Finnair: Kabinfaktorn fortsatte att stiga i juni
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-07-09 04:47 GMT. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
Finnair publicerade i tisdags sin rapport om trafikdata för juni, som stördes av stridsåtgärder. Rapporten var som helhet ganska neutral, då en högre passagerarbeläggningsgrad än våra estimat kompenserade för volymer som understeg våra förväntningar. Sammantaget ger rapporten dock inga omedelbara ändringstryck på våra Q2-estimat för Finnair i detta skede. Finnair publicerar sin Q2-rapport onsdagen den 16 juli.
Finnairs månatliga trafikdata (06/2023–06/2025)
Källa: Inderes. ¹PLF = passagerarbeläggningsgrad, ²LTM avg = genomsnitt för de senaste 12 månaderna.
Försäljningen inom passagerartrafiken drevs återigen av Finnairs långdistansområden
Finnairs passagerartrafik fortsatte att öka något i juni trots strejkåtgärder som ledde till flygannulleringar. Finnairs passagerarvolym och kapacitet från egen verksamhet låg något över jämförelseperiodens nivå. Den sålda volymen ökade i sin tur med cirka 3 % från året innan. Jämfört med maj förbättrades också siffrorna med undantag för kapacitetstillväxten, men på grund av affärsområdets säsongskaraktär är detta enligt oss ett normalt förväntat värde.
Finnairs passagerarantal, kapacitet och sålda volym ökade snabbare än våra estimat i Asien. Summan av dessa faktorer var att utvecklingen i Asien som helhet var bättre än våra förväntningar, och den positiva utvecklingen drevs särskilt av linjerna till Japan. På det andra långdistansområdet Nordamerika ökade kapaciteten tack vare de tillagda turerna till Los Angeles och Chicago, men volymtillväxten nådde dock inte upp till våra förväntningar. Därmed var juni i Nordamerika lite svagare än våra förväntningar.
I Europa och särskilt i Finland var utvecklingen däremot svag, då antalet passagerare, kapaciteten och de sålda volymerna överlag ökade långsammare än vi hade förväntat oss. För Europas och Inrikes del har effekten av de flygannulleringar som orsakats av strejkåtgärderna sannolikt varit större än vi förväntat oss, vilket enligt vår bedömning återspeglades i utvecklingen under rapportperioden. I Mellanöstern upphörde samarbetet med Qatar Airways på rutterna från Stockholm och Köpenhamn till Doha i januari, vilket ledde till att regionens kapacitet, sålda volymer och passagerarantal minskade tydligt och kraftigare än våra estimat. Vidare tyngdes regionens kapacitet av det tillfälliga avbrottet i flygningarna mellan Doha under den senare hälften av juni, vilket berodde på den skärpta säkerhetssituationen i regionen.
Kabinfaktorn fortsatte att stiga i maj
Kabinfaktorn, som är viktig för Finnairs resultat på kort sikt, uppgick i juni till cirka 82 %, vilket översteg våra estimat med cirka 1,5 procentenheter. Den uppnådda passagerarbeläggningen var något lägre än junimånaderna under normala tider (d.v.s. utan pandemiåren 2020–2022), men siffran förbättrades dock med nästan 2 procentenheter från juni förra året. Den lägre beläggningsgraden jämfört med det långsiktiga genomsnittet berodde enligt vår uppfattning främst på kapacitetsökningen på korta rutter och delvis även på den ökade andelen korta rutter i portföljen (inkl. den negativa effekten av Rysslands överflygningsförbud på trafiken i Asien).
Av regionerna var beläggningsgraden för inrikesflyg (~79 %) svag i maj och lägre än våra förväntningar på cirka 68 %. Beläggningsgraden i Asien (~79 %) och Nordamerika (~80 %) var däremot på måttliga nivåer, även om man i Nordamerika inte riktigt nådde upp till våra förväntningar. Däremot steg beläggningsgraden i Europa (~85 %) och Mellanöstern (~88 %) till absolut bra och högre nivåer än väntat. För Mellanösterns del ökade beläggningsgraden kraftigt över våra estimat efter att linjerna från Stockholm och Köpenhamn stängdes, vilket tyder på att affärsverksamheten mellan Mellanöstern och Finland har gått bra.
Juni innebar ingen lättnad för frakten i Mellanöstern och Europa
I juni bestod Finnairs fraktkapacitet helt och hållet av fraktkapaciteten i passagerarflygens lastrum i enlighet med den normala verksamhetsmodellen. Fraktvolymen sjönk med nästan 10 % till följd av nedgången i frakttrafiken i Mellanöstern och Europa. Det första halvåret har varit utmanande för frakten och juni erbjöd ingen lättnad i situationen. Därmed har fraktens innevarande år blivit svagare än våra förväntningar.
Kokonaisuutena Finnairin kesäkuun liikenneraportti oli työtaisteluiden sotkemalla katsauskaudella melko neutraali
Sammantaget var Finnairs trafikrapport för juni ganska neutral under en period som stördes av stridsåtgärder, då en högre passagerarbeläggning än våra estimat kompenserade för de volymer som understeg våra förväntningar inom både passagerar- och frakttrafiken. Sammantaget ger dock rapporten i detta skede inte upphov till omedelbara ändringstryck på våra Q2-estimat för Finnair.
För Finnairs helårsresultat spelar sommarsäsongen under Q2 och särskilt Q3 huvudrollen. För närvarande estimerar vi att Finnairs kapacitet ökar med cirka 5 % i år, omsättningen med cirka 4 % till 3172 MEUR och den justerade rörelsevinsten minskar med cirka 36 % till 97 MEUR. I samband med Q1-rapporten guide:ade Finnair att omsättningen för helåret skulle uppgå till 3,3–3,4 miljarder euro och den justerade rörelsevinsten till 100–200 MEUR före strejkåtgärder. Strejkåtgärderna har dock minskat eller kommer att minska omsättningen med 76 MEUR och den justerade rörelsevinsten med 42 MEUR i år enligt lägesbilden i slutet av april. Därmed är våra estimat i linje med guidningen.
Login required
This content is only available for logged in users
