HomeMaid Q2'25: Odotamme tuottopotentiaalin vahvistumista
Tiivistelmä
- Odotamme HomeMaidin liikevaihdon kasvavan 19 % vuonna 2025, mutta olemme laskeneet ennustettamme hieman pehmeämmän B2C-segmentin vuoksi.
- HomeMaidin kannattavuus on linjassa ennusteidemme kanssa, ja odotamme oikaistun EBITA-kannattavuuden olevan 9,2 % vuonna 2025.
- Vaikka HomeMaidin arvostustasot ovat korkealla, uskomme niiden olevan perusteltuja B2C-markkinan vahvan kasvun ja elpyvän B2B-liiketoiminnan vuoksi.
- Pidämme Vähennä-suosituksemme ennallaan ja odotamme houkuttelevampaa ostopaikkaa tulevaisuudessa.
Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.
Automaattikäännös: Alkuperäinen julkaistu englanniksi 27.8.2025 klo 06.56 GMT. Huomioithan, että automaattikäännös kattaa toistaiseksi vain tämän tekstin ja voi sisältää virheitä. Voit antaa automaattikäännösten laadusta ja mahdollisista virheistä palautetta täällä.
HomeMaidin Q2-liikevaihto oli hieman odotettua heikompi, kun taas oikaistu liikevoitto oli pääosin linjassa ennusteidemme kanssa. Kotisiivousmarkkina (RUT) on edelleen suotuisa ja tuki HomeMaidin B2C-segmentin jatkuvaa vahvaa kasvuvauhtia. B2B-puolella liikevaihto jatkoi paranemistaan edelleen vaimeasta makrotaloudellisesta ympäristöstä huolimatta, ja johto korosti, että Q1:llä ensimmäisen kerran nähty positiivinen kehitys on vakaa. Johto kommentoi myös heinäkuussa hankitun Rimabin käänteen etenevän hyvin. Q2-raportin jälkeen olemme laskeneet hieman liikevaihtoennusteitamme, mutta pitäneet kannattavuusoletuksemme suhteellisen ennallaan. Näin ollen tuotto-riskisuhde on mielestämme nykyisellä arvostustasolla edelleen riittämätön. Toistamme Vähennä-suosituksemme ja pidämme tavoitehinnan 35 SEK ennallaan.
Kannattavuus linjassa ennusteiden kanssa
HomeMaid jatkoi vuotta vakiintuneella urallaan ja saavutti Q2:lla vahvan 8 %:n (v/v) liikevaihdon kasvun 136 MSEK:iin, vaikkakin hieman alle 140 MSEK:n ennusteemme (-3 %). Kasvua veti ensisijaisesti B2C-kotisiivoussegmentti, joka kasvoi 9 % v/v (Inderes: 13 %), ja sitä täydensi B2B-segmentin 6 %:n v/v kasvu (Inderes-ennuste 6 %). Johto korosti hyvää asiakasvirtaa B2C-segmentissä, mitä tukivat sen ennakoivat myyntiponnistelut ja tehostetut markkinointitoimet. He korostivat myös, että B2C-segmentissä Q1:llä nähty positiivinen trendimuutos on vakiintunut vuoden 2024 heikentyneen kehityksen jälkeen. Vaikka raportoitu oikaistu EBITA (12 MSEK) ylitti ennusteemme johtuen 1 MSEK:n positiivisesta kertaerästä*, oikaistu EBITA oli 11 MSEK ja enemmän linjassa ennusteemme kanssa. Vuoden takaiseen verrattuna oikaistu EBITA kasvoi 37 % (8 %:n kate, Inderes: 7,6 %). Tuloskasvun ensisijaisena veturina olivat pääasiassa bruttomarginaalin paraneminen ja elpyvä B2B-segmentti.
Ennustemuutokset olivat vähäisiä Q2-raportin jälkeen
Q2-raportin ja kokonaisuutena ennallaan pysyneiden markkinanäkymien (B2C vahva, B2B asteittain elpyvä) jälkeen olemme leikanneet vuoden 2025 liikevaihtoennustettamme 1 %, ja tällä on vaatimattomia negatiivisia jatkoefektejä ennustejaksolla. Ennustelaskut johtuvat pääasiassa pehmeämmistä B2C-ennusteista, kun taas B2B-ennusteemme pysyy ennallaan Q2:n jälkeen. Vuonna 2025 odotamme liikevaihdon kasvavan 19 % (9 % orgaanisesti) 597 MSEK:iin (oli 605 MSEK). Vaikka oikaistut EBITA-ennusteemme pysyvät suurelta osin ennallaan, odotettua alhaisempi liikevaihto johti kannattavuusoletustemme lievään nousuun. Odotamme nyt oikaistun EBITA-kannattavuuden olevan 9,2 % (oli 9 %). Pitkän aikavälin liikevaihdon kasvu- ja kannattavuusnäkemyksemme pysyvät kuitenkin ennallaan, ja odotamme HomeMaidin säilyttävän vakaan kasvun vuoden 2025 jälkeen (26-28e: 4-6 % orgaanisesti). Vaikka Rimabin konsolidointi Q3:sta eteenpäin painaa hieman kannattavuutta (EBITA-% 2025e pro forma: 8,8 %), odotamme HomeMaidin vahvan keskittymisen kannattavuuden optimointiin kompensoivan jonkin verran alkuperäistä laimentavaa vaikutusta ajan myötä.
Pysymme sivussa
Korkean toistuvan liikevaihdon osuuden, vakaiden katteiden ja pääomakevyen mallin ansiosta HomeMaid tuottaa vakaata kassavirtaa, joka voidaan sijoittaa uudelleen roll-up-yritysostoihin houkuttelevilla arvostuskertoimilla. Edellyttäen, että taloudellinen kurinalaisuus ja integraatiokyvyt säilyvät, näemme yritysostot pitkän aikavälin arvoa luovana kasvuvipuna. Koska DCF-arvomme (32 SEK) ei sisällä tätä potentiaalia, annamme suuremman painon tuloskertoimille. Päivitettyjen vuosien 2025–2026 ennusteiden perusteella HomeMaidilla hinnoitellaan vuosien 2025–2026 oikaistuilla EV/EBITA- ja P/E-kertoimilla, jotka ovat vastaavasti 12–11x ja 16–15x. Näin ollen uskomme, että nykyiset tulosperusteiset arvostustasot ovat edelleen korkealla hyväksyttävään arvostushaarukkaamme nähden (oikaistu EV/EBITA: 9x-12x, oikaistu P/E: 11x-14x). Vaikka mielestämme on perusteltua arvostaa HomeMaidia hyväksyttävän arvostushaarukan yläpäähän, kun otetaan huomioon B2C-markkinan vahva kasvu ja elpyvä B2B-liiketoiminta, uskomme nykyisten arvostuskertoimien viittaavan siihen, että HomeMaid on tällä hetkellä hinnoiteltu oikein. Vaikka tuloskasvun odotetaan asteittain neutraloivan arvostuskertoimia vuosina 2026–2027, emme näe näissä vielä selvää nousuvaraa ja toteamme, että tuotto-odotus perustuu suurelta osin noin 4 %:n osinkotuottoon, jota pidämme riittämättömänä. Näin ollen odotamme houkuttelevampaa ostopaikkaa tässä vaiheessa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
