Tokmanni julkisti aamulla Q3-raportin, joka ylitti odotuksemme kasvun suhteen, mutta päätös pitäytyä halvoissa asiakashinnoissa kohonneista kustannuksista huolimatta johti ennusteitamme alhaisempaan kannattavuuteen.
Yhtiön Q3-liikevaihto ylitti meidän ja konsensuksen ennusteet kasvaessaan 7 % 280 MEUR:oon vahvasta vertailukaudesta huolimatta. PTY:n tilastojen mukaan käyttötavaramarkkina kasvoi 4,5 % Q3:lla, joten Tokmanni jatkoi markkinaosuuksien voittamista. Vertailukelpoisten myymälöiden liikevaihto kasvoi 5,4 % ja myynti oli erityisen vahvaa vapaa-ajan ja kodintekniikan, pukeutumisen ja puutarhan tuoteryhmissä. Elokuussa lanseeratun Tokmanni Klubi -kanta-asiakasohjelman kerrotaan herättäneen suurta mielenkiintoa ja siihen on liittynyt jo 0,5 miljoonaa asiakasta. Myös Tokmannin verkkokauppa jatkoi vahvaa kasvuaan ja sen myynti kasvoi 65 % ja sen osuus konsernin liikevaihdosta oli 1,6 %. Myymälöiden asiakaskäynnit kasvoivat 1,3 %, mutta vertailukelpoisten myymälöiden asiakasmäärä laski 0,6 %. Strategiansa mukaisesti Tokmanni onnistui kasvattamaan suoran tuonnin ja hallinnoimiensa tuotemerkkien osuutta myynnistä.
Tokmannin oikaistu liikevoitto kasvoi 9,6 % 26,1 MEUR:oon, mikä jäi meidän ja konsensuksen odotuksista. Painetta yhtiön kannattavuuteen aiheutti mm. kanta-asiakasohjelman lanseeraus ja siihen kuuluvat liittymisalennukset sekä Tokmannin päätös pitäytyä halvoissa asiakashinnoissa hankintahintojen ja rahtikustannusten noususta huolimatta. Tokmannin rahtikustannukset ovat kuitenkin nousseet markkinahintoja vähemmän ja rahtikapasiteettia on ollut saatavilla, mutta joidenkin tuotteiden osalta saatavuus on heikentynyt. Globaaleista tuotantoketjun haasteista huolimatta Tokmanni on pystynyt varmistamaan tuotteiden hyvän riittävyyden myymälöissään Q3:lla sekä kausiluonteisesti erittäin tärkeää joulukauppaa varten.
Raportoitu liikevoitto oli 26,4 MEUR eli hieman oikaistua lukua korkeampi, mikä johtui muutoksista sähköjohdannaissopimusten ja valuuttajohdannaisten käyvissä arvoissa. Osakekohtainen tulos kasvoi Q3:lla 9 % ja oli 0,32 euroa. Yhtiö säilytti odotuksiemme mukaisesti liikevaihdon kasvua ja 105-115 MEUR:n vertailukelpoista liikevoittoa ennakoivan vuoden 2021 ohjeistuksensa ennallaan.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Tokmanni Group
Tokmanni on vuonna 1989 perustettu halpatavaroihin keskittyvä vähittäiskauppayhtiö. Tokmanni on Suomen suurin halpakauppa myymälöiden määrällä ja liikevaihdolla mitattuna. Tokmannilla eri puolilla Suomea noin. 200 myymälää.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut30.07.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 073,2 | 1 144,1 | 1 224,0 |
kasvu-% | 13,65 % | 6,61 % | 6,98 % |
EBIT (oik.) | 100,2 | 111,8 | 121,3 |
EBIT-% (oik.) | 9,34 % | 9,77 % | 9,91 % |
EPS (oik.) | 1,23 | 1,38 | 1,51 |
Osinko | 0,85 | 0,99 | 1,06 |
Osinko % | 5,23 % | 6,73 % | 7,21 % |
P/E (oik.) | 13,18 | 10,67 | 9,72 |
EV/EBITDA | 7,88 | 6,62 | 6,25 |