Sanoma Q2 keskiviikkona: Kasvua mainonnan elpymisestä ja yritysostosta
Sanoma julkistaa Q2-raportin huomenna keskiviikkona noin klo 08.30. Yhtiöltä odotetaan kausiluonteisesti hyvältä Q2:lta sekä liikevaihdon että operatiivisen tuloksen kasvua mainosmarkkinan elpymistä ja oppimisliiketoiminnan (Learning) epäorgaanista kasvua mukaillen. Odotamme yhtiön toistavan aikaisemman ohjeistuksensa. Emme tee muutoksia Sanoman positiiviseen suositukseemme ennen Q2-raporttia, vaikka osakekurssi onkin jo kiivennyt tavoitehintamme tasolle.
Teimme ennusteisiimme lieviä tarkistuksia mediamainonnan odotuksiamme vahvempaa elpymistä heijastellen. Ennustamme Sanoman liikevaihdon kasvaneen Q2:lla 17 % 288 MEUR:oon (aik. 280 MEUR), mikä on lähes linjassa konsensuksen ennusteen kanssa. Segmenteittäin odotamme Learningin liikevaihdon kasvaneen reilu 14 % pääasiassa Santillana-yritysoston vetämänä. Media Finlandin liikevaihdon odotamme puolestaan kasvaneen lähes 20 % etenkin mediamainonnan voimakasta elpymistä sekä alueellisten lehtien -yritysoston epäorgaanista kasvua heijastellen. Kasvuvauhtia kuitenkin hidastaa hieman Oikotie-liiketoiminnan myynti, sillä se heijastui vielä vertailukauden lukuihin.
Ennustamme Sanoman oikaistun liikevoiton ilman PPA-poistoja nousseen Q2:lla 62 MEUR:oon. Tämä on linjassa konsensuksen ennusteen kanssa. Tuloskasvua ennusteissamme vetää etenkin Learningin Santillana-yritysosto, jonka liikevaihdon ja sitä kautta myös tuloksen jakautumiseen Q2 ja Q3 kvartaaleille liittyy kuitenkin hieman epävarmuutta. Ennustamme Media Finlandin operatiivisen tuloksen kasvaneen hieman vertailukaudesta, mutta kannattavuusennusteemme on vertailukauden alapuolella Oikotien myyntiä sekä poikkeustilasta kärsineen festivaaliliiketoiminnan aiheuttamaa lievää kannattavuuspainetta peilaten. Raportoidun osakekohtaisen tuloksen ennusteemme on 0,24 eurossa, mikä on linjassa konsensuksen ennusteen kanssa.
Odotamme Sanoman toistavan Q2-raportin yhteydessä ohjeistuksensa vuodelle 2021, jonka mukaan yhtiö odottaa konsernin raportoidun liikevaihdon olevan 1,2-1,3 mrd. euroa (2020: 1,1) ja operatiivisen liikevoitto-%:n ilman hankintamenojen poistoja olevan 14-16 % (2020:14,7 %). Ennusteissamme ennen Q2-raporttia odotamme vuonna 2021 Sanomalta 19 %:n liikevaihdon kasvua (2021e liikevaihto 1263 MEUR) ja 15,5 %:n operatiivista liikevoitto-% (ilman PPA-poistoja), mitkä ovat lievästi (~ 2-3 %) konsensuksen vastaavien ennusteiden yläpuolella. Viime hetkisten markkinakommenttien lisäksi kiinnitämme raportin yhteydessä huomiota etenkin Media Finlandin mainosmyynnin suoriutumiseen mainosmarkkinan ripeän elpymisen värittämällä Q2:lla.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut26.07.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 061,7 | 1 263,1 | 1 305,7 |
kasvu-% | 16,26 % | 18,97 % | 3,37 % |
EBIT (oik.) | 133,7 | 160,7 | 179,9 |
EBIT-% (oik.) | 12,59 % | 12,72 % | 13,78 % |
EPS (oik.) | 0,58 | 0,71 | 0,80 |
Osinko | 0,52 | 0,54 | 0,58 |
Osinko % | 3,78 % | 7,92 % | 8,50 % |
P/E (oik.) | 23,61 | 9,63 | 8,48 |
EV/EBITDA | 6,47 | 4,76 | 4,26 |