Ilmakuoppia opintopolulla
Sanoman tavanomaisesti vakaa ja ennustettava tuloskehitys ottaa lyhyellä tähtäimellä iskuja tulosta kolhivasta kustannusinflaatiosta. Odotamme yhtiön onnistuvan kompensoimaan tätä vahvan markkina-asemansa ansiosta etenkin oppimisliiketoiminnassa, mutta ennusteissamme marginaalien palautuminen vie aikaa useamman vuoden. Ennusteillamme lähivuosien tuotto-odotus rakentuu osinkotuotosta sekä lievästä arvostuksen nousuvarasta ja kipuaa hienoisesti tuottovaateen yläpuolelle.
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut11.02.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 298,4 | 1 388,1 | 1 440,0 |
kasvu-% | 3,74 % | 6,92 % | 3,74 % |
EBIT (oik.) | 149,9 | 129,2 | 150,5 |
EBIT-% (oik.) | 11,55 % | 9,31 % | 10,45 % |
EPS (oik.) | 0,71 | 0,47 | 0,57 |
Osinko | 0,37 | 0,35 | 0,40 |
Osinko % | 3,77 % | 5,15 % | 5,89 % |
P/E (oik.) | 13,90 | 14,50 | 12,00 |
EV/EBITDA | 7,34 | 5,78 | 5,16 |