Sanoma julkaisi torstaina päivitetyt näkymät kuluvalle vuodelle. Vuonna 2020 Sanoma odottaa konsernin raportoidun liikevaihdon olevan noin 1 050 MEUR (2019: 913). Konsernin operatiivisen liikevoittoprosentin ilman hankintamenojen poistoja yhtiö odottaa olevan noin 14 % (2019: 14,8 %). Lisäksi yhtiö tarkensi, että tässä tapauksessa noin 14 % tarkoittaa, että prosentin ei odoteta olevan alle 13 % tai yli 15 %. Yhtiön mukaan näkymät perustuvat oletukseen, että vuonna 2020 mainosmarkkinat laskevat Suomessa 15-20 % vuoteen 2019 verrattuna.
Ennusteemme ovat hyvin linjassa päivitetyn ohjeistuksen kanssa, sillä ennustamme Sanoman vuoden 2020 liikevaihdoksi 1048 MEUR ja vastaavasti oik. liikevoitto-%:ksi (ilman PPA-poistoja) 14,3 % (150 MEUR). Siten ohjeistus ei aiheuta muutostarpeita ennusteisiimme ennen 29.10. julkaistavaa Q3-raporttia.
Q2-tuloksen jälkeen (13.8.) päivitetyn tuoreimman Varan konsensuksen ennusteiden keskiarvo kuluvan vuoden liikevaihdolle on 1041 MEUR ja oik. liikevoitto-%:lle (ilman PPA-poistoja) 13,1 % (137 MEUR). Siten konsensuksen ennusteet ovat liikevaihdon osalta melko hyvin linjassa ohjeistuksen indikoiman tason ja kannattavuusennuste on ohjeistushaarukan alalaidalla. Kannattavuusennusteemme on konsensuksen korkein ennuste.
Ohjeistus osoittaa, että Sanoma on odotuksiemme mukaisesti onnistunut sopeuttamaan kustannustasoaan Media Finlandissa muuttuneeseen toimintaympäristöön, ja lisäksi se korostaa vakaan Learningin merkitystä. Ohjeistuksen palauttaminen myös laskee kuluvan vuoden näkymiin liittyvää epävarmuutta, mikä on mielestämme sijoittajien kannalta hieman positiivista.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut24.07.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 913,2 | 1 048,2 | 1 127,8 |
kasvu-% | −30,58 % | 14,78 % | 7,60 % |
EBIT (oik.) | 124,1 | 127,0 | 145,0 |
EBIT-% (oik.) | 13,59 % | 12,11 % | 12,85 % |
EPS (oik.) | 0,49 | 0,57 | 0,65 |
Osinko | 0,50 | 0,52 | 0,54 |
Osinko % | 5,29 % | 7,49 % | 7,78 % |
P/E (oik.) | 19,41 | 12,23 | 10,62 |
EV/EBITDA | 9,04 | 3,15 | 4,03 |