Alma Media Q1'25: Marssivauhti on mallikas
Alma Media raportoi Q1:ltä odotuksiamme pirteämmät kasvuluvut ja myös sen kannattavuus oli ennakoimaamme parempi. Tämän pohjalta olemme tehneet ennusteisiimme pieniä positiivisia muutoksia, mutta kuluvan vuoden jälkimmäiseltä puoliskolta ja lähivuosilta nousujohteista tuloskehitystä odottavat tulosennusteemme ovat pääpiirteittäin ennallaan. Tätä taustaa vasten toistamme 13,0 euron tavoitehintamme ja lisää-suosituksemme. Alma Median toimitusjohtajan Q1-haastattelu on katsottavissa tästä linkistä.
Marssivauhti oli mallikasta Q1:llä
Alma Median Q1-luvut olivat odotuksiamme paremmat, kun yhtiön liikevaihdon 4 %:n kasvu oli ennakoimaamme pirteämpää ja myös neljänneksen kannattavuus oli odotettua vahvempi ja jopa hyvää vertailukautta parempi. Liikevaihdon ennusteiden ylitys tuli sekä Career että Marketplaces segmenteistä. Niiden palveluiden varsin korkeaa katetasoa heijastellen ei ole lainkaan yllättävää, että volyymikehitys veti kannattavuuden myös ennakoitua korkeammalle. Sen sijaan aavistuksen odotuksiamme voimakkaammasta liikevaihdon supistumisesta kärsineen News Median tulosylitys oli positiivinen yllätys. Printin supistumisesta kärsinyt segmentti osoitti jälleen Q1:llä kykenevänsä sopeuttamaan kustannusrakennettaan tehokkaasti samalla kun sen kannattavuus kohenee digitulovirtojen kasvun mukana. Kommentoimme Q1-tulosta tarkemmin jo perjantaina aamukatsauksessa ja kommenttimme on luettavissa täällä.
Ohjeistus säilyi ennallaan, etumatkaa alkoi kertyä jo Q1:llä
Alma Media toisti Q1-raportissa kuluvan vuoden ohjeistuksensa, joka viitoittaa vakaata liikevaihdon sekä oikaistun liikevoiton kehitystä suhteessa edellisvuoteen. Yhtiön kommenttien perusteella se on nähnyt Q1:n loppua kohden pieniä viitteitä markkina-aktiviteetin piristymisestä, mikä arviomme mukaan on näkynyt etenkin rekrytointiliiketoiminnan kansainvälisissä toiminnoissa ja myös mm. autoilun ja asumisen markkinapaikoissa on positiivisia merkkejä. Kapuloita rattaisiin kuitenkin tulee kotimaassa mainonnasta, jonka viime aikainen kehitys on ollut vaimeaa. Q1:n jälkeen yhtiön liikevaihto on 4 % ja oikaistu liikevoitto 7 % edellisvuotta edellä. Vaikka nämä kasvuluvut ovat vielä ohjeistuksen mukaiset eli ”samalla tasolla”, tunnistamme kuluvalle vuodelle ohjeistuksen noston mahdollisuuden, kunhan toimintaympäristön piristyminen jatkuu. Viime aikaiset kauppasodan tapahtumat huomioiden markkinan virkoaminen on kuitenkin arviomme mukaan vielä hauraalla pohjalla. Olemme tehneet Q1-raportin jälkeen ainoastaan pieniä positiivisia tarkistuksia kuluvan sekä lähivuosien ennusteisiimme, jotka kohosivat tuloksen tasolla 2-3 %. Kuluvan vuoden ennusteiden nousun taustalla pääasiallinen ajuri oli Q1:n toteuma. Ennustamme vuoden 2025 liikevaihdon kasvavan vajaa 5 % 327 MEUR:oon ja oikaistun liikevoiton kohoavan 80,7 MEUR:oon. Lähivuosina odotamme yhtiöltä kohtuullista noin 3 %:n orgaanista kasvua ja skaalautuvaa liiketoimintaa heijastellen nousujohteista kannattavuuskehitystä.
Tuotto-odotus ylittää tuottovaateemme
Edellisen 12 kk:n tuloksella laskettuna osakkeen oikaistut P/E- ja EV/EBIT-kertoimet ovat 17x ja noin 14x. Näkemyksemme mukaan Alma Median korkea pääoman tuotto, hyvä kassavirrantuottokyky ja kasvunäkymä huomioiden nämä arvostuskertoimet ovat melko perustellulla tasolla. Lähivuosien tuotto-odotus rakentuukin ennustamastamme noin 8 %:n tuloskasvusta ja ennusteillamme noin 4 %:iin asettuvasta osinkotuotosta. Tämä matala kaksinumeroinen tuotto-odotus ylittää soveltamamme tuottovaateen selkeästi ja siten pidämme osakkeen tuotto-riskisuhdetta houkuttelevana. Arvostuksen nousuvaran puolesta puhuu myös kassavirtamallimme, joka on 13,4e/osake.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
