H&M Q3'25: Vahvaa kannattavuutta, mutta epävarmuus jatkuu
Tiivistelmä
- Arvioimme, että H&M:n Q3-tulos ylitti odotukset, mutta myynnin kasvu on edelleen vaatimaton, mikä on kriittistä kestävälle kannattavuuden elpymiselle.
- Näkemyksemme mukaan H&M:n sijoitustarina riippuu tuote- ja brändi-investoinneista, mutta suurimmat riskit liittyvät brändin vetovoimaan ja kuluttajaluottamukseen.
- Odotamme myynnin kasvun pysyvän vaatimattomana Q4'25:llä, mutta parantuvan vuonna 2026 helpompien vertailukausien ja mahdollisesti parantuneen kuluttajamielialan myötä.
- Arvostuskertoimet näyttävät venytetyiltä, ja pidämme tuotto-riskisuhdetta heikkona nykyisessä epävarmassa liiketoimintaympäristössä.
Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.
Automaattikäännös: Alkuperäinen julkaistu englanniksi 26.9.2025 klo 04.00 GMT. Anna palautetta täällä.
H&M:n Q3-tulos ylitti sekä meidän että konsensuksen odotukset, ja on selvää, että yhtiö ottaa askelia oikeaan suuntaan. Vaikka kannattavuuden paraneminen oli tällä neljänneksellä vahvaa, myynnin kasvu on edelleen vaatimatonta, mitä pidämme kriittisenä kestävämmän kannattavuuden elpymisen kannalta. Näin ollen haluaisimme nähdä johdonmukaisen parannustrendin ennen kuin voimme todeta, että kestävä kannattavuuden elpyminen on käynnissä. Lisäksi uskomme arvostuksen nousseen korkealle tasolle. Kun otetaan huomioon jatkuvat huolet liikevaihdon kasvusta ja epävarmuus kannattavuusparannusten kestävyydestä, pidämme tuotto-riskisuhdetta edelleen epähoukuttelevana. Tämän seurauksena toistamme Myy-suosituksemme, mutta nostamme tavoitehintamme 140 SEK:iin (oli 130 SEK) osakkeelta, pääasiassa nostettujen ennusteiden vuoksi.
Sijoitustarina nojaa kiihtyvään myyntikasvuun
Nähdäksemme H&M:n sijoitustarina riippuu tuote- ja brändi-investoinneista asiakastarjonnan vahvistamiseksi ja myynnin ajaman kannattavuuden elpymisen vauhdittamiseksi. Vaikka H&M:n suurin positiivinen ajuri on selvästi liikevaihdon kasvu, tärkeimmät lähiajan riskit tämän saavuttamiselle ovat brändin vetovoiman puute, tuontitullien suora negatiivinen vaikutus ja heikko kuluttajaluottamus.
Q3 osoitti vahvaa kannattavuuden paranemista
H&M:n Q2-liikevaihto kasvoi 2 % paikallisissa valuutoissa, mikä oli laajalti linjassa odotuksemme kanssa. Vaikka H&M:ltä puuttuu edelleen vahva myynnin kasvu, kannattavuus oli epäilemättä raportin positiivinen kohokohta. H&M:n Q3’25 bruttomarginaali nousi 52,9 %:iin viime vuoden 51,1 %:sta, johtuen sisäisten tekijöiden, kuten toimitusketjun tehostamisen, ja ulkoisten myötätuulien, kuten rahdin ja valuuttakurssien, yhdistelmästä. Operatiivisten kulujen osalta H&M osoitti edelleen vahvaa kulukuria Q3:lla. Yhtiö raportoi absoluuttisen liikevoiton olevan 4 914 MSEK, ja liikevoittomarginaali parani edellisen vuoden 5,9 %:sta 8,6 %:iin. Pidämme tätä vahvana operatiivisena tuloksena, vaikkakin suhteellisen pehmeitä vertailulukuja vasten.
Nähdäksemme keskeinen kysymys tulevaisuudessa on näiden kannattavuusparannusten kestävyys. Vaikka myymälätoimintojen ja logistiikan jatkuva tehostuminen todennäköisesti jatkuu ja tukee kannattavuutta, uskomme, että myynnin kasvun paraneminen on olennaista kestävän ja pitkän aikavälin kannattavuuden paranemisen saavuttamiseksi.
Tulosennusteita nostettu vahvan Q3:n jälkeen, mutta epävarmuus säilyy
H&M ilmoitti odottavansa syyskuun myynnin paikallisissa valuutoissa olevan edellisvuoden tasolla, mitä pidämme suhteellisen neutraalina ottaen huomioon viime vuoden vaikean vertailukauden (+11 %). Odotamme edelleen suhteellisen vaatimatonta myynnin kasvua Q4’25:llä (2 %:n kasvu paikallisissa valuutoissa), ja vahvemman momentin lykkääntyvän todennäköisesti vuoteen 2026, mitä tukevat helpommat vertailukaudet ja mahdollisesti parantunut kuluttajamieliala. Bruttomarginaalin puolella ulkoisten kustannustekijöiden, kuten valuutan, rahdin ja raaka-aineiden, odotetaan pysyvän suotuisina Q4:llä, vaikkakin tuontitulleihin liittyvät vastatuulet todennäköisesti kumoavat osan tästä hyödystä. Odotettua vahvemman Q3-kannattavuuden jälkeen olemme nostaneet tilikauden 2025 tulosennustettamme noin 9 %. Vuosille 2026–2027e olemme tehneet pieniä ennustenostoja ja ennustamme edelleen asteittaista kannattavuuden paranemista, kun keskimääräinen yksinumeroinen liikevaihdon kasvu ja parantunut operatiivinen tehokkuus tukevat liikevoittomarginaalin kasvua 7,4 %:sta vuonna 2024 noin 9 %:iin vuonna 2027.
Arvostus näyttää venytetyltä
Nähdäksemme arvostuskertoimet ovat korkeita absoluuttisesti (2025e P/E: 24x ja EV/EBIT: 19x), ja DCF- ja suhteellinen arvostus maalaavat samanlaisen kuvan. Vaikka H&M:n vahva brändi ja terve tase ovat vakuuttavia, liikevaihdon kasvuun liittyy huolia, ja uskomme, että nykyisessä epävarmassa liiketoimintaympäristössä venytetyt arvostuskertoimet ovat perusteettomia. Näin ollen katsomme, että tuotto-riskisuhde on heikko.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
