Tuloskasvu hiipuu ilman yritysostoja
Sanoman Q4 oli operatiivisen tuloksen osalta odotuksia vahvempi, mutta yhtiön raportoitua tulosta rasitti merkittävästi odotuksia suuremmat kertaerät ja heikentyvää operatiivista kannattavuutta ennakoiva ohjeistus oli lievä pettymys. Sanoman operatiivinen tuloskasvu on hiipumassa painetun median tuottojen laskun myötä ja ilman yritysostoja yhtiön operatiivinen tulos ei kasva lähivuosina. Yhtiön kyky tuottaa kassavirtaa vahvistuu edelleen, mikä mahdollistaa hyvän ja kasvavan osingon. Yli 5 %:n osinkotuotosta ja maltillisesta arvostustasosta huolimatta, emme näe osakkeessa nousupotentiaalia ennen kuin näkymä tuloskasvun suhteen vahvistuu.
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut07.02.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 315,4 | 1 298,5 | 1 298,4 |
kasvu-% | −8,23 % | −1,29 % | −0,00 % |
EBIT (oik.) | 196,6 | 190,8 | 189,2 |
EBIT-% (oik.) | 14,95 % | 14,70 % | 14,57 % |
EPS (oik.) | 0,83 | 0,83 | 0,83 |
Osinko | 0,45 | 0,48 | 0,52 |
Osinko % | 5,30 % | 7,07 % | 7,66 % |
P/E (oik.) | 10,20 | 8,23 | 8,19 |
EV/EBITDA | 5,74 | 4,50 | 4,35 |