H&M Q2'25: Odotamme myynnin vetämää kannattavuuden elpymistä
Automaattikäännös: Alkuperäinen julkaistu englanniksi 26.6.2025 klo 19.36 GMT. Huomioithan, että automaattikäännös kattaa toistaiseksi vain tämän tekstin ja voi sisältää virheitä. Voit antaa automaattikäännösten laadusta ja mahdollisista virheistä palautetta täällä.
H&M:n Q2-raportti oli operatiivisesti pääosin linjassa odotuksemme kanssa, ja teimme vain pieniä lyhyen aikavälin ennustenostoja. Yhtiön suoriutuminen ja näkymät viittaavat siihen, että merkittävän elpymisen toteutuminen tulee viemään aikaa. Näkemyksemme mukaan lyhyen aikavälin ajurit ovat edelleen heikkoja, mukaan lukien alhainen kuluttajaluottamus ja kannattavuuden hidas elpyminen. Tämän seurauksena uskomme, että osakkeeseen hinnoitellaan jo riittävästi tuloskasvua (2025e P/E: 20x). Näin ollen toistamme Vähennä-suosituksemme ja 130 SEK:n tavoitehinnan osakkeelle.
Q2:n liikevaihto linjassa ennusteiden kanssa, mutta kate ylitti odotukset
H&M:llä oli edelleen haasteita kasvattaa liikevaihtoa Q2'25:llä, emmekä nähneet juurikaan merkkejä myynnin elpymisestä. Liikevaihto kasvoi vaatimattomasti 1 % edellisvuodesta paikallisissa valuutoissa, suunnilleen linjassa odotuksemme kanssa, mutta hieman alle konsensusennusteen. Raportoitu myynti laski 5 % negatiivisten valuuttakurssivaikutusten vuoksi. Positiivisella puolella H&M:n bruttomarginaali laski odotuksiamme vähemmän 55,4 %:iin verrattuna 56,3 %:iin viime vuoden vastaavalla ajanjaksolla. Ulkoisilla tekijöillä, kuten valuuttakursseilla ja rahdilla, oli negatiivinen vaikutus, mutta näiden pitäisi muuttua positiivisiksi Q3:sta lähtien, kun heikompi dollari madaltaa ostohintoja. Lisäksi investoinnit asiakastarjonnan kehittämiseen, ts. hintojen tarkistukset kilpailukyvyn säilyttämiseksi, vaikuttivat negatiivisesti bruttomarginaaleihin.
Operatiivisten kulujen osalta H&M raportoi vahvasta kulukurista Q2:lla, vaikka markkinointikulut kasvoivat. Toisaalta kannattavuutta tuki kustannussäästöohjelmaan liittynyt 199 MSEK:n kertaluonteinen kustannus Q2/24:llä. Toisaalta yhtiöllä oli joitain operatiivisen kulun suhteellisen osuuden kasvua valuuttakurssien vuoksi, koska SEK on suurempi osa H&M:n operatiivisista kuluista kuin myynnistä. Kokonaisuudessaan H&M:n absoluuttinen liikevoitto oli 5 914 MSEK:ia, ja kannattavuus (liikevoitto-%) laski viime vuoden 11,9 %:sta 10,4 %:iin. Vaikka liikevoitto ylitti ennusteemme, merkittävämpi kannattavuuden paraneminen edellyttää vahvempaa myynnin kasvua.
Teimme vain pieniä ennustemuutoksia
H&M raportoi odottavansa kesäkuun myynnin kasvavan 3 % paikallisissa valuutoissa, mikä oli melko vaatimatonta huomioiden edellisvuoden helppo vertailukausi (-6 %). Yhden kuukauden myyntidata on kuitenkin vaihteleva, emmekä vedä siitä suurempia johtopäätöksiä. Odotamme kuitenkin edelleen suhteellisen vaatimatonta myynnin kasvua Q3:lla, ja voimakkaampi kasvu lykkääntyy todennäköisesti vuoteen 2026, mitä tukevat helpommat vertailukaudet ja toivottavasti parantunut kuluttajaluottamus. Bruttomarginaalin osalta yhtiö odottaa H2:lla hyötyvänsä ulkoisten kustannuspaineiden helpottumisesta, linjassa odotuksemme kanssa. Yhtiön mukaan Q3'25:n alennusten odotetaan kuitenkin olevan edellisvuotta suurempia. Vaikka Q2-kannattavuus ylitti odotukset, mikä johti 3–4 %:n tulosmuutokseen, suhtaudumme edelleen varovaisesti merkittävään kannattavuuden parantumiseen ilman suurempaa liikevaihdon kasvua.
Odotamme edelleen vuosille 2026–2027, että kannattavuuden paraneminen on asteittaista, ja että liikevaihdon kasvu yhdistettynä jatkuvaan kustannustehokkuuteen nostaa liikevoittomarginaalin 7,4 prosentista vuonna 2024 noin 9 prosenttiin vuonna 2027. Vaikka H&M pyrkii edelleen pitkän aikavälin 10 %:n liikevoittomarginaaliin, emme odota tämän tavoitteen toteutuvan, koska erittäin kilpailtu toimintaympäristö tulee todennäköisesti painamaan hinnoitteluvoimaa ajan myötä.
Toistamme Vähennä-suosituksemme
Arvostuskertoimet ovat mielestämme absoluuttisesti korkealla tasolla (2025e P/E: 20x ja EV/EBIT: 17x), ja myös DCF on alle nykyisen osakekurssin. H&M:n vahva brändi ja korkea pääoman tuotto ovat vakuuttavia, mutta tuloskasvunäkymä on hitaampi ja nykyisessä makrotaloudellisessa ympäristössä arvostuskertoimien venyttämiselle on vaikea löytää perusteita. Näin ollen pysymme edelleen sivussa ja odotamme parempaa tuotto-riskisuhdetta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
