Tokmanni Q2 perjantaina: Halpakaupan näytön paikka inflaatioympäristössä
Tokmanni julkistaa Q2-raporttinsa perjantaina klo 8.30. Ennustamme yhtiön vertailukelpoisen myynnin laskevan, kun kiihtynyt rekyyli tavarasta palveluihin, myöhäinen kevät ja kuluttajien luottamuksen ja ostovoiman notkahdus ovat vaikuttaneet negatiivisesti käyttötavaran kysyntään. Samalla ennustamme tulosrivien laskevan jälleen selvästi, kun kustannusinflaatio laimentaa marginaaleja ja myös varaston kiertoa on pitänyt vauhdittaa. Norjalainen halpakauppias Europris kertoi hankaliin olosuhteisiin nähden hyvästä kehityksestä Q2:n aikana ja siten Tokmannin ennusteylitys suhteessa varovaisiin ennusteisiimme on mahdollinen. Yhtiön tulisikin kyetä ylittämään odotuksemme, jotta nykyistä tulosohjeistusta (90-110 MEUR) voidaan edelleen pitää realistisena. Tokmannin historiallisia tasoja (P/E 15x) edullisempi arvostus (P/E 13x) pitää meidät silti edelleen osakkeen kyydissä myös omalla 2022-liikevoiton ennusteellamme (80 MEUR).
Ilman pukeutumista käyttötavaramarkkina on jatkanut keväällä selvässä laskussa
Käyttötavaramarkkina (PTY) on huhti-toukokuussa kasvanut noin 2 %:lla mutta tämä johtuu puhtaasti pukeutumisen vahvasta kasvusta (n. 20 %) ihmisten palattua mm. ravintoloihin ja työpaikoille. Myös Tokmanni myy paljon vaatteita, mutta arviomme mukaan suurimmat hyötyjät pandemian helpottamisesta ovat olleet käyttötavaramarkkinaindeksiin sisältyvät Tokmannia kalliimpiin vaatteisiin keskittyvät tavaratalot Stockmann ja Sokos.
Odotamme Tokmannin myynnin olevan kokonaisuutena vertailukauden tasolla 302 MEUR:ssa. Yhtiön vertailukelpoinen kasvu jää ennusteessamme negatiiviseksi, sillä myymäläverkosto on kasvanut vertailukaudesta 6 myymälällä 197 myymälään. Vertailukelpoisen myynnin laskua selittää se, että vertailukaudella Tokmanni hyötyi vielä kuluttajien rahankäytön suuntautumisesta tavaraan palveluiden kustannuksella. Odotamme myös kalliimpien vapaa-ajan välineiden (kesäkalusteet, grillit, trampoliinit) myynnin kärsineen myöhässä alkaneesta kevätsesongista. Tokmannin norjalainen verrokki Europris kertoi omassa Q2-raportissaan, että matalan keskihinnan tuotteiden myynti on edelleen kasvanut ja selvää laskua on nähty kalliimmissa käyttötavaroissa. Uskomme Tokmannin myyntimixin käyttäytyneen samankaltaisesti inflaatioympäristössä.
Kustannusinflaatio näkyy arviomme mukaan hieman kaikilla kuluriveillä
Myyntikatteen odotamme laskeneen 33,5 %:iin (Q2’21: 35,0 %). Raaka-aineiden ja rahtien kustannusinflaatio ja sekä näiden vieminen Tokmannin toimesta vain osittain kuluttajahintoihin painavat ennustettamme. Katteita painaa ennusteessamme myös käyttötavaramarkkinan pelureiden ylisuuret varastot ja alennuskampanjat niiden purkamiseksi (Tokmannilla varastojen arvo oli Q1’22 lopussa 306 MEUR (Q1’21: 250,4 MEUR). Myyntikatetta toisaalta tukee se, että uskomme private-label tuotteiden osuuden kasvaneen mm. uusien Miny- ja Parco-merkkien lanseerauksen sekä vaatemyynnin kasvun myötä, sillä vaatteissa on paljon omia tuotemerkkejä.
Tokmannin henkilöstökulujen ja muiden kulujen odotamme nousevan 20,3 %:iin liikevaihdosta (Q2’21: 19,0 % liikevaihdosta). Henkilöstökuluja kasvattavat edelleen pandemian aiheuttamat sairauspoissaolot. Kiinteistökustannusten nousuun vaikuttaa erityisesti energian hinta sekä yleinen kustannusinflaatio. Myös poistotasojen ennustamme nousseen laajentuneen verkoston sekä asteittain tapahtuvien vuokrien korotusten myötä. Edellisten seurauksena odotamme liikevoiton laskeneen 22,7 MEUR:oon (Q2’21: 32,3 MEUR), mikä on 7,5 % liikevaihdosta (Q2’21: 10,7 %).
Raportissa mielenkiinto kohdistuu 2022-ohjeistuksen pitävyyteen
Yhtiön ohjeistuksen mukaan liikevaihto on edellisvuoden tasolla ja oikaistu liikevoitto 90-110 MEUR (2021: 105,7 MEUR). Meidän liikevoiton ennusteemme on 80 MEUR (konsensus 92 MEUR), ja odotamme yhtiön joutuvan vielä laskemaan ohjeistustaan. Epävarmuus tulevaa kohtaan on kuitenkin edelleen suurta etenkin liittyen inflaation loppuvuoden kehitykseen ja sitä kautta kuluttajien ostovoiman kehitykseen. Lieviä positiivisia merkkejä muun vähittäiskaupan markkinalla on ilmassa, kun kvartaalin loppua kohden markkina on luottokorttidatan perusteella vihdoin elpynyt vuoden 2019 tasoja korkeammalle, mutta on silti edelleen vertailukautta matalammalla. Muistutamme myös, että vuoden 2022 jälkipuoliskon vastaluvut eivät ole enää yhtä haastavia kuin alkuvuoden luvut. Myös Europrisin hyvä Q2-raportti Norjassa on alustava positiivinen indikaatio siitä, että halpakauppa pärjää muuta vähittäiskauppaa paremmin myös inflaatio-olosuhteissa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Tokmanni Group
Tokmanni on vuonna 1989 perustettu halpatavaroihin keskittyvä vähittäiskauppayhtiö. Tokmanni on Suomen suurin halpakauppa myymälöiden määrällä ja liikevaihdolla mitattuna. Tokmannilla eri puolilla Suomea noin. 200 myymälää.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut26.05.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 141,8 | 1 152,7 | 1 189,2 |
kasvu-% | 6,39 % | 0,96 % | 3,17 % |
EBIT (oik.) | 105,7 | 80,1 | 84,6 |
EBIT-% (oik.) | 9,26 % | 6,95 % | 7,12 % |
EPS (oik.) | 1,29 | 0,95 | 1,00 |
Osinko | 0,96 | 0,70 | 0,72 |
Osinko % | 4,89 % | 5,14 % | 5,28 % |
P/E (oik.) | 15,24 | 14,32 | 13,63 |
EV/EBITDA | 8,43 | 7,42 | 7,45 |