LeadDesk Q3'25: Painopisteen siirto kulupuolesta kasvuun lähestyy
Tiivistelmä
- LeadDeskin Q3'25-liikevaihto kasvoi 26,3 % Zisson-yritysoston tukemana, mutta orgaaninen kasvu jäi odotuksista (-4 % v/v), mikä johti ennusteiden laskemiseen.
- Yhtiön käyttökate nousi 1,95 MEUR:oon ja EBITDA-% parani 20 %:iin, mikä osoittaa kulukurin vahvistaneen tuloskasvunäkymiä.
- Euroopan CCaaS-markkina kasvaa, mutta kilpailuedun säilyttäminen on haastavaa; LeadDesk keskittyy kannattavuuden vahvistamiseen ja kasvumahdollisuuksien tunnistamiseen.
- Osake on houkuttelevasti hinnoiteltu, ja yhtiön liiketoimintamalli on pääomakevyt ja skaalautuva, mikä tukee tuloskasvua ja osakkeen tuotto-riskisuhdetta.
Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.
Asiakasviestinnän ohjelmistoja kehittävä LeadDesk kasvatti Q3:lla liikevaihtoa yritysostoin ja tulosta kulukurilla. Pitkän aikavälin arvonluonnille tärkeänä pitämämme orgaanisen kasvun piristyminen jäi odotuksistamme, ja kasvun näkyvyyden parantumista kaivaten laskimme hieman ennusteitamme. Yhtiö jatkaa silti arvonluontia ja tuotteensa kehityksen valossa pysyy edelleen tekoälymurroksen kyydissä. Tämä tuo nähdäksemme riittävästi tukea osakkeen kyydissä pysymiseksi (2026 EV/EBITA 15x) huomioiden potentiaaliin nähden maltillinen kannattavuus. Ennusteiden mukana tarkistamme tavoitehinnan 8,0 euroon (aik. 8,5 €) ja toistamme Lisää-suosituksen.
Kulukuri paikkasi liikevaihdon vaisua kehitystä
LeadDeskin Q3’25-liikevaihto kasvoi vahvat 26,3 % Zisson-yritysoston tukemana, mutta jäi hieman odotuksistamme (30,6 %) suuremman kesäkausivaihtelun ja vaisumman orgaanisen kehityksen myötä (arviolta -4 % v/v). Orgaanisen kasvun piristymisen merkkejä ei siten kaudella vielä pintautunut. Käyttökate vahvistui silti odotustemme mukaisesti 1,95 MEUR:oon (Q3’24: 1,33 MEUR) ja yhtiön lyhyen aikavälin tuloskasvunäkymä säilyy vahvana. EBITDA-% nousi 20 %:iin, mikä on hyvä tasonnosto viime vuosista. Tuotteen kehityksen valossa yhtiö näyttää mielestämme edelleen pysyvän tekoälymurroksen vauhdissa.
Näemme markkinalla kasvutilaa, mikäli oikeat markkinaraot löytyvät ja tuotteen kilpailukyky kestää tekoälymurroksessa
Euroopan CCaaS-markkina (”Contact center as a Service”) on pilvimurroksen myötä kasvussa (markkina-analyytikot: ~8-16 %/v), joskin vahvin kasvu painottunee LeadDeskin ydinasiakasryhmää suurempiin yrityksiin. Kilpailuetujen ylläpitäminen on nopeasti kehittyvällä markkinalla nähdäksemme vaikeaa. Arvioimme yhtiön kilpailukykyiseksi (moderni tuote & investointikyky) etenkin pienissä ja keskisuurissa yhtiöissä (SME) Euroopassa ja Pohjoismaissa myös suuryrityksissä. LeadDesk konsolidoi markkinaansa yritysostoin, jotka ovat arviomme mukaan luoneet arvoa ja nostaneet yhtiön riittävään kokoluokkaan kilpailukyvyn säilyttämiseksi ja tekoälymurroksessa mukana pysymiseksi. Yhtiö on keskittynyt strategiassaan kannattavuuden vahvistamiseen ja kasvumahdollisuuksien tunnistamiseen ennen painotuksen siirtämistä orgaaniseen kasvuun, joka on toistaiseksi vaatimatonta.
Tuloskasvu jatkuu vielä lähitulevaisuudessa kulukurin voimalla, mutta sen jatkuminen kaipaa tueksi kasvua
Laskimme hieman lähivuosien liikevaihdon (-1 – -3 %) ja kannattavuuden (EBITDA 0 – -4 %, EBITA -1 – -8 %) ennusteitamme pääasiassa Q3:n matalamman liikevaihdon kasvutrendin ajamana. Ennustamme nyt vuoden 2025 liikevaihdon kasvun olevan ohjeistuksen alapuoliskon mukaisesti +25 % ja orgaanisesti lievästi negatiivinen heikon kannattavuuden asiakkuuksien poistuman ja Q4’24:n suurten projektitulojen myötä. Zissonin integroinnin eteneminen ja yleiset kulutoimet taas nostavat odotuksissamme kannattavuuden lähelle ohjeistuksen keskikohtaa (2025: oik. EBIT-% 6,8 %, EBITDA-%: 16,0 %). Strategian kasvuvaiheessa odotamme orgaanisen vuosikasvun piristyvän vuosina 2026–2028 loivasti 4–5,5 %:iin. Kannattavuuden odotamme vahvistuvan, mutta kasvupanosten myötä loivemmin (oik. EBIT-% 2026–2028: 7,7–9,1 %). Arvioimme EBITA-marginaalin asettuvan pitkällä tähtäimellä kypsässä kehitysvaiheessa noin 18 %:iin, joskin taso riippuu yhtiön pitkällä aikavälillä saavuttamasta kokoluokasta.
Osake on yhä houkuttelevasti hinnoiteltu
LeadDeskillä on vahva liiketoimintamalli: se on pääomakevyt, skaalautuva ja perustuu jatkuviin tulovirtoihin. Kun tähän yhdistetään tuloskasvu, yhtiön arvostuskertoimet (2025–27e EV/EBITA 19–13x) laskevat mielestämme nopeasti houkutteleviksi. Kassavirtamalli (DCF, 9,0 €/osake) viittaa myös aliarvostukseen, joskin vaisu liikevaihdon orgaaninen kehitys ja huokeat verrokkiarvostukset nähdäksemme rajaavat nousuvaraa DCF:n tasolle. Kulutehokkuuden tukeman tuloskasvun tuomien osakekurssin ajurien tuella näemme osakkeen tuotto-riskisuhteen houkuttelevana. LeadDeskin yritysostohistorian valossa näemme myös uudet ostot todennäköisinä optioina.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille