Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyysi

Finnair Q3'24: Vetäydymme ristiriitaisen kokonaiskuvan edestä

– Antti ViljakainenPääanalyytikko
Finnair
Lataa raportti (PDF)Tämä raportti on vain Inderes Premium -käyttäjille.

Finnair Q3'24

Finnairin Q3-raportin kokonaiskuva oli pettymys, kun lippujen hintapaine oli kesäsesongin aikana odotuksiamme selvästi pahempaa. Laskimme raportin myötä Finnairin ennusteitamme lähiajoille oikaistun liikevoiton tasolla vajaat 10 % raportin jälkeen. Odotamme vuoden rullaavan tuloksen hakeneen pohjat Q3:lla, mutta käänneodotusten maltillistumisen ja toimialan kroonisesti matalien arvostusten takia Finnairin arvostus on mielestämme vuoden sihdillä jokseenkin neutraali. Näin ollen laskemme Finnairin tavoitehintamme ennustemuutoksia ja lievää tuottovaatimuksen nousua peilaten 2,50 euroon (aik. 3,00 €) ja suosituksemme vähennä-tasolle (aik. lisää). 

Hinnoittelu petti odotuksiamme pahemmin kesäsesongilla

Finnairin liikevaihto polki Q3:lla paikallaan ja oli 818 MEUR, mikä alitti meidän ja konsensuksen ennusteet selvästi. Alitus syntyi kokonaan matkustajaliikenteen lippujen hinnoittelusta, joka kohtasi odotuksiamme selvästi suurempaa painetta ja eliminoi koko volyymikasvun (Q3: kapasiteetin kasvu 9 %). Finnairin Q3:n oikaistu liikevoitto putosi Q3:lla hyvästä vertailukaudesta 24 % 72 MEUR.oon, mikä alitti selvästi meidän ja konsensuksen ennusteet. Käytännössä lippujen hintapaine valui suoraan liikevaihdosta oikaistuun tulokseen, sillä Finnairin kulurakenne vastasi varsin tarkasti ennusteitamme Q3:lla. Positiivista raportissa oli rahoituskulujen osin rakenteellinen ja osin kertaluonteinen lasku, minkä myötä Finnairin 0,28 euron EPS ylitti niukasti ennusteemme Q3:lla. Lisäksi rahavirta oli käyttöpääomaan liitännäisistä syistä ennusteitamme ja myös hieman vertailulukua vahvempi.

Tulosohjeistusta tarkennettiin odotetusti, mutta alalaitaan osuminen näyttää todennäköisemmältä

Finnair toisti raportissa kapasiteettiohjeistuksensa ja arvioi kapasiteettinsa (sis. vuokrattu kapasiteetti) kasvavan tänä vuonna noin 10 %. Koko vuoden liikevaihtonsa yhtiö arvioi edelleen olevan tänä vuonna 3,0–3,2 miljardia euroa. Tulosohjeistustaan Finnair sen sijaan kavensi Q3-raportissaan ja yhtiö odottaa oikaistun liikevoittonsa olevan tänä vuonna 120–170 MEUR (aik. 110–180 MEUR). Tulosohjeistuksen tarkennus oli ennakko-odotustemme mukaista, mutta haarukka jäi silti varsin leveäksi. Ohjeistuksen keskikohdan perusteella yhtiö odottaa varsin hyvää Q4:sta ja vertailukaudesta yli 20 % kasvaneiden lippuennakoiden myötä tähän voi olla edellytykset. Olemme silti entistä enemmän huolissamme lippujen hinnoittelusta ja matkustajakäyttöasteista Euroopassa, Kotimaassa ja Kiinassa, sillä Finnairille merkittävässä roolissa oleva suomalainen kuluttaja vaikuttaa yhä hyvin varovaiselta. Lisäksi kilpailu on monilta osin kireää ja näemme riskin, että polttoaineen hinnan laskun myötä muuttuvat tarjontakäyrät voivat ylläpitää hintapaineita. Laskimme raportin jälkeen oikaistun liikevoiton tulosennusteitamme noin 10 %:lla lähiajoille. Odotamme Finnairin oikaistun liikevoiton laskevan tänä vuonna selvästi ja päätyvän nykyisen haarukan alalaitaan. Ensi vuonna odotamme Finnairilta tulosparannusta kulutuskysynnän mahdollistaman kasvun ja polttoaineen hinnan laskun ansiosta, mutta tulosparannuksen kulmakertoimeen liittyvät riskit ovat silti tuntuvat.  

