Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyysi

Finnair Q1'25: Q1:n raju tappio niittasi vuoden 2025 välivuodeksi

– Antti ViljakainenPääanalyytikko
Finnair
Lataa raportti (PDF)

Finnair

Finnairin vuoden alku oli pilottien työtaistelutoimien ja muutamien kustannuserien nousun takia erittäin vaikea ja raskas Q1-tappio käytännössä pilaa kuluvan vuoden tuloksen. Leikkasimme ennusteitamme kuluvalla vuodelle ja lähivuosille selvästi etenkin työtaistelutoimiin sekä viime aikoina nousseisiin makroriskeihin liittyen. Lisäksi nostimme jälkimmäiseen tekijään liittyen hieman myös tuottovaatimustamme. Näkemyksemme mukaan Finnairin tuotto-odotus jää vuoden tähtäimellä edelleen tuottovaatimusta alemmalle tasolle. Näin ollen toistamme Finnairin vähennä-suosituksemme ja laskemme yhtiön tavoitehintamme 2,50 euroon (aik. 2,80 euroa) ennustemuutoksia ja tuottovaatimuksen nousua peilaten.

Q1 on kausiluonteisesti heikko aina, mutta tältä kertaa alkuvuosi jätti valtavan kuopan täytettäväksi

Finnairin liikevaihto kasvoi kausiluonteisesti hiljaisella Q1:llä vain 2 % 694 MEUR:oon. Alitus syntyi etenkin Matkustajaliikenteen kohdistamattomista tuotoista, Matkapalveluista sekä Rahdista. Lisäpalvelumyynti sen sijaan ylitti ennusteemme, kun taas Matkustajaliikenteessä keskituotot (ts. hinnoittelu) laski ennusteidemme kaltaisesti lievästi. Pilottien työtaistelutoimien rasittama volyymikehitys oli tiedossa jo ennen raporttia yhtiön julkaiseman kuukausittaisen liikennedatan pohjalta.

Finnair teki oikaistua liiketappiota Q1:llä peräti 63 MEUR. Vaikka Q1 on Finnairille lähes aina tappiollinen kausiluonteisesti alhaisen kysynnän takia, tämän vuoden tappio on erittäin suuri, ja siten yhtiölle jää valtava kuoppa täytettäväksi. Tappio ylitti kaikki ennusteet roimasti. Odotuksia suuremman tappion pääsyyt olivat alhainen liikevaihto ja lentäjien työtaistelutoimet. Sen sijaan yhtiön aiemmin varoittelemat liikennöintimaksujen ja biopolttoainekulujen nousut vastasivat ennusteitamme. Raportin valopilkku oli kassavirta, jota tuki odotetusti käyttöpääoman suotuisa kehitys lomasesonkien hyvän myynnin ajamana.

Leikkasimme ennusteitamme selvästi

Finnair ohjeisti edelleen koko vuoden liikevaihtonsa olevan 3,3–3,4 miljardia euroa sekä oikaistun liikevoittonsa 100–200 MEUR ennen työtaistelutoimia. Työtaistelutoimet ovat vähentäneet huhtikuun loppuun mennessä liikevaihtoa 76 MEUR:lla ja oikaistua liikevoittoa 42 MEUR:lla, joten käytännössä haarukat ovat alempana. Työehtoriidan osalta pallo on nyt piloteilla, joiden odotetaan vastaavaan sovintoesitykseen vappuaattona. Jos sopua ei saavuteta, Finnairin menetykset tulevat kasvamaan liputetuista tasoista.

