Finnair: Den övergripande bilden av trafikrapporten för november var mer eller mindre i linje med förväntningarna
Sammanfattning
- Finnairs trafikrapport för november var neutral, med högre passagerarbeläggning än förväntat som kompenserade för lägre volymer, vilket inte påverkar Q4-estimaten.
- Passagerarutvecklingen i Nordamerika överträffade förväntningarna, medan Asien och inrikestrafiken presterade svagare än väntat.
- Passagerarbeläggningsgraden var cirka 74 %, något högre än förväntningarna, men fortfarande under det långsiktiga genomsnittet.
- Fraktvolymen minskade med cirka 4 % jämfört med föregående år, vilket speglar en utmanande marknadssituation för frakt.
Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-12-08 06:45 GMT. Ge feedback här.
Finnair publicerade sin trafikrapport för november i fredags. Rapporten var som helhet ganska neutral, då en högre passagerarbeläggning än våra estimat kompenserade för volymer som understeg våra förväntningar. Rapporten orsakar dock inga omedelbara revideringsbehov i våra estimat för Finnairs Q4.
Finnairs månatliga trafikdata (11/2023–11/2025)
Källa: Inderes. ¹PLF = passagerarbeläggning, ²LTM avg = genomsnitt för de senaste 12 månaderna.
Den förbättrade utvecklingen i Nordamerika stödde försäljningen av passagerartrafik
I november var Finnairs passagerarantal för egen verksamhet ungefär på samma nivå som jämförelseperioden, men den sålda volymen och kapaciteten minskade istället med ungefär en procent. Jämfört med oktober försämrades siffrorna, vilket är normalt med tanke på företagets säsongsvariation och skillnaderna i antalet flygdagar.
Finnairs volymtillväxt och passagerarutveckling i Asien låg under våra estimat. Även kapaciteten i regionen ökade långsammare än vi förväntade, trots extra flygningar till Phuket och Hongkong. Som en summa av dessa faktorer var utvecklingen i Asien som helhet något svagare än våra förväntningar. Inom det andra långdistansområdet, Nordamerika, överträffade utvecklingen däremot våra estimat ganska tydligt. Regionens kapacitet ökade särskilt till följd av fler flygningar till Dallas, men även passagerarantalet och den sålda volymen översteg vår förväntning. Detta var en bra signal, även om vi med hänvisning till en enskild månad inte anser att man bör dra större slutsatser om en uppgång i efterfrågan.
I Europa var utvecklingen mer eller mindre i linje med våra förväntningar, då passagerarantalet och den sålda volymen var i linje med våra estimat. Dock växte regionens kapacitet något långsammare än våra estimat. Inrikes var utvecklingen däremot svagare än våra förväntningar, då passagerarantalet och i synnerhet den sålda volymen minskade från jämförelseperioden och kapaciteten låg endast något över föregående år. I Mellanöstern avslutades samarbetet med Qatar Airways på rutterna från Stockholm och Köpenhamn till Doha i januari, vilket ledde till en tydlig minskning av regionens kapacitet, sålda volymer och passagerarantal, men dock något mindre brant än våra estimat.
Den positiva trenden för passagerarbeläggningen fortsatte
Finnairs passagerarutnyttjandegrad, som är viktig för bolagets kortsiktiga resultat, uppgick i november till cirka 74 %, vilket var något högre än våra estimat och jämförelseperiodens nivå. Den uppnådda passagerarbeläggningen var också betydligt lägre än under novembermånaderna under normala tider (d.v.s. utan pandemiåren 2020–2022). Finnairs passagerarbeläggningsgrader har under en tid legat under det långsiktiga genomsnittet, vilket vi bedömer främst beror på den ökade andelen korta rutter i portföljen (inklusive den negativa effekten av Rysslands flygförbud på trafiken till Asien).
Av regionerna låg den inhemska passagerarbeläggningen i november på en svagare nivå än våra estimat, på cirka 58 %. Även Nordamerikas (~68 %) och Europas (~73 %) passagerarbeläggningsgrader var något svaga, men ändå något högre än våra förväntningar. I Mellanöstern var passagerarutnyttjandet blygsamt, men något lägre än våra estimat, på ungefär 75 %. Asiens passagerarutnyttjandegrad steg i sin tur till en absolut sett ganska bra, men i linje med våra förväntningar, nivå på 79 %.
Fraktvolymen minskade något i november
I november bestod Finnairs fraktkapacitet helt av fraktkapacitet i passagerarflygplanens lastutrymmen, i enlighet med den normala affärsmodellen. Fraktvolymen minskade under granskningsperioden med ungefär 4 % från jämförelseperioden. För frakten har innevarande år varit utmanande som helhet, och november erbjöd ingen lättnad i situationen.
Rapportens helhetsbild var enligt vår mening ganska neutral
Sammantaget var Finnairs trafikrapport för november ganska neutral, då en högre passagerarbeläggning än våra estimat kompenserade för volymer som understeg våra förväntningar, både inom passagerartrafik och frakt. Rapporten föranleder dock inga omedelbara revideringar av våra estimat för Finnairs Q4 i detta skede. Vi estimerar att Finnairs kapacitet kommer att öka med ungefär 2 % i år, omsättningen med 2 % till 3104 MEUR och det justerade rörelseresultatet kommer att minska med ungefär 75 % till 38 MEUR. Finnair guide:ade i samband med Q3-rapporten för innevarande år en kapacitetsökning på ungefär 2 %, en omsättning på 3,1 miljarder euro och en justerad rörelsevinst på 30–60 MEUR.
Login required
This content is only available for logged in users