Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
    • Transkriptit
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Tokmannin omien tuotemerkkien valikoima laajenee edelleen

– Olli VilppoAnalyytikko
Tokmanni Group

Tokmanni kertoi eilen Arki 360°- tuotemerkin lanseerauksesta. Kyseessä on Tokmannin oma tuotemerkki, jonka alla tarjotaan hyvinvointituotteita kuten vitamiineja ja proteiinipatukoita. Tuotteet lanseerataan sekä myymälöissä että verkkokaupassa. Lanseeraus ei vaikuta näkemykseemme osakkeesta, mutta se kertoo siitä, että yhtiö on hyvässä vauhdissa toteuttamassa strategiaansa myös nykyisessä kaupan alalle epävarmemmassa ympäristössä, jota leimaa historiallisen matala kuluttajaluottamus.

Tokmanni tavoittelee strategiassaan tuotevalikoiman kasvattamista 50 000 tuotenimikkeeseen takavuosien 25 000:sta parantaakseen asiakasluottamusta ja uskollisuutta. Tavoitteessa on jo edetty hyvin, sillä SKU:n määrä on tällä hetkellä kasvanut jo 37 000:een. Yhtiön valikoimaa pyritään kasvattamaan lisäämällä omia tuotemerkkejä, mutta tuomalla lisää myös houkuttelevia A-brändejä valikoimaan. Myymälöiden tilanpuute rajoittaa lanseerauksia ja valtaosa uusista tuotenimikkeistä lanseerataan siten verkossa.

Kaupalle parempikatteisissa private-label tuotteissa hintataso asiakkaalle on yleisesti brändituotteita matalampi, mikä tukee osaltaan myös Tokmannin halpaa hintamielikuvaa. Tokmannin hallinnoimien merkkien (private label, eksklusiiviset ja brändäämättömät tuotteet) osuus kokonaismyynnistä on jo nykyisellään varsin korkea (2021: 32,5 %), sillä kaupan alalla vain harvat toimijat yltävät Tokmannin lukuihin. Yhtiö tavoittelee kuitenkin edelleen osuuden nostoa ja yhtiö on jo aiemmin tänä vuonna lanseerannut myös omat Miny- ja Parco-tuotemerkit. Käsityksemme mukaan nämä lanseeraukset ovat olleet onnistuneita. Yhtiö on myös avaamassa pelkästään Minyn tuotteita myyvät kaupat Espooseen ja Jyväskylään ja lisää shop in shoppeja on myös tulossa Tokmanneihin myymälöihin vuoden edetessä. Miny-brändillä Tokmanni pyrkii saamaan uusiksi asiakkaikseen etenkin nuoria naisia.

Muita Tokmannin omia merkkejä ovat Pola, Future TT Sport, Peuhu, Kotikulta, Iisi, Pisara, Perfekt+, Tok Garden, BBQ King, Vaeltaja, Ideale+, Priima, Namipäivä, NATUR PREMIUM PET, Brücke, Kraft ja Energy+.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Tokmanni Group on vuonna 1989 perustettu halpatavaroihin keskittyvä vähittäiskauppayhtiö. Tokmanni on Pohjoismaiden suurin halpakauppa myymälöiden määrällä ja liikevaihdolla mitattuna. Konserni toimii monikonseptimallilla, joista suurimmat ovat Tokmanni ja Dollarstore. Yhtiöltä löytyy lähes 400 myymälää ympäri Suomen, Ruotsin ja Tanskan.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut01.08.2022

202122e23e
Liikevaihto1 141,81 153,01 189,5
kasvu-%6,4 %1,0 %3,2 %
EBIT (oik.)105,784,187,0
EBIT-% (oik.)9,3 %7,3 %7,3 %
EPS (oik.)1,291,001,03
Osinko0,960,700,74
Osinko %4,9 %9,4 %9,9 %
P/E (oik.)15,27,57,2
EV/EBITDA8,44,85,0

Foorumin keskustelut

En ole tutustunut miten tuo maksu toimii, mutta sen logiikka on ymmärtääkseni että pyritään vähentämään näiden pikkulähetysten rallia, mutta...
3 tuntia sitten
- Jarnis
4
Ei kai tuota 3e maksua tilitetä postilaitokselle? Tuosta maksusta huolimatta Kiinakaupan on halvempi jatkaa useimpien tuotteiden kohdalla nykysysteemi...
3 tuntia sitten
- Jukka
0
Tämän tavoite on lopettaa pikkupakettiralli Kiinasta jota meidän postilaitos on subventoinut kiitos typerän ikivanhan UPU-postisopimuksen joka...
3 tuntia sitten
- Jarnis
1
Ymmärrät varmaan, mikä on parasta Suomen yhteiskunnalle. Joten tuskinpa tästä tänään enää kannattaa peistä taittaa. Hyvää Joulua! Jatketaan ...
3 tuntia sitten
- Alamäki
0
Peritään “krääsäkaupassakin”(esim. Temu) ALV. Toki se on pienempi kuin Suomi-kivijalassa koska sama tuote on halvempi.
3 tuntia sitten
- Jukka
1
Tässä pitää miettiä sitä onko oikein se, että senttien tuotteen osto tarkoittaa työttömyyttä ja kohoavia veroja Suomessa. ALV ymmärretään. K...
3 tuntia sitten
- Alamäki
1
Nyt keskustellaan reaalimaailman kaupoista. Eli käydäänkö kauppa kivijalassa vai verkossa. Tokmannilla kauppa käydään kivijalassa
4 tuntia sitten
- Alamäki
0
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.