Markkinatilanteen osalta myynti näyttää vetäneen toistaiseksi hyvin, mutta kauppapolitiikan kriisiytymisen lähtökohtaisesti negatiivisia epäsuoria vaikutuksia on vielä vaikea arvioida. Polttoaineen hinnan lasku ja EUR/USD-kurssin vahvistuminen antavat Finnairille happea, joskin uskomme, että kysynnän pettäessä hyötyjä valuisi asiakkaille lippujen hintapaineiden kautta. Leikkasimme raportin jälkeen Finnairin kuluvan vuoden tulosennusteitamme oikaistun liikevoiton tasolla lähes 50 % (sis. Q1:n alitus), kun taas lähivuosille saman rivin muutokset olivat vajaat 10 % negatiivisia. Muutokset olivat etenkin liikevaihtovetoisia. Odotamme kuluvan vuoden olevan Finnairille hyvin rikkonainen ja yhtiön tuloksen laskevan selvästi viime vuodesta. Lähivuosina yhtiöllä on arviomme mukaan edellytyksiä parantaa tulostasoa melko selvästi etenkin liikevaihdon kasvun sekä polttoainekulujen laskun ansiosta ja tehdä noin 5 %:n liikevoittomarginaalia.

Tuotto-odotus näyttää vaatimattomalta

Finnairin vuosien 2025–2026 ennusteidemme mukaiset oikaistut P/E-luvut ovat 29x ja 7x ja EV/EBIT-kertoimet 17x ja 7x. Kuluvan vuoden kertoimet ovat korkeat heikon tuloksen takia ja ensi vuoden kertoimilla Finnair on arvostettu linjaan globaalien verkkolentoyhtiöiden kanssa. Myös DCF:n arvo on jokseenkin neutraalilla tasolla, sillä ennustelaskujen lisäksi nostimme mallissa tuottovaatimustamme makrosyiden takia. Osakkeen tuotto-odotus jääkin mielestämme heikoksi nykytiedon valossa.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut30.04.

202425e26e
Liikevaihto3 048,73 170,53 243,3
kasvu-%2,0 %4,0 %2,3 %
EBIT (oik.)151,483,0167,7
EBIT-% (oik.)5,0 %2,6 %5,2 %
EPS (oik.)0,330,090,35
Osinko0,110,050,10
Osinko %4,7 %1,7 %3,5 %
P/E (oik.)7,133,88,2
EV/EBITDA3,33,42,6

Foorumin keskustelut

Tässä on Antin ja Kaisan kommentit Finnairin marraskuusta. Finnair julkisti perjantaina liikennetietoraporttinsa marraskuulta. Raportti oli ...
8.12.2025 klo 8.18
- Sijoittaja-alokas
1
Hyvää huomenta Finnairilta! Marraskuun liikennetiedot ovat nyt julki. Yleisesti ottaen volyymit pysyivät vakaina vuodentakaiseen nähden. Pohjois...
5.12.2025 klo 7.14
- Emilia Rannanniemi
4
Tässä on Antilta ja Kaisalta uusi yhtiöraportti. Finnair hakee uudella strategiakaudella selkeää kasvuvetoista marginaalien nostoa ja vahvisti...
4.12.2025 klo 5.49
- Sijoittaja-alokas
2
Finnairin toimitusjohtaja Turkka Kuusisto kertoi yhtiön liiketoiminnasta Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Finnair sijoituskohteena | Sijoittaja...
28.11.2025 klo 19.56
- Sijoittaja-alokas
2
Ilo olisi lyhyt, sillä tuolla sopimuksella siellä alkaa uusi sota muutaman vuoden jälkeen. Järkevämpi lähteä siitä, että ilmatila ei ole aukeamassa...
21.11.2025 klo 12.05
- Torniojaws
4
Tästä eri mieltä. Tuo sopimus on todennäköisesti paras, mitä voi toivoa. Menee geopolitiikka-ketjujen aiheeseen mutta tässä voi vain todeta,...
21.11.2025 klo 11.26
- TZ
0
Eihän nyt näytä siltä, että sinne olisi tulossa rauha? Trumpin ja Venäjän toive ei ole varteenotettava rauhansopimus. Finnairin strategiapäivityksess...
21.11.2025 klo 11.21
- Mukava valkku
1
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.