Tokmanni julkistaa Q3-raporttinsa perjantaina 29.10. klo 8.30. Yhtiöllä on vastassa hyvä vertailukausi, jonka aikana nähtiin vahvaa kasvua piha- ja puutarhakalusteiden, urheilu- ja harrastustuotteiden, kodin pesu- ja puhdistusaineiden sekä papereiden ja elintarvikkeiden myynnissä. Globaalit logistiikkahaasteet, raaka-aineinflaatio ja kuluttajien laajentuneet kulutusvaihtoehdot (matkustus, ravintolat ja muut palvelut) aiheuttavat pientä epävarmuutta Q3-lukuihin. Tokmannin Q2-raportin yhteydessä tehty ohjeistuksen nosto ja Keskon lokakuussa annettu positiivinen tulosvaroitus (3. ohjeistuksen nosto tänä vuonna) antavat kuitenkin mielestämme syitä optimismiin tulevaa raporttia ja loppuvuotta ajatellen.
Ennustamme Q3-liikevaihdon kasvaneen 5 % vertailukaudesta 275 MEUR:oon (konsensus: 277 MEUR) sekä vertailukelpoisen myynnin kasvun että laajentuneen myymäläverkoston seurauksena. Syyskuuhun 2020 nähden Tokmannin myymäläverkosto on käsityksemme mukaan kasvanut nettomääräisesti 5 myymälällä, mikä on linjassa yhtiön tavoitteiden kanssa (noin 6 uutta myymälää vuodessa). Yhtiö on systemaattisesti jatkanut keväällä päivitetyn strategiansa toteuttamista kasvattamalla tuotevalikoimaansa ja mm. lanseeraamalla uuden Tokmanni Klubi -kanta-asiakasohjelman.
Odotamme liikevoiton kasvaneen 29,7 MEUR:oon (Q3’20: 24 MEUR), mikä on 10,8 % liikevaihdosta. Ennusteemme on hitusen 28,8 MEUR:n konsensusennusteen yläpuolella. Kohenevaa kannattavuutta ajaa ennusteissamme liikevaihdon kasvu ja vaatemyynnin elpyminen. Varaston tervehdyttämiseksi Tokmanni myi vertailukaudella sesonkivaatteita selkeästi alennetuin hinnoin painaen myyntikatteita. Kannattavuuden näkökulmasta vaatteet ovat yksi Tokmannin parhaista tuotekategorioista, joten niiden parantuneella menekillä pitäisi olla positiivinen vaikutus kannattavuuteen. Ruuhkautuneet satamat, konttien puute ja tuotannontekijöihin liittyvä inflaatio ovat varmasti aiheuttaneet omat haasteensa Tokmannin tuonnille ja odotamme yhtiön edellisvuoden tapaan kasvattaneen varastotasojaan hyvissä ajoin joulusesonkia varten hyllysaatavuuden takaamiseksi.
Tokmanni ohjeistaa liikevaihdon kasvua vuodelle 2021 (2020: 1073 MEUR) ja vertailukelpoisen liikevoiton odotetaan paranevan vertailukauden tasosta (2020: 100 MEUR) ja olevan 105-115 MEUR. Vuoden 2021 liikevaihtoennusteemme on 1144 MEUR, mikä tarkoittaa 7 %:n kasvua. Tokmannilla on tiedossa useita toimenpiteitä H2:lla myymäläverkoston kehittämiseksi, joiden avittamana yhtiö tekee odotuksiemme mukaan jälleen ennätyskorkean liikevaihdon. Odotamme oikaistun liikevoiton kasvavan vertailukaudesta ja olevan 112 MEUR, mikä tarkoittaa 9,8 %:n liikevoittomarginaalia.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Tokmanni Group
Tokmanni on vuonna 1989 perustettu halpatavaroihin keskittyvä vähittäiskauppayhtiö. Tokmanni on Suomen suurin halpakauppa myymälöiden määrällä ja liikevaihdolla mitattuna. Tokmannilla eri puolilla Suomea noin. 200 myymälää.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut30.07.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 073,2 | 1 144,1 | 1 224,0 |
kasvu-% | 13,65 % | 6,61 % | 6,98 % |
EBIT (oik.) | 100,2 | 111,8 | 121,3 |
EBIT-% (oik.) | 9,34 % | 9,77 % | 9,91 % |
EPS (oik.) | 1,23 | 1,38 | 1,51 |
Osinko | 0,85 | 0,99 | 1,06 |
Osinko % | 5,23 % | 6,42 % | 6,87 % |
P/E (oik.) | 13,18 | 11,19 | 10,19 |
EV/EBITDA | 7,88 | 6,86 | 6,48 |