Sanoma Q2: Raportti vastasi hyvin odotuksia
Sanoma julkisti aamulla Q2-raporttinsa, joka oli kokonaisuutena hyvin linjassa sekä meidän että konsensuksen odotuksien kanssa. Sanoma toisti odotetusti aikaisemman ohjeistuksensa kuluvalle vuodelle. Kokonaisuutena Sanoman tuloksen muodostumisen kannalta toiseksi merkittävimmän kvartaalin raportin yleiskuva oli varsin neutraali. Sanoman klo 11.00 alkavaa tulosinfoa voi seurata inderesTV:stä tästä linkistä.
Sanoman liikevaihto kasvoi Q2:lla 23 % 303 MEUR:oon, ylittäen hieman meidän ja konsensuksen odotukset. Liikevaihdon odotuksiamme ripeämpää kasvua veti Learning (Learning liikevaihdon kasvu 29 % vs. Inderes enn. +14 %), jossa Santillana Spainin liikevaihto näyttää ajoittuvan odotuksiamme tasaisemmin Q2 ja Q3 kvartaaleille ja selittää ennusteen ylitystä. Media Finlandin liikevaihto kasvoi 18 %, mikä oli melko hyvin linjassa noin 20 %:n liikevaihdon kasvua odottaneen ennusteemme kanssa. Media Finlandin kasvun taustalla oli etenkin alueellisen sanomalehtiliiketoiminnan heijastuminen koko neljänneksen lukuihin sekä mediamainonnan elpyminen koronapandemian painamaan vertailukauteen nähden.
Operatiivista liiketulosta (ilman PPA-poistoja) Sanoma teki Q2:lla 65 MEUR, ylitti lievästi sekä meidän että konsensuksen ennusteet. Segmenteittäin katsottuna sekä Learningin että Media Finlandin operatiivinen tulos ylitti lievästi odotuksemme. Learningin kannattavuus jäi lievästi odotuksistamme kasvaneita myynnin ja markkinoinnin kuluja heijastellen ja siten segmentin tulosylitys tuli odotuksiamme vahvemmasta liikevaihdon kehityksestä. Vastaavasti Media Finlandin kannattavuus ylitti ennusteemme vetäen operatiivisen tuloksen yli ennusteemme. Sanoma kirjasi Q2:lle hieman odotuksiamme suuremmat negatiiviset kertaerät, mikä painoi raportoidun tuloksen marginaalisesti alle odotuksiemme ja siten myös Q2:n osakekohtainen tuloksen 0,22 euroon.
Sanoma toisti odotetusti ohjeistuksensa vuodelle 2021 ohjeistuksen, jonka mukaan yhtiö odottaa konsernin raportoidun liikevaihdon olevan 1,2-1,3 mrd. euroa (2020: 1,1) ja operatiivisen liikevoitto-%:n ilman hankintamenojen poistoja olevan 14-16 % (2020:14,7 %). Ennusteissamme ennen Q2-raporttia odotimme Sanomalta vuonna 2021 19 %:n liikevaihdon kasvua (2021e liikevaihto 1263 MEUR) ja 15,5 %:n operatiivista liikevoitto-% (ilman PPA-poistoja), mitkä olivat lievästi (2-3 %) konsensuksen vastaavien ennusteiden yläpuolella. Näkymissä Sanoma arvioi edelleen, että mainonnan kysyntä tulee painottumaan H2:lle. Lisäksi yhtiö arvioi, että tapahtumaliiketoiminnan liikevaihto tulee olemaan noin puolet vuoden 2019 tasosta (2019: 35 MEUR) ja kannattavuus lähellä nollaa. Alustavan arviomme mukaan Q2-raportti ei anna aihetta merkittäville ennustemuutoksille.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut26.07.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 061,7 | 1 263,1 | 1 305,7 |
kasvu-% | 16,26 % | 18,97 % | 3,37 % |
EBIT (oik.) | 133,7 | 160,7 | 179,9 |
EBIT-% (oik.) | 12,59 % | 12,72 % | 13,78 % |
EPS (oik.) | 0,58 | 0,71 | 0,80 |
Osinko | 0,52 | 0,54 | 0,58 |
Osinko % | 3,78 % | 8,19 % | 8,80 % |
P/E (oik.) | 23,61 | 9,30 | 8,19 |
EV/EBITDA | 6,47 | 4,66 | 4,16 |