H&M Q2'25 -ennakko: Ei vielä merkkejä käänteestä
Automaattikäännös: Alkuperäinen julkaistu englanniksi 18.6.2025 klo 4:27 GMT. Huomioithan, että automaattikäännös kattaa toistaiseksi vain tämän tekstin ja voi sisältää virheitä. Voit antaa automaattikäännösten laadusta ja mahdollisista virheistä palautetta täällä.
H&M julkistaa Q2/25-tuloksensa (maalis-toukokuu) torstaina 26. kesäkuuta klo 8.00 CET. Vaikka H&M:n käänne etenee, uskomme tästä näkyvän Q2:lla rajallisesti merkkejä johtuen vaatimattomasta myynnin kasvusta ja jatkuvista vastatuulista bruttomarginaaleissa. Näkemyksemme mukaan arvostuskertoimet ovat edelleen korkealla tasolla, joten näemme vain vähän nousuvaraa 12 kuukauden aikajänteellä. Näin ollen toistamme Vähennä-suosituksemme ja 130 SEK:n tavoitehinnan osakkeelle.
Odotamme jälleen haastavaa neljännestä
Vaikka H&M ilmoitti maaliskuun lievästi positiivisesta kasvusta (+1 %) jo Q1-raporttinsa yhteydessä, odotamme markkinoiden jatkuneen pehmeinä tämän jälkeen. Ennustamme Q2:n liikevaihdon kasvuksi 1,5 % paikallisissa valuutoissa, mikä on suunnilleen linjassa konsensuksen kanssa. Odotamme kuitenkin valuuttakurssien negatiivisen vaikutuksen olevan -5,5 % vahvistuvan SEK:n vuoksi, mikä johtaa -4,5 %:n raportoituun liikevaihdon kasvuun. Alemmilla riveillä odotamme bruttomarginaalin jälleen laskevan Q1:n kaltaisten tekijöiden vetämänä. Operatiivisiin kuluihin liittyen H&M raportoi vahvasta kulukurista edellisellä neljänneksellä, vaikka markkinointikulut kasvoivat. Odotamme yhtiön jatkavan hyvää operatiivista kulukuria Q2/25:llä, minkä lisäksi kannattavuuskehitystä tukee kustannussäästöohjelmaan liittynyt 199 MSEK:n kertaluonteinen kustannus Q2/24:llä. Toisaalta odotamme valuuttakurssien aiheuttamaa operatiivista kuluvipuvaikutuksen heikkenemistä, sillä SEK muodostaa suuremman osuuden H&M:n operatiivisista kuluista kuin myynnistä. Lisäksi odotamme korkeampien markkinointikustannusten painavan liikevoittomarginaalia entisestään. Kaiken kaikkiaan arvioimme siten liikevoittomarginaalin laskevan 11,9 %:sta 9,8 %:iin.
Olemme tarkistaneet ennusteitamme
Olemme alentaneet Q2/25:n liikevaihdon kasvuennusteitamme paikallisissa valuutoissa 150 korkopistettä 1,5 prosenttiin, mikä johtuu markkinoiden odotettua vaisummasta kehityksestä. Loppuvuotta ajatellen, kun markkinoiden käänteestä on vain vähän näyttöä ja Yhdysvaltojen loppuvuoden tulokseen liittyy kysymysmerkkejä, jos vähittäiskauppiaat alkavat siirtää hinnankorotuksia kuluttajille, suhtaudumme edelleen varovaisesti liikevaihtoennusteisiimme. Tämän seurauksena olemme laskeneet liikevaihtoennusteitamme noin 2 % vuodelle 2025. Bruttomarginaalin puolella odotamme edelleen, että ulkoisten tekijöiden, alennusten ja hintainvestointien vaikutus yhdessä jatkuvien toimitusketjuhyötyjen kanssa vaikuttaa positiivisesti H2:lla. Kuitenkin alemmat liikevaihtoennusteet ja hienosäätö kustannusennusteissa johtavat 5 % alhaisempiin tulosodotuksiin kuluvalle vuodelle.
Odotamme edelleen keskimäärin yksinumeroista kasvua keskipitkällä aikavälillä. Odotuksemme mukaan bruttomarginaali on suhteellisen vakaa tulevina vuosina, minkä pitäisi tuoda jonkin verran operatiivista vipua. Kuten olemme aiemmin todenneet, odotamme tuontitullien vaikuttavan H&M:ään negatiivisesti. Varastotoimitusten ajoituksen vuoksi odotamme tuontitullien vaikutusten alkavan Q3:n aikana. Nykyisillä tasoilla on mahdollista, että osa kohonneista kustannuksista voidaan siirtää kuluttajien maksettavaksi hinnantarkistusten kautta. Tuontitullien suuruudesta riippuen H&M:n voi kuitenkin olla vaikeaa kompensoida vaikutusta täysimääräisesti hinnoittelun avulla, mikä lisää kannattavuuspaineen riskiä.
Pysymme odottavalla kannalla
Päivitetyillä ennusteillamme H&M:n P/E- ja EV/EBIT-luvut vuodelle 2025 ovat 20x ja 17x. Nämä arvostuskertoimet ovat hyväksymiemme arvostushaarukoiden yläpäässä, ja nykyisessä epävarmassa liiketoimintaympäristössä pidämme niitä parhaimmillaankin suhteellisen neutraaleina. Houkuttelevampia arvostustasoja voi olla näkyvissä vasta vuoden 2026 arvostuskertoimissa (P/E: 15x), vaikkakin nämä ennusteet riippuvat epävarmoista tulosparannuksista, jotka ovat toistaiseksi olleet pettymys. Myöskään DCF ei ole riittävästi nykyistä osakekurssia korkeampi, mikä viittaa rajalliseen nousuvaraan arvostuksessa. Kaiken kaikkiaan uskomme siksi tällä hetkellä, että osake on oikein hinnoiteltu ottaen huomioon epävarman liiketoimintaympäristön.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
