Remedy: FBC: Firebreak on nyt käytännössä kuollut ja kuopattu
Tiivistelmä
- Odotamme Remedyn ajavan FBC: Firebreak -pelin alas ensi vuoden aikana, ja olemme poistaneet sen tulevien vuosien ennusteistamme.
- Näkemyksemme mukaan Remedyn keskeiset isot pelijulkaisut, kuten Max Payne ja Control 2, julkaistaan vuosina 2026 ja 2027, ja näemme niillä hyvän menestymispotentiaalin.
- Arvioimme Remedyn sopeuttavan kulurakennettaan FBC: Firebreakin heikon menestyksen vuoksi, mikä saattaa tarkoittaa pelitiimin supistamista.
- Uskomme Remedyn kykyyn luoda pitkällä aikavälillä laadukkaita pelejä, ja osakkeen arvostus on houkutteleva suhteessa tulevien pelijulkaisujen potentiaaliin.
Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.
Olemme kuopanneet FBC: Firebreakin pois tulevien vuosien ennusteistamme ja oletamme Remedyn ajavan pelin alas ensi vuoden aikana. Osakkeesta peli oli käytännössä höylätty pois jo aiemmin, sillä perjantain päätöskurssi on vain hieman alempana (-3,5 %) kuin 24.9. julkaistun päivityksemme aikaan, jolloin totesimme osakkeen jo hinnoittelevan pelin kuoppaamista. Tulosvaroituksen myötä sentimentti osakkeen suhteen voi säilyä lyhyellä tähtäimellä happamana, mutta odotamme uutisvirran muuttuvan paremmaksi seuraavan vuoden aikana. Remedyn sijoitustarinan kannalta keskeiset isot pelijulkaisut (Max Payne ja erityisesti Control 2) tullaan arviomme mukaan julkaisemaan vuosina 2026 ja 2027. Näemme molemmilla peleillä hyvät todennäköisyydet menestyä ja tämän toteutuessa osakkeessa on nykytasoilta huomattavaa potentiaalia. Toistamme osta-suosituksen ja tarkistamme tavoitehintaa 17,0 euroon (aik. 18,0 EUR).
FBC: Firebreakin heikko myynti ja kehitysmenojen alaskirjaus tulosvaroituksen taustalla
Remedy antoi perjantaina tulosvaroituksen. FBC: Firebreakin heikon myynnin johdosta yhtiö laski pitkän aikavälin myyntiennustettaan pelille. Tämän seurauksena yhtiö kirjaa 14,9 MEUR:n ei-kassavirtavaikutteisen arvonalentumisen, joka kattaa suurimman osan pelin aktivoiduista kehittämismenoista ja sille kohdistetuista hankituista julkaisu- ja jakeluoikeuksista. Remedy arvioi nyt liikevaihdon kasvavan edellisvuodesta ja liikevoiton olevan negatiivinen ja laskevan edellisvuodesta. Aiemmin yhtiö ohjeisti vielä positiivista liikevoittoa tälle vuodelle. FBC: Firebreakin epäonnistuneen julkaisun jälkeen toiveet olivat syyskuun 29. päivä tehdyssä ensimmäisessä isossa päivityksessä, jolla tavoiteltiin käännettä pelin suuntaan. Päivitys ei tuonut toivottua nostetta, ja esimerkiksi Steamin pelaajamäärät ovat olleet edelleen aneemisella tasolla päivityksen jälkeen. Pelin heikkona jatkunut suoritus näkyy myös Q3:lta saaduissa ennakkotiedoissa, joiden mukaan Remedyn liikevaihto oli 12,2 MEUR (ennusteemme 16,1 MEUR) ja käyttökate 0,7 MEUR (ennusteemme 2,8 MEUR). Alaskirjaus painoi luonnollisesti Q3:n liikevoiton (-16,4 MEUR) rumasti pakkaselle.
FBC: Firebreak kuopattu ennusteista
Olemme poistaneet ennustemallista oletukset FBC: Firebreakin tulevan pelimyynnin osalta Q4’25 alkaen. Oletamme pelistä tulevan vielä 4 MEUR liikevaihtoa Q4’25-Q2’26 välillä b2b-maksujen muodossa Sonylta ja Microsoftilta. Oletamme Remedyn sopeuttavan kulurakennettaan vastaamaan FBC: Firebreakin heikkoa menestystä. Tämä väistämättä tarkoittaa pelitiimin supistamista ja oletamme Remedyn henkilöstömäärän laskevan tulevina neljänneksinä. Kokonaisuutena pelin kuoppaaminen laski lähivuosien liikevaihto- ja käyttökate-ennusteita selvästi. Pelin merkitys Remedyn sijoittajatarinassa oli kuitenkin vähäinen suhteessa tuleviin isoihin yksinpelihankkeisiin. Siten pelin kuoppaaminen ei olennaisesti muuta Remedyn pitkän aikavälin potentiaalia.
Arvostus on houkutteleva suhteessa seuraavien isojen pelijulkaisujen tarjoamaan potentiaaliin
Uskomme Remedyn kykyyn luoda pitkällä aikavälillä useampia laadukkaita ja menestyviä pelejä, minkä tarjoamaan kasvu- ja kannattavuuspotentiaaliin peilattuna osakkeen arvostus (2027e EV/EBITDA 6,6x) on houkutteleva. Pitkän aikavälin potentiaalista kertoo osaltaan myös DCF-mallin perusskenaarion (21,3 €) arvo. Malli on kuitenkin hyvin herkkä tulevien pelien menestykselle kiinteästä kulurakenteesta ja itsejulkaisusta johtuen. Remedyn osakkeen arvonluonnin kannalta keskeisintä on onnistua Control 2:n julkaisussa, johon on arviomme mukaan aikaa enää alle 2 vuotta. Uskomme edelleen, että Remedyn osake alkaa jossain kohtaa lähivuosina heijastella vahvemmin yhtiön pitkän aikavälin potentiaalia peliprojektien edetessä kohti julkaisua.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
