Finnair Q3'25: Vuosi 2025 jää mataliakin odotuksia vaisummaksi
Tiivistelmä
- Finnairin Q3'25 liikevaihto kasvoi 2 %:lla 835 MEUR:oon, mutta jäi alle ennusteiden, johtuen erityisesti Pohjois-Amerikan heikentyneestä kysynnästä ja rahtiliikenteen vaisusta kehityksestä.
- Oikaistu liikevoitto laski lähes 30 % vertailukaudesta 51 MEUR:oon, mikä johtui työtaistelutoimien ja nousseiden liikennöintimaksujen sekä biopolttoainekulujen vaikutuksista.
- Finnair tarkensi vuoden 2025 ohjeistustaan alaspäin, arvioiden liikevaihdon olevan noin 3,1 mrd. euroa ja oikaistun liikevoiton 30–60 MEUR, mikä oli lievä pettymys ennusteisiin nähden.
- Finnairin tuotto-odotus jää edelleen tuottovaatimusta alemmalle tasolle, ja osakkeeseen on jo leivottu ennusteiden mukainen tulosparannus, mikä tukee vähennä-suositusta ja 2,70 euron tavoitehintaa.
Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.
| Ennustetaulukko | Q3'24 | Q3'25 | Q3'25e | Q3'25e | Erotus (%) | 2025e | |
| MEUR / EUR | Vertailu | Toteutunut | Inderes | Konsensus | Tot. vs. inderes | Inderes | |
| Liikevaihto | 818 | 835 | 856 | 849 | -2 % | 3130 | |
| Liikevoitto (oik.) | 71 | 51 | 72 | 62 | -29 % | 62 | |
| Liikevoitto | 77 | 52 | 72 | 62 | -27 % | 80 | |
| Tulos ennen veroja | 72 | 40 | 60 | 46 | -33 % | 36 | |
| EPS (raportoitu) | 0,28 | 0,15 | 0,23 | 0,21 | -36 % | 0,08 | |
| Liikevaihdon kasvu-% | 0,1 % | 2,0 % | 4,6 % | 3,8 % | -2,6 %-yks. | 1,8 % | |
| Liikevoitto-% (oik.) | 8,7 % | 6,1 % | 8,4 % | 7,3 % | -2,3 %-yks. | 2,0 % |
Lähde: Inderes & Bloomberg, 4 ennustetta (konsensus)
Finnairin sesonkikvartaali Q3 oli työtaistelutoimien ja muutamien kustannuserien nousun takia vaikea, eikä tilannetta helpottanut Pohjois-Amerikassa pehmennyt kysyntätilanne. Leikkasimme ennusteitamme lähiajoille, mutta pidemmällä tähtäimellä ennustemuutokset jäivät vähäisemmiksi. Mielestämme osakkeeseen on jo leivottu ennusteiden mukainen tulosparannus, ja siten Finnairin tuotto-odotus jää papereissamme vuoden tähtäimellä edelleen tuottovaatimusta alemmalle tasolle. Näin ollen toistamme Finnairin vähennä-suosituksemme ja 2,70 euron tavoitehintamme.
Sesonkikvartaalin luvut jäivät odotuksia vaatimattomammiksi
Finnairin liikevaihto kasvoi sesonkikvartaali Q3:lla 2 %:lla 835 MEUR:oon, mikä alitti meidän ja konsensuksen ennusteet lievästi. Alitus johtui etenkin Matkustajaliikenteen odotuksia matalammista keskituotoista etenkin Pohjois-Amerikan hinnoitteluympäristön sinänsä yllätyksettömästä lievästä heikentymisestä sekä rahtiliikenteen vaisuksi jääneestä liikevaihdosta. Sen sijaan Lisäpalvelumyynnissä nähtiin ennusteitamme väkevämpää kehitystä ja myös Matkapalveluissa kasvu oli odotuksiamme vahvempaa.
Oikaistua liikevoittoa Finnair teki Q3:lla 51 MEUR, mikä vastaa lähes 30 %:n tulospudotusta suhteessa vertailukauteen. Tulospudotuksen pääsyynä olivat työtaistelutoimista aiheutuneet tulosrasitukset sekä edelliskvartaalien tavoin nousseet liikennöintimaksut sekä biopolttoainekulut. Myös tulos jäi meidän ja konsensuksen ennusteiden alapuolelle. Ennusteisiin nähden alitus syntyi etenkin liikevaihtovetoisesti sekä hieman arviotamme korkeammista polttoainekuluista ja työtaistelutoimien kulurasitteista.
Ennustemuutokset painuivat jälleen valtaosin negatiivisiksi
Finnair tarkensi kuluvan vuoden ohjeistustaan alaspäin peilaten Pohjois-Amerikan liikenteen odotettua heikompaa kysyntää ja tuottokehitystä sekä työtaistelutoimista seuranneita välillisiä vaikutuksia kysyntään. Yhtiö arvioi nyt kapasiteettinsa kasvavan 2 % (aik. 10 %), liikevaihdon olevan noin 3,1 mrd. euroa (aik. 3,2–3,3 mrd. euroa) sekä oikaistun liikevoittonsa olevan 30–60 MEUR (aik. 30–130 MEUR). Tulosohjeistus oli meille lievä pettymys ja vuosi 2025 jää kokonaisuudessaan matalia odotuksiamme vaisummaksi.
Finnairin kuluvan vuoden tulosennusteemme laskivat selvästi (sis. Q3:n alitus), kun taas lähivuosille muutokset olivat oikaistun liikevoiton tasolla 2-6 % negatiivisia. Säädimme hieman myös kuluennusteitamme etenkin EU:n ympäristöregulaatioon liittyen. EPS-tasolla muutokset olivat pienempiä, sillä laskimme hieman rahoituskulujen ennusteitamme kuluvan vuoden toteumien alitettua odotuksemme. Odotamme vuoden 2025 olevan Finnairille hyvin rikkonainen ja yhtiön tuloksen laskevan selvästi viime vuodesta. Tosin polttoaineen hinnan lasku ja EUR/USD-kurssin vahvistuminen antavat yhtiölle näillä näkymin happea talvikaudella, joskin uskomme, että hyötyjä valuu osin asiakkaille lippujen hintapaineiden kautta. Lähivuosina yhtiöllä on kuitenkin nähdäksemme edellytyksiä parantaa tulostasoaan melko selvästi etenkin liikevaihdon lievän kasvun, polttoainekulujen laskun ja EUR/USD-kurssin vahvistumisen ansiosta ja tehdä noin 5–6 %:n liikevoittomarginaalia. Finnair on myös tekemässä strategiapäivityksen ja järjestää pääomamarkkinapäivän marraskuussa, mikä tarjonnee lisäväriä tulevaan kapearunkolaivaston uudistukseen ja taloudellisiin tavoitteisiin.
Tuotto-odotus ei näyttäydy vielä riittävänä
Finnairin vuosien 2025–2026 ennusteidemme mukaiset oikaistut P/E-luvut ovat neg. ja 7x ja EV/EBIT-kertoimet 37x ja 7x. Kuluvan vuoden kertoimet ovat korkeat heikon tuloksen takia ja ensi vuoden kertoimilla Finnair on arvostettu linjaan globaalien verkkolentoyhtiöiden kanssa. Myöskään DCF ei indikoi osakkeelle selvää nousuvaraa. Siten osakkeeseen on mielestämme leivottu selkeä tulosparannus ensi vuodelle, ja tuotto-odotus jää mielestämme epätyydyttäväksi toistaiseksi.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille