Sanoma Q1: Pieni tulosalitus, näkymät odotetun kaltaiset
Sanoma julkisti aamulla Q1-raporttinsa, joka oli kausiluonteisesti heikolla neljänneksellä tuloksen osalta lievästi odotuksia heikompi. Tulosalitus selittyi pääasiassa Suomen mediatoimintojen kustannusten jaksotuseroilla, sillä koronaepidemialla ei ollut yhtiön mukaan vielä merkittävää vaikutusta alkuvuoden tulokseen. Sanoma perui jo maaliskuussa vuoden 2020 ohjeistuksensa, eikä antanut odotetusti uutta ohjeistusta tässä vaiheessa vuotta. Näkymien osalta yhtiön maaliskuussa kommunikoima kuva oli muuttumaton, eli oppimisen liiketoiminnot eivät kärsi koronasta, mutta mediatoimintojen mainos- ja tapahtumatulot laskevat jyrkästi. Kokonaisuutena raportin yleiskuva on neutraali huolimatta pienestä tulosalituksesta.
Sanoman liikevaihto kasvoi Q1:lla 15 % 188 MEUR:oon, ylittäen hieman meidän ja konsensuksen odotukset. Liikevaihdon muutosta ajoi odotetusti pääasiassa Learning-segmentin Iddink-yritysosto, joka nosti Learning-segmentin liikevaihdon Q1:llä 85 %:n kasvuun. Media Finlandin liikevaihto laski vain 1 %:n, mikä ylitti odotukset noin 3 %:lla. Media Finlandin liikevaihto ei kärsinyt odotetusti Q1:llä vielä juuri lainkaan koronan vaikutuksista, jotka osuivat aivan Q1:n loppuun.
Operatiivista liiketulosta Sanoma teki Q1:llä -8 MEUR, mikä alitti lievästi meidän että konsensuksen ennusteet. Lievästi vertailukaudesta heikentyneen tuloksen taustalla vaikutti pääasiassa Media Finlandin selvästi vertailukaudesta laskenut kannattavuus, joka johtui Q1:lle osuneista, mutta suunnitelluista ohjelmaosto- ja markkinointikuluista. Nämä kulut ovat vastaavasti pienempiä muilla neljänneksillä, joten niihin ei liity draamaa. Learningin liiketulos jäi kausiluonteisuudesta johtuen selvästi tappiolliseksi ja vertailukauden tasolle. Kvartaalin kertaerät olivat hieman odotuksia suuremmat (4,1 MEUR), mutta vastaavasti rahoituskulut ja verot pienemmät, joten operatiivinen osakekohtainen tulos jäi suunnilleen liikevoiton alituksen verran odotuksista (Q1’20: tot- -0,06 vs. enn. -0,04).
Sanoma jatkoi ohjeistuksen osalta edelleen maaliskuun lopussa valittua linjaa, missä epävarmuuteen vedoten yhtiö ei antanut uutta ohjeistusta vuodelle 2020. Yhtiö kommentoi jo maaliskuun lopulla, että koronasta johtuvalla kysynnän laskulla ja rajoitustoimilla arvioidaan olevan merkittävä vaikutus Media Finlandin mainos- ja tapahtumaliiketoimintojen liikevaihtoon ja kannattavuuteen, eikä tähän näkymään tullut muutosta. Yhtiö kuitenkin tarkensi, että tapahtumaliiketoiminnan liikevaihdon arvioidaan olevan kuluvana vuonna lähellä nollaa (liikevaihto 2019 noin 35 MEUR). Tärkeää oli, että yhtiö toisti arvion, että koronalla ei ole merkittävää vaikutusta suurimman osan Sanoman tuloksesta muodostavaan Learning-liiketoimintaan.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut25.03.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 913,2 | 1 079,7 | 1 116,4 |
kasvu-% | −30,58 % | 18,23 % | 3,40 % |
EBIT (oik.) | 124,1 | 140,4 | 152,5 |
EBIT-% (oik.) | 13,59 % | 13,00 % | 13,66 % |
EPS (oik.) | 0,49 | 0,62 | 0,68 |
Osinko | 0,50 | 0,50 | 0,54 |
Osinko % | 5,29 % | 7,36 % | 7,95 % |
P/E (oik.) | 19,41 | 10,87 | 10,01 |
EV/EBITDA | 9,04 | 4,85 | 4,57 |