Arvostuskuva on ristiriitainen, mutta kokonaisuutena tuotto-odotus on mielestämme neutraloitunut

Finnairin vuosien 2024-2025 ennusteidemme mukaiset oikaistut P/E-luvut ovat 9x ja 7x  ja oikaistut EV/EBIT-kertoimet ovat 11x ja 8x. Tasot ovat yhtiölle hyväksyttävinä pitämiemme haarukoiden sisällä molemmille vuosille, joten kokonaisuutena osakkeen arvostus on mielestämme laskeneilla ennusteillamme melko neutraali. Osake ei ole suhteellisesti halpa, sillä Finnair on arvostettu selvästi eurooppalaisia ydinverrokkejaan korkeammalle. DCF taas antaisi positiivisen signaalin arvostuksesta. Kokonaisuutena arvostuskuva on ristiriitainen, mutta laskeneilla ennusteillamme emme näe tuotto-odotusta enää korkeaa tuottovaatimusta korkeampana vuoden sihdille.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut29.10.2024

202324e25e
Liikevaihto2 988,53 028,93 119,6
kasvu-%26,8 %1,4 %3,0 %
EBIT (oik.)184,0132,4159,0
EBIT-% (oik.)6,2 %4,4 %5,1 %
EPS (oik.)0,000,270,33
Osinko0,000,050,08
Osinko %1,7 %2,8 %
P/E (oik.)8,010,68,8
EV/EBITDA3,63,32,8

Foorumin keskustelut

Tässä on Antin ja Kaisan kommentit Finnairin marraskuusta. Finnair julkisti perjantaina liikennetietoraporttinsa marraskuulta. Raportti oli ...
8.12.2025 klo 8.18
- Sijoittaja-alokas
1
Hyvää huomenta Finnairilta! Marraskuun liikennetiedot ovat nyt julki. Yleisesti ottaen volyymit pysyivät vakaina vuodentakaiseen nähden. Pohjois...
5.12.2025 klo 7.14
- Emilia Rannanniemi
4
Tässä on Antilta ja Kaisalta uusi yhtiöraportti. Finnair hakee uudella strategiakaudella selkeää kasvuvetoista marginaalien nostoa ja vahvisti...
4.12.2025 klo 5.49
- Sijoittaja-alokas
2
Finnairin toimitusjohtaja Turkka Kuusisto kertoi yhtiön liiketoiminnasta Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Finnair sijoituskohteena | Sijoittaja...
28.11.2025 klo 19.56
- Sijoittaja-alokas
2
Ilo olisi lyhyt, sillä tuolla sopimuksella siellä alkaa uusi sota muutaman vuoden jälkeen. Järkevämpi lähteä siitä, että ilmatila ei ole aukeamassa...
21.11.2025 klo 12.05
- Torniojaws
4
Tästä eri mieltä. Tuo sopimus on todennäköisesti paras, mitä voi toivoa. Menee geopolitiikka-ketjujen aiheeseen mutta tässä voi vain todeta,...
21.11.2025 klo 11.26
- TZ
0
Eihän nyt näytä siltä, että sinne olisi tulossa rauha? Trumpin ja Venäjän toive ei ole varteenotettava rauhansopimus. Finnairin strategiapäivityksess...
21.11.2025 klo 11.21
- Mukava valkku
1
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.