Björn Borg Q2'25 snabbkommentar: God omsättningstillväxt men vinsten understeg förväntningarna
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på engelska 2025-08-15 06:40 GMT. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
| Estimat | Q2'24 | Q2'25 | Q2'25e | Q2'25e | Konsensus | Skillnad (%) | 2025e | |||
| MSEK / SEK | Jämförelse | Utfall | Inderes | Konsensus | Låg | Hög | Aktuell mot Inderes | Inderes | ||
| Omsättning | 213 | 226 | 220 | 226 | 224 | - | 231 | 3% | 1051 | |
| EBITDA | 17.6 | 17.7 | 21.5 | -18% | 139 | |||||
| EBIT | 9.5 | 10.6 | 13.4 | 12.4 | 10.9 | - | 15.6 | -21% | 107 | |
| PTP | 9.1 | 5.0 | 11.2 | -55% | 100.0 | |||||
| EPS (rapporterad) | 0.26 | 0.16 | 0.35 | -54% | 3.11 | |||||
| Omsättningstillväxt-% | 28.7 % | 6.0 % | 3.0 % | 6.2 % | 4.9 % | - | 8.3 % | 2,9 procentenheter | 6.2 % | |
| EBIT-% | 4.5 % | 4.7 % | 6.1 % | 5.5 % | 4.9 % | - | 6.8 % | -1,4 procentenheter | 10.7 % | |
Källa: Inderes & Pinpoint (detaljhandelskonsensus 06.08.25, 57 estimat)
Stark omsättningstillväxt trots utmanande jämförelsetal
Björn Borgs Q2-omsättning ökade med 8,9 % i lokala valutor. Dock, på grund av en negativ valutaeffekt till följd av en förstärkt SEK, ökade den rapporterade omsättningen med 6,0 % år över år till 226 MSEK. Givet de utmanande jämförelsesiffrorna, anser vi att bolaget levererade robust tillväxt, något överträffade våra förväntningar och överensstämde med Retail Consensus (Pinpoint Estimates). Partihandelssegmentet, den största bidragsgivaren, rapporterade en stark tillväxt på 9 % och uppgick till 148 MSEK. Denna prestation överträffade vår förväntning, främst driven av en stark utveckling inom sportklädeskategorin. Medan omsättningen inom segmentet Egen e-handel (Q2'25: 52 MSEK) i stort sett var i linje med våra prognoser, presterade både Egna butiker (Q2'25: 24 MSEK) och distributörer (13 MSEK) sämre än våra förväntningar. Licenssegmentet fortsatte att generera blygsamma intäkter efter integrationen av skokategorin, som tidigare utgjorde en betydande del av detta segment.
Geografiskt sett uppvisade nyckelmarknaderna Sverige och Tyskland båda stark tillväxt, upp 23 % respektive 21 % jämfört med föregående år, och båda överträffade våra förväntningar. Däremot stack Nederländerna ut negativt med en nedgång på 11 %, främst på grund av en minskad skoförsäljning. Detta var förväntat, eftersom förra årets sommarkollektion distribuerades under Q2'24 på grund av förseningar i footwear takeover, medan årets kollektion distribuerades som planerat under Q1'25.
Resultatet föll under våra förväntningar
Björn Borgs bruttomarginal för Q2 var svag och sjönk till 50,6 % (Q2'24: 51,8 %), vilket var under våra estimat. Justerad för valutaeffekter var den underliggande bruttomarginalen 47,5 %. Denna minskning berodde främst på försäljning till större kunder som fick högre rabatter. OPEX ökade med cirka 5 %, främst på grund av ökade marknadsföringsaktiviteter, vilket återspeglar en operationell kostnadsutveckling i stort sett i linje med våra förväntningar. Trots att intäkterna översteg våra prognoser, resulterade den lägre bruttomarginalen i att Q2 EBIT föll under både våra och Retail Consensus estimat, och uppgick till endast 10,6 MSEK. Följaktligen minskade vinsten per aktie till 0,16 SEK (Q2'24: 0,26 SEK), vilket också var under vår förväntning. Detta berodde till stor del på det svagare rörelseresultatet och en negativ påverkan på finansnettot, till följd av den svenska kronans förstärkning gentemot både EUR och USD.
När det gäller kassaflödet genererade Björn Borg ett positivt operativt kassaflöde på cirka 89 MSEK under Q2, i linje med det typiska säsongsmönstret där företaget tenderar att frigöra rörelsekapital under Q2 och Q4. Enligt vår bedömning förblir balansräkningen robust, med en nettoskuld/EBITDA på hälsosamma 0,71x och en soliditet på 47 %, över målet på 35 %.
Inga överraskningar i utsikterna
Även om Björn Borg inte ger specifik numerisk vägledning, var detta kvartal inget undantag. Företaget upprepade sina långsiktiga finansiella mål om minst 10 % årlig omsättningstillväxt och en årlig rörelsemarginal om minst 10 %. Vår bedömning är att det kommer att bli utmanande att uppnå målet för omsättningstillväxt. Medan företaget har bevisat sin förmåga att framgångsrikt expandera kategorin sportkläder, skulle vi vilja se tydligare tecken på ökande volymer inom skosegmentet nu när det är fullt integrerat. Vi anser dock att företaget bör kunna bibehålla sin marginal över målet, om än med kortsiktiga fluktuationer, drivet av stark omsättningstillväxt, särskilt inom det lönsamma segmentet Egen e-handel, och viss medvind från en svagare USD.
Login required
This content is only available for logged in users
