Tokmannin omien tuotemerkkien valikoima laajenee edelleen
Tokmanni kertoi eilen Arki 360°- tuotemerkin lanseerauksesta. Kyseessä on Tokmannin oma tuotemerkki, jonka alla tarjotaan hyvinvointituotteita kuten vitamiineja ja proteiinipatukoita. Tuotteet lanseerataan sekä myymälöissä että verkkokaupassa. Lanseeraus ei vaikuta näkemykseemme osakkeesta, mutta se kertoo siitä, että yhtiö on hyvässä vauhdissa toteuttamassa strategiaansa myös nykyisessä kaupan alalle epävarmemmassa ympäristössä, jota leimaa historiallisen matala kuluttajaluottamus.
Tokmanni tavoittelee strategiassaan tuotevalikoiman kasvattamista 50 000 tuotenimikkeeseen takavuosien 25 000:sta parantaakseen asiakasluottamusta ja uskollisuutta. Tavoitteessa on jo edetty hyvin, sillä SKU:n määrä on tällä hetkellä kasvanut jo 37 000:een. Yhtiön valikoimaa pyritään kasvattamaan lisäämällä omia tuotemerkkejä, mutta tuomalla lisää myös houkuttelevia A-brändejä valikoimaan. Myymälöiden tilanpuute rajoittaa lanseerauksia ja valtaosa uusista tuotenimikkeistä lanseerataan siten verkossa.
Kaupalle parempikatteisissa private-label tuotteissa hintataso asiakkaalle on yleisesti brändituotteita matalampi, mikä tukee osaltaan myös Tokmannin halpaa hintamielikuvaa. Tokmannin hallinnoimien merkkien (private label, eksklusiiviset ja brändäämättömät tuotteet) osuus kokonaismyynnistä on jo nykyisellään varsin korkea (2021: 32,5 %), sillä kaupan alalla vain harvat toimijat yltävät Tokmannin lukuihin. Yhtiö tavoittelee kuitenkin edelleen osuuden nostoa ja yhtiö on jo aiemmin tänä vuonna lanseerannut myös omat Miny- ja Parco-tuotemerkit. Käsityksemme mukaan nämä lanseeraukset ovat olleet onnistuneita. Yhtiö on myös avaamassa pelkästään Minyn tuotteita myyvät kaupat Espooseen ja Jyväskylään ja lisää shop in shoppeja on myös tulossa Tokmanneihin myymälöihin vuoden edetessä. Miny-brändillä Tokmanni pyrkii saamaan uusiksi asiakkaikseen etenkin nuoria naisia.
Muita Tokmannin omia merkkejä ovat Pola, Future TT Sport, Peuhu, Kotikulta, Iisi, Pisara, Perfekt+, Tok Garden, BBQ King, Vaeltaja, Ideale+, Priima, Namipäivä, NATUR PREMIUM PET, Brücke, Kraft ja Energy+.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Tokmanni Group
Tokmanni on vuonna 1989 perustettu halpatavaroihin keskittyvä vähittäiskauppayhtiö. Tokmanni on Suomen suurin halpakauppa myymälöiden määrällä ja liikevaihdolla mitattuna. Tokmannilla eri puolilla Suomea noin. 200 myymälää.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut01.08.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 141,8 | 1 153,0 | 1 189,5 |
kasvu-% | 6,39 % | 0,98 % | 3,17 % |
EBIT (oik.) | 105,7 | 84,1 | 87,0 |
EBIT-% (oik.) | 9,26 % | 7,29 % | 7,32 % |
EPS (oik.) | 1,29 | 1,00 | 1,03 |
Osinko | 0,96 | 0,70 | 0,74 |
Osinko % | 4,89 % | 4,96 % | 5,25 % |
P/E (oik.) | 15,24 | 14,10 | 13,62 |
EV/EBITDA | 8,43 | 7,29 | 7,47 |