HomeMaid Q2’25 förhandskommentar: Starkt momentum förväntas fortsätta, med tvåsiffrig tillväxt och förbättrade marginaler
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på engelska 2025-08-22 07:44 GMT. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
| Estimeringar | Q2'24 | Q2'25 | Q2'25e | Q2'25e | 2025 | |
| MEUR / EUR | Jämförelse | Faktisk | Inderes | Konsensus | Inderes | |
| Omsättning | 126 | 140 | 605 | |||
| EBITDA | 12.0 | 14.6 | 72 | |||
| EBIT (just.) | 8.0 | 10.6 | 54 | |||
| EBIT | 6.9 | 9.7 | 50 | |||
| PTP | 6.0 | 8.9 | 47 | |||
| EPS (just.) | 0.30 | 0.42 | 2.20 | |||
| Omsättningstillväxt-% | 19.4 % | 11.1 % | 20.9 % | |||
| EBIT-% (just.) | 6.3 % | 7.6 % | 9.0 % |
Källa: Inderes
HomeMaid har inlett 2025 starkt med tvåsiffrig omsättningstillväxt, och vi förväntar att denna positiva trend fortsätter in i Q2, med stöd av en fortsatt positiv utveckling på RUT-marknaden, särskilt inom hemstädning. Vi förväntar också att rörelsemarginalerna stärks år-över-år, med stöd av omsättningstillväxt och fortsatta effektivitetsvinster, vilket direkt förbättrar den mycket viktiga bruttomarginalen. Utöver de viktigaste siffrorna ser vi ledningens kommentarer om kundtillströmning och kundbortfall, marknadsefterfrågan och utsikter, samt Rimabs marginalutveckling, som viktiga fokusområden i Q2-rapporten.
Vi förväntar att HomeMaid växer något snabbare än hemstädningsmarknaden (RUT)
Vi förväntar att HomeMaids omsättning för Q2 ökar med 11 % år-över-år till 140 MSEK (Q2’24: 126 MSEK). Tillväxten väntas ledas av B2C-segmentet (Q2’25e: 13 % å/å), främst drivet av en fortsatt styrka på RUT-marknaden, där hemstädningen växte med 11 % i Q2, vilket stöder ett starkt inflöde av nya abonnemangskunder. HomeMaids B2C-intäkter har historiskt sett följt RUT-marknaden nära, om än med något högre känslighet. I praktiken innebär detta att HomeMaid tenderar att överträffa marknaden under uppgångar och underprestera under nedgångar. I den nuvarande uppgången anser vi att HomeMaid kommer att dra nytta av sitt solida varumärkesrykte, sin skala och sina pågående investeringar i sin interna försäljningsorganisation.
Efter ett svagt 2024 inom B2B, på grund av svaga fastighets- och byggmarknader, såg vi en återhämtning i Q1 med en B2B-omsättning upp 8 % å/å. Även om det är uppmuntrande, förblev Sveriges ekonomiska miljö dämpad under Q2, med svag tillväxt och ökad osäkerhet relaterad till tullar och geopolitiska spänningar. Därmed estimerar vi att B2B-intäkterna är oförändrade sekventiellt på 37 MSEK, vilket motsvarar en tillväxt på 6 % å/å.
Kontinuerliga förbättringar i den operationella verksamheten förväntas lyfta marginalerna år-över-år
Längre ner i resultaträkningen estimerar vi EBITA till 10,6 MSEK (Q2’24: 8 MSEK), vilket motsvarar en EBITA-marginal på 7,6 % (6,3 %). Den årliga förbättringen av EBITA-marginalen väntas drivas av en förbättrad bruttomarginal, med stöd av företagets positiva momentum i att öka den operationella effektiviteten. Detta inkluderar t.ex. högre kvalitet vid första städningen (vilket minskar behovet av omarbetning), kortare restid till kunder och förbättrad personalutnyttjande.
RUT-marknaden är på väg mot ett rekordår, och vi förväntar att HomeMaid växer i takt med den
För räkenskapsåret 2025 prognostiserar vi en omsättning på 605 MSEK (FY25e proforma: 654 MSEK), vilket motsvarar en tillväxt på 21% jämfört med föregående år. I och med att Rimab konsolideras i räkenskaperna från Q3, estimerar vi att den organiska tillväxten för koncernen blir 11 % under 2025. EBITA-marginalen väntas förbättras till 9 % (FY24: 8 %, proforma 2025: 8,5 %), med stöd av skalningseffekter från en gynnsam RUT-marknad (B2C), ett gradvis återhämtande B2B-segment och fortsatta effektivitetsförbättringar som driver bruttomarginalexpansion.
Även om förvärvet av Rimab gör balansen mellan B2B och B2C jämnare (FY24: ~70/30, FY25e pro forma: ~60/40), ser vi fortfarande månatliga RUT-uppdateringar (Rutbarometern) som värdefulla indikatorer för HomeMaids intäktsutveckling. Julidata visade en blygsam ökning på +1 % å/å inom hemstädning, men detta ska jämföras med en mycket stark jämförelseperiod (Q2’24: 14 % å/å), då den utökade avdragsrätten trädde i kraft. Vi tolkar därför julis utfall som ett bevis på fortsatt hög aktivitet. I kombination med Q1 (+10 %) och Q2 (+11 %) anser vi att marknadstillväxten bekräftar att hushållen fortsätter att prioritera tjänster som förenklar vardagen och förbättrar livskvaliteten.
Med det sagt, om tillväxten under de kommande månaderna förblir begränsad till låga ensiffriga tal, eller om makroekonomiska förhållanden (BNP-tillväxt, inflation, räntor) försvagas, kan vi behöva revidera våra helårsestimat, eftersom HomeMaids B2C-intäkter är nära kopplade till utvecklingen på hemstädningsmarknaden.
Login required
This content is only available for logged in users
