Spotify Q3'25 -ennakko: Nopeutunut toteutus lisää hinnoittelupotentiaalia
Tiivistelmä
- Spotify odottaa Q3-liikevaihdon olevan ohjeistuksen mukainen, mutta valuuttakurssit voivat vaikuttaa keskimääräiseen tuottoon käyttäjää kohden.
- Yhtiö on nostanut hintoja useilla markkinoilla, mikä yhdessä alustaparannusten kanssa on lisännyt ARPU-oletuksia.
- Spotify on solminut uusia lisensointisopimuksia ja tehnyt tuoteparannuksia, kuten häviöttömän äänen ja ChatGPT-integraation, mikä tukee pitkän aikavälin monetisointipotentiaalia.
- Osake on edelleen yliarvostettu, ja ennusteiden mukaan se hinnoitellaan korkeammalle kuin hyväksyttävä arvostushaarukka vuosille 2025-2026.
Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.
Automaattikäännös: Alkuperäinen julkaistu englanniksi 31.10.2025 klo 10.28 GMT. Anna palautetta täällä.
Spotify raportoi Q3-tuloksensa tiistaina 4. marraskuuta ennen markkinoiden avautumista. Odotamme Q3-liikevaihdon olevan linjassa ohjeistuksen kanssa vahvan MAU/tilaajakasvun vetämänä, mutta valuuttakurssien vastatuulen painavan keskimääräistä tuottoa käyttäjää kohden. Olemme nostaneet Q3:n liikevoittoennustettamme, sillä uskomme osakkeen heikon kehityksen Q3:n aikana (-9 %) tuovan operatiivisiin kuluihin hyötyjä alhaisempien sosiaalimaksujen kautta*. Uskomme markkinoiden olleen hieman huolissaan johdon kommenteista tulevista hinnankorotuksista Q2:lla ja hinnankorotusten puutteesta suuremmilla markkinoilla Q2:een asti. Spotify on kuitenkin sittemmin nostanut hintoja useilla markkinoilla (pois lukien Yhdysvallat). Yhdysvaltoja lukuun ottamatta), mikä yhdessä viimeaikaisen alustan parannusten kanssa on saanut meidät nostamaan hieman ARPU-oletuksiamme. Tuotto-riskisuhde on mielestämme edelleen heikko ja toistamme Vähennä-suosituksemme, samalla kun tarkistamme tavoitehinnan päivitettyjen ennusteiden perusteella 645 dollariin (oli 625 dollaria).
Sijoitustarina perustuu mittakaavaan, brändiin ja parantuneeseen monetisointiin
Spotify on edelleen selkeä globaali johtaja äänen suoratoistossa, sillä sillä on noin 700 miljoonaa kuukausittaista aktiivista käyttäjää ja lähes 280 miljoonaa premium-tilaajaa. Näkemyksemme mukaan Spotifyn sijoitustarina perustuu sen laajaan käyttäjäkuntaan ja data-analyyseihin, vahvaan brändiin sekä parantuvaan monetisointipotentiaaliin nykyisten ja uusien tilaussuunnitelmien, mainonnan laajentamisen ja uusien sisältövertikaalien kautta. Skaalan ja asiakasuskollisuuden kasvettua lähes kahden vuosikymmenen ajan, yhdistettynä viime vuosien siirtymiseen kustannustehokkuuden ja kannattavuuden ajattelutapaan, uskomme Spotifyn olevan hyvin asemoitunut jatkamaan vahvaa tulos- ja FCFF-kasvua tulevina vuosina.
Viimeaikaiset alustaparannukset lisäävät hinnoittelupotentiaalia
Viime kuukaudet ovat olleet Spotifylle tapahtumarikkaita, sillä Daniel Ekin luopuessa toimitusjohtajan tehtävistä (katso kommentti täältä), yhtiössä on tapahtunut myös useita kaupallisia ja tuotekehitykseen liittyviä muutoksia. Elokuussa yhtiö nosti premium-tilaustensa hintoja useilla kansainvälisillä markkinoilla (pois lukien Yhdysvallat). Yhdysvaltoja lukuun ottamatta), mitä seurasivat hiljattain korotukset Isossa-Britanniassa, mikä osoittaa kasvavaa näyttöä hinnoitteluvoimasta. Yhtiö on myös solminut uusia suoria lisensointisopimuksia, muun muassa Sony Music Groupin ja Merlinin kanssa. Tuotepuolella yhtiö julkaisi häviöttömän äänen Premium-käyttäjille, höllensi ilmaistason rajoituksia ja lisäsi sovelluksen sisäisen viestinnän parantaakseen käyttäjien arvoa ja sitoutumista. Se esitteli myös ChatGPT-integraation ja aikoo tuoda oman videopodcastinsa Netflixiin alkuvuodesta 2026 (ensimmäisenä Yhdysvalloissa). Lisäksi Spotify tiedotti uusista mainoskumppanuuksista ja tuotepäivityksistä, kuten Amazon DSP -integraatiosta. Kaiken kaikkiaan näemme tämän kehityksen tukevan sijoitustarinaa parantamalla käyttäjien ja sisällöntuottajien arvoa, vahvistamalla alan suhteita ja, mikä tärkeintä, parantamalla pitkän aikavälin monetisointipotentiaalia.
Nostamme hinnoitteluennusteitamme hieman
Viimeaikaisten tapahtumien valossa teemme pieniä ennustenostoja vuosien 2026-2027 ennusteisiimme, mikä heijastaa näkemystämme siitä, että parannettu käyttäjätarjonta vahvistaa Spotifyn hinnoitteluvoimaa. Liikevaihto- ja liikevoittoennusteemme vuosille 2026-2027 nousevat siten noin 1 % ja 1-3 %. MAU- ja tilaajaennusteemme pysyvät ennallaan, sillä näemme viimeaikaisen kehityksen tukevan nykyisiä käyttäjäkasvuennusteitamme. Q3:n osalta emme tee muutoksia liikevaihtoennusteeseemme, mutta nostamme liikevoittoa 5 % 503 MEUR:oon, sillä odotamme alhaisempien sosiaalimaksujen tuottavan kustannushyötyjä osakkeen negatiivisen kehityksen jälkeen kolmannen neljänneksen aikana
Osake on edelleen liian kallis ostettavaksi
Viimeaikaisesta osakkeen heikkoudesta ja maltillisista ylöspäin tehdyistä ennustemuutoksistamme huolimatta emme edelleenkään näe nousuvaraa 12 kuukauden aikahorisontilla. Ennusteisiimme perustuen Spotifyta hinnoitellaan vuosille 2025-2026 EV/EBIT 55-39x, EV/FCFF 42-31x ja EV/GP 20-16x, mikä ylittää hyväksyttävän arvostushaitarimme yläpään (EV/EBIT: 33-36x, EV/FCFF: 25-30x, EV/GP: 13-17x). Vuonna 2027 arvostuskuva näyttää mielestämme houkuttelevammalta, mutta ei vielä riittävästi kääntääksemme näkemystämme positiiviseksi, sillä osake hinnoitellaan edelleen yli mukavuusalueemme vuoden 2026 ennusteilla. DCF-mallimme, olettaen jatkuvaa vahvaa kasvua ja kannattavuuden paranemista, tukee näkemystämme arvostuksesta ja osoittaa käyväksi arvoksi 645 USD.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
