Svenska klädmarknaden ned i början av december
Sammanfattning
- Preliminära siffror visar att den svenska klädmarknaden minskade med 8,4 % i försäljning fram till den 16 december, vilket kan bero på tidigare julhandel under Black Week.
- Försäljningen i november var stark med en ökning på 7,5 % å/å, medan oktoberförsäljningen var blygsam med en ökning på 3 % å/å, vilket speglar en utmanande detaljhandelsmiljö.
- Sverige är Björn Borgs största marknad, och företaget förväntas uppnå cirka 1 % å/å tillväxt i Sverige för Q4’25, trots tuffa jämförelsesiffror från föregående år.
- Björn Borgs koncernomsättning för Q4’25 förväntas uppgå till 238 MSEK, med en omsättningstillväxt på 3,0 % i lokala valutor, men en rapporterad ökning på 1,6 % å/å på grund av en negativ valutaeffekt.
Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på engelska 2025-12-22 06:30 GMT. Ge feedback här.
Källa: Svensk Handel *2025 decemberförsäljning fram till den 16:e
Preliminära siffror för den svenska klädmarknaden visar att försäljningen fram till den 16 december minskade med 8,4 %. Även om vi anser att siffrorna var ganska svaga, är perioden ganska kort, så den kan påverkas av olika faktorer som tidpunkten för Black Week-försäljningen.
Försäljningssiffrorna för december signalerar tidigare julhandel
Som vanligt släpptes preliminära siffror för den svenska klädmarknaden för december i fredags, och försäljningen fram till den 16:e var ned 8,4 %. Med tanke på att försäljningen i november var relativt stark (+7,5 % å/å), följt av en svagare försäljningsperiod fram till den 16 december, tror vi att detta tyder på en tidigareläggning av julhandeln, då konsumenterna flyttade sina inköp till Black Week i november. Även om flera viktiga försäljningsdagar återstår i december, var oktoberförsäljningen relativt blygsam (+3 % å/å), vilket enligt vår bedömning återspeglar en fortsatt utmanande detaljhandelsmiljö. Detta kan delvis förklaras av milda väderförhållanden, vilket dämpade efterfrågan på säsongsbetonade kläder.
Sverige är Björn Borgs största marknad
Sverige är Björn Borgs största marknad och står för cirka 37 % av den totala omsättningen. Vi estimerar att Björn Borg kommer att uppnå cirka 1 % å/å tillväxt i Sverige för Q4’25, i stort sett i linje med vad vi förväntar oss för den bredare svenska klädmarknaden under samma period. Det bör dock noteras att Björn Borg står inför mycket tuffa jämförelsesiffror på den svenska marknaden (Q4’24: 43 % omsättningstillväxt). På koncernnivå förväntas Björn Borgs omsättning för Q4’25 uppgå till 238 MSEK, vilket motsvarar en omsättningstillväxt på 3,0 % i lokala valutor. På grund av en negativ valutaeffekt från en stärkande SEK förväntar vi oss dock att den rapporterade omsättningen ökar med 1,6 % å/å.
Login required
This content is only available for logged in users
