Scanfil: Vi besökte Sieradz-fabriken i Polen
Sammanfattning
- Vi bedömer att Sieradz-fabriken är Scanfils största i Europa, både i omsättning och lönsamhet, tack vare dess centrala läge och måttliga arbetskraftskostnader.
- Scanfil har pausat sin planerade utbyggnad av Sieradz-fabriken, då nuvarande utrymmen förväntas räcka till slutet av årtiondet, med möjlighet till kapacitetsökning genom andra medel.
- Företagets förvärvsstrategi fokuserar på geografiskt kompletterande och ekonomiskt sunda mål, med potential för måttliga synergier, och vi ser positivt på att Scanfil lyckats genomföra flera affärer trots hård konkurrens.
- Vi anser att förutsättningarna för värdeskapande är bättre i självidentifierade mål, där bilaterala relationer och bättre förhandlingspositioner kan etableras, jämfört med auktioner där initiala värderingar kan vara högre.
Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-09-18 04:56 GMT. Ge feedback här.
Vi besökte Scanfils fabrik i Sieradz, Polen, igår. Utöver en uppdatering av Sieradzinfabriken och koncernstrategin presenterade Scanfil även sin förvärvsstrategi vid investerarträffen. Företagets presentationsmaterial kan ses här.
Sieradz-fabriken är förmodligen företagets största i Europa-portföljen
Elektronikfabriken i Sieradz, grundad 1999, blev en del av Scanfil 2015 genom förvärvet av PartnerTech. Efter flera utbyggnader har Sieradz-fabriken nu en golvyta på 18 000 kvadratmeter, 4 SMT-linjer och ungefär 1000 anställda. Till fabrikens kunder hör främst mogna kunder från företagets tre mer traditionella kundsegment (inkl. Industrial, Energy&Cleantech, Medtech&Life Science). Polens styrkor som produktionsland och även Sieradz-fabrikens styrkor är relaterade till dess centrala läge med tanke på de stora europeiska marknaderna samt måttliga arbetskraftskostnader i europeisk skala. Scanfil har inte offentliggjort sina fabriksspecifika siffror, men enligt vår bedömning är Sieradz-fabriken företagets största i Europa mätt i omsättning, och vi tror också att fabrikens lönsamhet, åtminstone över tid, har varit bland företagets mer lönsamma tack vare de nämnda styrkorna. Sieradz-fabriken ligger också i en särskild ekonomisk zon, där investeringar har gett företaget skatteförmåner som syns i den externa rapporteringen. Därmed är Sieradz-fabriken enligt vår bedömning en central del av Scanfils produktionsmaskineri.
Investeringen i utbyggnaden av Sieradz-fabriken är tills vidare pausad
Scanfil planerade att utöka Sieradz-fabriken med 10 000 kvadratmeter, men efter att den exceptionellt höga efterfrågan under pandemin och dess efterdyningar avtagit, sköts bygginvesteringen på ungefär 20 MEUR upp förra året. Scanfil har också kunnat och kan fortfarande öka fabrikens kapacitet avsevärt med andra medel (inkl. layoutändringar, skiftarrangemang), så vi anser att beslutet att skjuta upp var väl motiverat. Vi tror inte att Scanfil kommer att genomföra bygginvesteringen i år eller nästa år, utan vi förväntar oss att fabrikens nuvarande utrymmen räcker till slutet av årtiondet. Enligt vår bedömning skulle bygginvesteringen kunna behöva tidigareläggas om Scanfil lyckades särskilt väl med att skaffa nya kunder till Sieradz. Även om företaget verkade ha diskussioner igång kring detta, anser vi inte att det är särskilt sannolikt, med tanke på den allmänna trögheten och svårigheten med nykundsförvärv inom branschen.
Förvärvsstrategin bygger på enkla grundpelare
Scanfil presenterade sin förvärvsstrategi som har lett till tre affärer under det senaste året (varav två fortfarande väntar på myndighetsgodkännande). Företaget söker geografiskt kompletterande, ekonomiskt sunda mål med liknande produktionsutbud som sin nuvarande verksamhet. Den strategiska logiken bakom arrangemangen är beroende av att förvärva nya kunder, en expanderande produktionsportfölj och sannolikt måttliga synergier från hanteringen av leveranskedjan. Företaget söker potentiella förvärvsobjekt både självständigt och undersöker generellt objekt som erbjuds av rådgivare, vilket enligt vår uppfattning är typiskt för branschen. I de affärer företaget nyligen offentliggjort finns det identifierade objekt på båda sätten. Scanfils smärtgräns verkade vara dess egen värderingsnivå baserad på det realiserade resultatet, medan företaget använder verktyg som tilläggsköpeskillingar och minoritetsägande ganska flexibelt för att minska riskerna i samband med framtida förväntningar. Förvärvsstrategin innehöll enligt vår mening inga större överraskningar. Vi ser det som en viss positiv signal att företaget har lyckats genomföra affärerna, eftersom konkurrensen om objekten enligt vår uppfattning är hård, då många nordiska jämförelseföretag också söker icke-organisk tillväxt från liknande objekt. Å andra sidan kan värdeskapandet från de affärer som gjorts under det senaste året bedömas mer exakt först om 1-2 år. Enligt vår åsikt kan förutsättningarna för värdeskapande vara bättre i objekt som hittats internt, där det är lättare att bygga bilaterala relationer och därmed en bättre förhandlingsposition. Däremot kan värderingen i auktioner som arrangeras av säljare och rådgivare åtminstone i genomsnitt bli högre och höja ribban för värdeskapande. Enligt vår ståndpunkt är dock en viktigare faktor för värdeskapandet i ett företagsförvärv, än den initiala värderingen, utvecklingen av det förvärvade företagets organiska tillväxt och marginal efter att affären har genomförts.
Login required
This content is only available for logged in users
