Finnair Q1’25 -ennakko: Odotuksissa pehmeämpi startti vuoteen
Finnair julkistaa Q1-tuloksensa tiistaina kello 9.00. Olemme laskeneet Finnairin Q1:n ennusteitamme viime aikojen hieman odotuksiamme pehmeämmän liikennedatan takia. Arvioimmekin yhtiön operatiivisen tuloksen painuneen vertailulukujen alapuolelle Q1:llä. Odotamme Finnairin toistavan ohjeistuksensa, joskin kapasiteetin ja liikevaihdon kasvun osalta näemme siihen liittyvän alasuuntaisia riskejä viimeaikojen uutisvirran jäljiltä. Emme kuitenkaan tee muutoksia näkemykseemme Finnairista ennen Q1-raporttia, sillä osakkeen arvostus on näkemyksemme mukaan melko neutraali.
Alkuvuoden liikennedata oli odotuksiamme pehmeämpi
Lentomatkustamisen kysyntä on jatkunut Q1:llä kohtuullisena, mutta Finnairin myydyn volyymin kasvu jäi silti kvartaalin aikana odotuksiamme vaisummaksi. Myös kapasiteetin kasvu jäi aiempaa arviotamme hitaammaksi, minkä taustalla on osittain myös pitkittynyt ja edelleen jatkuva työriita pilottien kanssa. Hinnoittelutilanteen arvioimme pysyneen jokseenkin vakaana suhteessa vertailukauteen. Matka- ja lisäpalvelumyynnin osalta dynamiikka on arviomme mukaan seurannut kvartaalilla matkustajaliikennettä, kun taas rahdin liikevaihdon osalta odotamme selvempää volyymivetoista kasvua. Näiden tekijöiden summana olemme laskeneet Finnairin Q1-liikevaihdon ennustettamme 5 % ja näin ollen odotamme liikevaihdon kasvaneen noin 4 % 711 MEUR:oon. Ennusteemme on hieman konsensuksen alapuolella.
Arvioimme operatiivisen tuloksen laskeneen vertailukaudesta
Olemme niin ikään laskeneet Finnairin Q1:n oikaistun liikevoiton ennustettamme viimeaikaisen hieman odotuksiamme pehmeämmän liikennedatan takia. Ennustamme oikaistun liikevoiton heikentyneen Q1:llä -22 MEUR:oon vastaten -3,1 %:n liikevoittomarginaalia, joka on myös hieman konsensuksen alapuolella. Arviomme mukaan Finnairin operatiivista tulosta on kvartaalilla rasittanut etenkin navigointimaksujen ja biopolttoainekulujen nousu, pilottien työriidan heijasteet, pääsiäisen ajoitus sekä heikko EUR/USD-kurssi. Alariveillä ennakoimme rahoituskulujen ja veroasteen pysyneen suunnilleen edelliskvartaalin tasolla ja näin ollen arvioimme EPS:n olleen Q1:llä 0,15 euroa pakkasella. Rahavirrallisesti Q1 on ollut Finnairille luultavasti tulosta vahvempi, sillä talvella on myyty pääsiäisen ja kesän sesonkien lippuja, mikä tukee Finnairin rahavirtaa käyttöpääoman kautta.
Ohjeistukseen liittyy alasuuntaisia riskejä alkuvuoden markkinakehityksen valossa
Finnair ohjeisti kapasiteettinsa kasvavan tänä vuonna noin 10 % ja koko vuoden liikevaihdon yhtiö arvioi olevan 3,3–3,4 miljardia euroa. Alkuvuoden markkinakehityksen sekä edelleen jatkuvan pilottien työriidan valossa näemmekin ohjeistukseen liittyvän alasuuntaisia riskejä etenkin kapasiteetti- ja liikevaihto-ohjeistuksissa. Ennustamme Finnairin kapasiteetin kasvavan tänä vuonna noin 7 % ja liikevaihdon noin 8 % 3279 MEUR:oon, joka on hieman haarukan alapuolella. Finnair tarjosi tilinpäätöksensä yhteydessä myös tulosohjeistuksen, jonka mukaan yhtiön oikaistu liiketulos on 100–200 MEUR vuonna 2025. Tuloksen osalta ennusteemme on haarukan puolivälin yläpuolella (2025e: oik. EBIT 160 MEUR) ja odotamme yhtiön saavuttavan lavean tulosohjeistuksensa helposti.
Arvostuskuva säilyy edelleen jokseenkin neutraalina
Finnairin vuosien 2025–2026 ennusteidemme mukaiset oikaistut P/E-luvut ovat 8x ja 7x ja vastaavat EV/EBIT-kertoimet 9x ja 7x. Tasot ovat yhtiölle hyväksyttävinä pitämiemme haarukoiden alaosissa, kun taas suhteellisesti Finnair on arvostettu eurooppalaisia ydinverrokkejaan korkeammalle. DCF taas antaisi niin ikään lievästi positiivisen signaalin arvostuksesta. Kokonaisuutena arvostuskuva säilyy näin ollen ristiriitaisena, emmekä näe tuotto-odotusta korkeaa tuottovaatimusta korkeampana vuoden sihdillä. Jatkamme siten varovaisella näkemyksellä osakkeen suhteen toistaiseksi.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
