Sanoma: Tarkkailemme marginaalipainetta varovaisina
Olemme laskeneet lähivuosien ennusteitamme alaspäin molemmissa liiketoiminta-alueissa, minkä lisäksi olemme tarkastaneet rahoituskustannuksien ennusteitamme ylöspäin. Vuosien 2023-2024 tulosennusteemme ovatkin laskeneet tuntuvasti. Osakkeen arvostus on mielestämme pidemmällä perspektiivillä kohtuullinen, mutta 12 kuukauden perspektiivillä emme näe arvostuksessa nousuvaraa. Samaan aikaan riskitasoa mielestämme nostaa lyhyen tähtäimen kannattavuustasoon liittyvä kohollaan oleva epävarmuus. Tästä syystä emme pidä riski/tuotto-suhdetta nyt houkuttelevana. Toistamme Sanoman vähennä-suosituksen ja laskemme tavoitehinnan 10 euroon (aik. 11,5 euroa).
Mainonta jarrutti Q4:llä
Kantarin julkaisemien lukujen perusteella mediamainonta jarrutti Q4’22:n kahden ensimmäisen kuukauden aikana tuntuvasti, sillä lokakuussa mediamainonta laski 5 % ja marraskuussa 8 %. Marraskuun mediamainonnan kommentissamme kerroimme mainonnan kehityksen olleen odotuksiamme vaisumpaa ja olemmekin tarkastelleen tämän seurauksena Media Finlandin ennusteitamme alaspäin. Q4’22:n lievien ennustetarkistusten merkitys on rajallinen, mutta olemme tarkastelleet myös ensi vuoden ennusteitamme alaspäin. Odotamme mainostajien jatkavan varovaisena talouskasvun jarrutuksen ja kuluttajaluottamusta nakertaneen korkean inflaation seurauksena.
Ennusteita alas molemmissa segmenteissä, rahoituskuluista lisäpainetta tulosennusteille
Tekemiemme lähivuosien liikevaihdon ennustetarkistuksien lisäksi tulosennusteisiimme painetta aiheuttivat marginaalien tarkistukset alaspäin molemmissa segmenteissä. Odotamme volyymipaineen yhdessä laaja-alaisen kustannusinflaation (mm. paperi, jakelu ja palkkainflaatio) kanssa nakertavan suhteellisesti enemmän Media Finlandin kannattavuutta. Vakaamman kysyntäkuvan omaavan Learningin odotamme kasvavan vuonna 2023 Pearson-yritysoston tuoman epäorgaanisen kasvun lisäksi orgaanisesti, mutta vaiheittain vuosina 2023 ja 2024 toteutuvien hintojen korotuksien ja voimakkaan inflaation seurauksena odotamme myös sen marginaalin laskevan vuonna 2023. Tekemiemme ennustemuutoksien myötä lähivuosien operatiivisen tuloksen ennusteemme laskivat 6-5 %, mutta osakekohtaisen tuloksen ennusteitamme rokottivat tuntuvasti myös nousseet rahoituskustannuksien ennusteet. Siten vuosien 2023-2024 EPS:n ennusteemme laskivat 16-12 %. Olemme myös tarkistaneet osinkoennusteitamme lievästi alaspäin. Odottamamme tulospaineen, nykyisen velkatason ja korkojen merkittävän nousun myötä selkeästi osinkoyhtiöiksi sijoittajien suuntaan profiloituvan Sanoman osingonkasvunäkymä on mielestämme aiempaa epävarmempi, vaikkakin perusskenaariossamme odotamme yhtiön pitävän kiinni osingon kasvattamisesta.
Ennustamallamme laskevalla tuloksella arvostus on vaativa
Ennusteidemme mukainen vuoden 2022 P/E-kerroin on 14x ja taseen tuntuvan velkavivun huomioiva EV/EBIT-kerroin on 16x. Vastaavat vuoden 2023 kertoimet ovat 16x ja 15x. Mielestämme kuluvan vuoden kertoimet ovat kokonaisuutena melko vaativat, mutta odotamme tulostason painuvan inflaatiopaineiden myötä vaatimattomaksi. Siten osakkeen lyhyen tähtäimen korkeahko arvostustaso korjaantuu pidemmällä tähtäimellä odottamallamme tuloskasvulla. Seuraavan 12 kuukauden tuotto/riski-suhdetta tämä ei mielestämme kuitenkaan riitä kääntämään houkuttelevaksi ja tarkkailemmekin kuluvan vuoden marginaalipainetta vielä varovaisella kannalla.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut09.01.2023
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 251,6 | 1 306,1 | 1 392,4 |
kasvu-% | 17,88 % | 4,36 % | 6,60 % |
EBIT (oik.) | 158,2 | 147,3 | 157,4 |
EBIT-% (oik.) | 12,64 % | 11,27 % | 11,31 % |
EPS (oik.) | 0,71 | 0,69 | 0,61 |
Osinko | 0,54 | 0,54 | 0,55 |
Osinko % | 3,96 % | 7,91 % | 8,05 % |
P/E (oik.) | 19,08 | 9,83 | 11,21 |
EV/EBITDA | 8,08 | 5,85 | 5,17 |