Finnair Q1'25: Q1:n raju tappio niittasi vuoden 2025 välivuodeksi
Finnairin vuoden alku oli pilottien työtaistelutoimien ja muutamien kustannuserien nousun takia erittäin vaikea ja raskas Q1-tappio käytännössä pilaa kuluvan vuoden tuloksen. Leikkasimme ennusteitamme kuluvalla vuodelle ja lähivuosille selvästi etenkin työtaistelutoimiin sekä viime aikoina nousseisiin makroriskeihin liittyen. Lisäksi nostimme jälkimmäiseen tekijään liittyen hieman myös tuottovaatimustamme. Näkemyksemme mukaan Finnairin tuotto-odotus jää vuoden tähtäimellä edelleen tuottovaatimusta alemmalle tasolle. Näin ollen toistamme Finnairin vähennä-suosituksemme ja laskemme yhtiön tavoitehintamme 2,50 euroon (aik. 2,80 euroa) ennustemuutoksia ja tuottovaatimuksen nousua peilaten.
Q1 on kausiluonteisesti heikko aina, mutta tältä kertaa alkuvuosi jätti valtavan kuopan täytettäväksi
Finnairin liikevaihto kasvoi kausiluonteisesti hiljaisella Q1:llä vain 2 % 694 MEUR:oon. Alitus syntyi etenkin Matkustajaliikenteen kohdistamattomista tuotoista, Matkapalveluista sekä Rahdista. Lisäpalvelumyynti sen sijaan ylitti ennusteemme, kun taas Matkustajaliikenteessä keskituotot (ts. hinnoittelu) laski ennusteidemme kaltaisesti lievästi. Pilottien työtaistelutoimien rasittama volyymikehitys oli tiedossa jo ennen raporttia yhtiön julkaiseman kuukausittaisen liikennedatan pohjalta.
Finnair teki oikaistua liiketappiota Q1:llä peräti 63 MEUR. Vaikka Q1 on Finnairille lähes aina tappiollinen kausiluonteisesti alhaisen kysynnän takia, tämän vuoden tappio on erittäin suuri, ja siten yhtiölle jää valtava kuoppa täytettäväksi. Tappio ylitti kaikki ennusteet roimasti. Odotuksia suuremman tappion pääsyyt olivat alhainen liikevaihto ja lentäjien työtaistelutoimet. Sen sijaan yhtiön aiemmin varoittelemat liikennöintimaksujen ja biopolttoainekulujen nousut vastasivat ennusteitamme. Raportin valopilkku oli kassavirta, jota tuki odotetusti käyttöpääoman suotuisa kehitys lomasesonkien hyvän myynnin ajamana.
Leikkasimme ennusteitamme selvästi
Finnair ohjeisti edelleen koko vuoden liikevaihtonsa olevan 3,3–3,4 miljardia euroa sekä oikaistun liikevoittonsa 100–200 MEUR ennen työtaistelutoimia. Työtaistelutoimet ovat vähentäneet huhtikuun loppuun mennessä liikevaihtoa 76 MEUR:lla ja oikaistua liikevoittoa 42 MEUR:lla, joten käytännössä haarukat ovat alempana. Työehtoriidan osalta pallo on nyt piloteilla, joiden odotetaan vastaavaan sovintoesitykseen vappuaattona. Jos sopua ei saavuteta, Finnairin menetykset tulevat kasvamaan liputetuista tasoista.
Markkinatilanteen osalta myynti näyttää vetäneen toistaiseksi hyvin, mutta kauppapolitiikan kriisiytymisen lähtökohtaisesti negatiivisia epäsuoria vaikutuksia on vielä vaikea arvioida. Polttoaineen hinnan lasku ja EUR/USD-kurssin vahvistuminen antavat Finnairille happea, joskin uskomme, että kysynnän pettäessä hyötyjä valuisi asiakkaille lippujen hintapaineiden kautta. Leikkasimme raportin jälkeen Finnairin kuluvan vuoden tulosennusteitamme oikaistun liikevoiton tasolla lähes 50 % (sis. Q1:n alitus), kun taas lähivuosille saman rivin muutokset olivat vajaat 10 % negatiivisia. Muutokset olivat etenkin liikevaihtovetoisia. Odotamme kuluvan vuoden olevan Finnairille hyvin rikkonainen ja yhtiön tuloksen laskevan selvästi viime vuodesta. Lähivuosina yhtiöllä on arviomme mukaan edellytyksiä parantaa tulostasoa melko selvästi etenkin liikevaihdon kasvun sekä polttoainekulujen laskun ansiosta ja tehdä noin 5 %:n liikevoittomarginaalia.
Tuotto-odotus näyttää vaatimattomalta
Finnairin vuosien 2025–2026 ennusteidemme mukaiset oikaistut P/E-luvut ovat 29x ja 7x ja EV/EBIT-kertoimet 17x ja 7x. Kuluvan vuoden kertoimet ovat korkeat heikon tuloksen takia ja ensi vuoden kertoimilla Finnair on arvostettu linjaan globaalien verkkolentoyhtiöiden kanssa. Myös DCF:n arvo on jokseenkin neutraalilla tasolla, sillä ennustelaskujen lisäksi nostimme mallissa tuottovaatimustamme makrosyiden takia. Osakkeen tuotto-odotus jääkin mielestämme heikoksi nykytiedon valossa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
