Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyysi

Finnair Q1’25 -ennakko: Odotuksissa pehmeämpi startti vuoteen

– Antti ViljakainenPääanalyytikko
Finnair
Lataa raportti (PDF)

Finski

Finnair julkistaa Q1-tuloksensa tiistaina kello 9.00. Olemme laskeneet Finnairin Q1:n ennusteitamme viime aikojen hieman odotuksiamme pehmeämmän liikennedatan takia. Arvioimmekin yhtiön operatiivisen tuloksen painuneen vertailulukujen alapuolelle Q1:llä. Odotamme Finnairin toistavan ohjeistuksensa, joskin kapasiteetin ja liikevaihdon kasvun osalta näemme siihen liittyvän alasuuntaisia riskejä viimeaikojen uutisvirran jäljiltä. Emme kuitenkaan tee muutoksia näkemykseemme Finnairista ennen Q1-raporttia, sillä osakkeen arvostus on näkemyksemme mukaan melko neutraali.

Alkuvuoden liikennedata oli odotuksiamme pehmeämpi

Lentomatkustamisen kysyntä on jatkunut Q1:llä kohtuullisena, mutta Finnairin myydyn volyymin kasvu jäi silti kvartaalin aikana odotuksiamme vaisummaksi. Myös kapasiteetin kasvu jäi aiempaa arviotamme hitaammaksi, minkä taustalla on osittain myös pitkittynyt ja edelleen jatkuva työriita pilottien kanssa. Hinnoittelutilanteen arvioimme pysyneen jokseenkin vakaana suhteessa vertailukauteen. Matka- ja lisäpalvelumyynnin osalta dynamiikka on arviomme mukaan seurannut kvartaalilla matkustajaliikennettä, kun taas rahdin liikevaihdon osalta odotamme selvempää volyymivetoista kasvua. Näiden tekijöiden summana olemme laskeneet Finnairin Q1-liikevaihdon ennustettamme 5 % ja näin ollen odotamme liikevaihdon kasvaneen noin 4 % 711 MEUR:oon. Ennusteemme on hieman konsensuksen alapuolella.

Arvioimme operatiivisen tuloksen laskeneen vertailukaudesta

Olemme niin ikään laskeneet Finnairin Q1:n oikaistun liikevoiton ennustettamme viimeaikaisen hieman odotuksiamme pehmeämmän liikennedatan takia. Ennustamme oikaistun liikevoiton heikentyneen Q1:llä -22 MEUR:oon vastaten -3,1 %:n liikevoittomarginaalia, joka on myös hieman konsensuksen alapuolella. Arviomme mukaan Finnairin operatiivista tulosta on kvartaalilla rasittanut etenkin navigointimaksujen ja biopolttoainekulujen nousu, pilottien työriidan heijasteet, pääsiäisen ajoitus sekä heikko EUR/USD-kurssi. Alariveillä ennakoimme rahoituskulujen ja veroasteen pysyneen suunnilleen edelliskvartaalin tasolla ja näin ollen arvioimme EPS:n olleen Q1:llä 0,15 euroa pakkasella. Rahavirrallisesti Q1 on ollut Finnairille luultavasti tulosta vahvempi, sillä talvella on myyty pääsiäisen ja kesän sesonkien lippuja, mikä tukee Finnairin rahavirtaa käyttöpääoman kautta.

Ohjeistukseen liittyy alasuuntaisia riskejä alkuvuoden markkinakehityksen valossa

Finnair ohjeisti kapasiteettinsa kasvavan tänä vuonna noin 10 % ja koko vuoden liikevaihdon yhtiö arvioi olevan 3,3–3,4 miljardia euroa. Alkuvuoden markkinakehityksen sekä edelleen jatkuvan pilottien työriidan valossa näemmekin ohjeistukseen liittyvän alasuuntaisia riskejä etenkin kapasiteetti- ja liikevaihto-ohjeistuksissa. Ennustamme Finnairin kapasiteetin kasvavan tänä vuonna noin 7 % ja liikevaihdon noin 8 % 3279 MEUR:oon, joka on hieman haarukan alapuolella. Finnair tarjosi tilinpäätöksensä yhteydessä myös tulosohjeistuksen, jonka mukaan yhtiön oikaistu liiketulos on 100–200 MEUR vuonna 2025. Tuloksen osalta ennusteemme on haarukan puolivälin yläpuolella (2025e: oik. EBIT 160 MEUR) ja odotamme yhtiön saavuttavan lavean tulosohjeistuksensa helposti.

Arvostuskuva säilyy edelleen jokseenkin neutraalina

Finnairin vuosien 2025–2026 ennusteidemme mukaiset oikaistut P/E-luvut ovat 8x ja 7x ja vastaavat EV/EBIT-kertoimet 9x ja 7x. Tasot ovat yhtiölle hyväksyttävinä pitämiemme haarukoiden alaosissa, kun taas suhteellisesti Finnair on arvostettu eurooppalaisia ydinverrokkejaan korkeammalle. DCF taas antaisi niin ikään lievästi positiivisen signaalin arvostuksesta. Kokonaisuutena arvostuskuva säilyy näin ollen ristiriitaisena, emmekä näe tuotto-odotusta korkeaa tuottovaatimusta korkeampana vuoden sihdillä. Jatkamme siten varovaisella näkemyksellä osakkeen suhteen toistaiseksi.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut23.04.

202425e26e
Liikevaihto3 048,73 279,53 362,0
kasvu-%2,0 %7,6 %2,5 %
EBIT (oik.)151,4159,7183,0
EBIT-% (oik.)5,0 %4,9 %5,4 %
EPS (oik.)0,330,360,41
Osinko0,110,110,13
Osinko %4,7 %3,8 %4,5 %
P/E (oik.)7,18,07,0
EV/EBITDA3,32,82,4

Foorumin keskustelut

Tässä on Antin ja Kaisan kommentit Finnairin marraskuusta. Finnair julkisti perjantaina liikennetietoraporttinsa marraskuulta. Raportti oli ...
8.12.2025 klo 8.18
- Sijoittaja-alokas
1
Hyvää huomenta Finnairilta! Marraskuun liikennetiedot ovat nyt julki. Yleisesti ottaen volyymit pysyivät vakaina vuodentakaiseen nähden. Pohjois...
5.12.2025 klo 7.14
- Emilia Rannanniemi
4
Tässä on Antilta ja Kaisalta uusi yhtiöraportti. Finnair hakee uudella strategiakaudella selkeää kasvuvetoista marginaalien nostoa ja vahvisti...
4.12.2025 klo 5.49
- Sijoittaja-alokas
2
Finnairin toimitusjohtaja Turkka Kuusisto kertoi yhtiön liiketoiminnasta Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Finnair sijoituskohteena | Sijoittaja...
28.11.2025 klo 19.56
- Sijoittaja-alokas
2
Ilo olisi lyhyt, sillä tuolla sopimuksella siellä alkaa uusi sota muutaman vuoden jälkeen. Järkevämpi lähteä siitä, että ilmatila ei ole aukeamassa...
21.11.2025 klo 12.05
- Torniojaws
4
Tästä eri mieltä. Tuo sopimus on todennäköisesti paras, mitä voi toivoa. Menee geopolitiikka-ketjujen aiheeseen mutta tässä voi vain todeta,...
21.11.2025 klo 11.26
- TZ
0
Eihän nyt näytä siltä, että sinne olisi tulossa rauha? Trumpin ja Venäjän toive ei ole varteenotettava rauhansopimus. Finnairin strategiapäivityksess...
21.11.2025 klo 11.21
- Mukava valkku
1
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.