myötä odotamme lähivuosien osinkoon keskimäärin 5 %:n kasvua.
Vahva kokonaistuotto ja positiiviset tulos- ja kassavirtatrendit sekä yrityskauppakortti tukevat osaketta
Päivitetyillä ennusteillamme Sanoman arvostustaso on kurssinoususta huolimatta tulospohjaisesti edelleen kohtuullisella tasolla absoluuttisesti (2020-2021e P/E oik. 15-16x ja EV/EBIT oik. 12-14x) ja verrokkeihin nähden, ja lisäksi osake tarjoaa lähivuosille hyvää kokonaistuottoa (noin 14 %:n tuloskasvu + 5 %:n osinko). Osakkeen arvostukseen vaikuttaa kuitenkin seuraavan 12 kk:n jänteellä paljon myös se, miten yhtiö onnistuu vakuuttamaan sijoittajat tulevilla yrityskaupoillaan.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut10.02.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 913,2 | 1 067,1 | 1 080,0 |
kasvu-% | −30,58 % | 16,85 % | 1,21 % |
EBIT (oik.) | 124,1 | 147,8 | 155,5 |
EBIT-% (oik.) | 13,59 % | 13,85 % | 14,40 % |
EPS (oik.) | 0,49 | 0,67 | 0,70 |
Osinko | 0,50 | 0,52 | 0,55 |
Osinko % | 5,29 % | 7,66 % | 8,10 % |
P/E (oik.) | 19,41 | 10,17 | 9,64 |
EV/EBITDA | 9,04 | 4,65 | 3,80 |