H&M Q3'25 -ennakko: Arvostus heijastaa korkeita odotuksia
Tiivistelmä
- Olemme tehneet lieviä ennustelaskuja H&M:n lyhyen ja keskipitkän aikavälin näkymiin, johtuen odotuksiamme hitaammasta elpymisestä ja epävarmasta liiketoimintaympäristöstä.
- Odotamme Q3:n liikevaihdon kasvuksi 1,3 % paikallisissa valuutoissa, mutta valuuttakurssivaikutusten vuoksi raportoidun liikevaihdon ennustetaan laskevan -3,7 %.
- Arvostuskertoimet ovat korkeita (2025e P/E: 24x), ja uskomme, että nykyisessä epävarmassa ympäristössä nämä ovat perusteettomia, mikä heikentää tuotto-riskisuhdetta.
- Olemme laskeneet tulosennusteitamme noin 2–3 % tuleville vuosille, mutta odotamme keskipitkällä aikavälillä keskimääräistä yksinumeroista kasvua.
Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.
Automaattikäännös: Alkuperäinen julkaistu englanniksi 19.9.2025 klo 04.00 GMT. Anna palautetta täällä.
Olemme tehneet H&M:n lyhyen ja keskipitkän aikavälin ennusteisiin lieviä ennustelaskuja, johtuen odotuksiamme hitaammasta elpymisestä. Vaikka tunnustamme, että bruttomarginaaliin vaikuttavat ulkoiset tekijät ovat kehittyneet positiiviseen suuntaan, uskomme lyhyen aikavälin ajureiden pysyvän heikkoina, ja huolenaiheina ovat liikevaihdon kehitys ja epävarma liiketoimintaympäristö. Edellisen Q2-raportin jälkeisen päivityksemme jälkeen osakekurssi on noussut noin 15 %, mikä on nostanut absoluuttisia arvostuskertoimia (2025e P/E: ~24x) ja jättänyt rajallisesti tilaa pettymyksille. Tämän seurauksena muutamme suosituksemme myy-tasolle (aik. Vähennä), mutta toistamme 130 SEK:n tavoitehintamme osakkeelle.
Sijoitustarina perustuu lisääntyneeseen myynnin kasvuun
Nähdäksemme H&M:n sijoitustarina riippuu tuote- ja brändi-investoinneista, joilla vahvistetaan asiakastarjontaa ja edistetään myynnin ajamaa kannattavuuden elpymistä. Vaikka H&M:n suurin positiivinen ajuri on selvästi liikevaihdon kasvu, tärkeimmät lähiajan riskit tämän saavuttamiselle ovat brändin vetovoiman puute, tuontitullien suora negatiivinen vaikutus ja heikko kuluttajaluottamus.
Pehmeä Q3-myynti, mutta kannattavuus säilyy
Q2-raporttinsa yhteydessä H&M ilmoitti odottavansa kesäkuun liikevaihdon kasvavan 3 % paikallisissa valuutoissa. Tämä sisältää kuitenkin noin yhden prosenttiyksikön negatiivisen kalenterivaikutuksen. Vaikka tätä oikaistaisiin, myynnin kasvu ei ollut erityisen rohkaisevaa, kun otetaan huomioon heikot vertailuluvut (–6 % viime vuoden kesäkuussa). Heinä- ja elokuussa myynnin kehitys on mielestämme ollut pehmeää, ja ennustamme Q3:n liikevaihdon kasvuksi 1,3 % paikallisissa valuutoissa. Kuitenkin 5 %:n negatiivisen valuuttakurssivaikutuksen vuoksi ennustamme raportoidun liikevaihdon laskevan -3,7 %, mikä on hieman alle konsensusennusteen.
Tuloksen osalta odotamme H1’25:llä ostokustannuksiin vaikuttaneiden negatiivisten ulkoisten tekijöiden (rahti ja valuuttakurssit) muuttuvan tukeviksi H2’25:llä. Odotamme kuitenkin tämän osittain kompensoituvan suuremmilla alennuksilla, johtuen tarpeesta elvyttää asiakasaktiviteettia. Operatiivisten kulujen osalta uskomme H&M:n osoittaneen hyvää kulukuria H1’25:llä, ja odotamme tämän trendin jatkuvan Q3’25:llä. Lisäksi odotamme positiivista marginaalivaikutusta Afoundin sulkemiseen liittyneen noin 200 MSEK:n kertaluonteisen kulun puuttumisesta Q3’24:ltä. Toisaalta odotamme operatiivisten kulujen heikkenevän valuuttakurssien vuoksi, sillä SEK edustaa suurempaa osuutta H&M:n operatiivisista kuluista kuin myynnistä. Kaiken kaikkiaan ennustamme absoluuttisen liikevoiton kasvavan 3 585 MSEK:iin, ja liikevoittomarginaalin paranevan 5,9 %:sta 6,3 %:iin.
Olemme tehneet pieniä ennustemuutoksia
Olemme laskeneet tulosennusteitamme noin 2–3 % tuleville vuosille. Odotamme edelleen keskipitkällä aikavälillä keskimääräistä yksinumeroista kasvua. Odotuksemme suhteellisen vakaasta bruttomarginaalista tulevina vuosina pitäisi tuoda operatiivista vipuvoimaa. Kuten olemme aiemmin todenneet, odotamme tuontitullien vaikuttavan negatiivisesti H&M:ään. Ennen mahdollisia hinnankorotuksia odotamme tuontitullien painavan katteita. Kuten olemme aiemmin todenneet, nykyisillä tuontitullitasoilla uskomme H&M:n todennäköisemmin nostavan hintoja Yhdysvalloissa näiden vaikutusten kompensoimiseksi sen sijaan, että se siirtäisi tuotantoa. Uskomme kuitenkin, että tällaiset hinnankorotukset eivät vaikuta merkittävästi tulokseen ennen vuotta 2026.
Arvostus näyttää venytetyltä
Nähdäksemme arvostuskertoimet ovat absoluuttisesti korkeat (2025e P/E: 24x ja EV/EBIT: 20x), ja DCF- ja suhteellinen arvostus maalaavat samanlaisen kuvan. H&M:n vahva brändi ja terve tase ovat vakuuttavia, mutta liikevaihdon kehitykseen liittyy huolia, ja uskomme, että nykyisessä epävarmassa liiketoimintaympäristössä venytetyt arvostuskertoimet ovat perusteettomia. Näin ollen katsomme, että tuotto-riskisuhde on heikko ja odotamme parempia ostopaikkoja.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
