Verve fortsätter med förvärv och stärker sin efterfrågesida
Sammanfattning
- Vi bedömer att Verves förvärv av Captify för 25,6 MEUR är strategiskt viktigt för att stärka företagets DSP-verksamhet och förbättra datakapaciteten, särskilt i en kakfri framtid.
- Förvärvet av Captify, tillsammans med det nyligen meddelade förvärvet av Acardo, förväntas öka Verves intäkter och EBITDA med cirka 11 % respektive 8 % på helårsbasis proforma 2025.
- Vi anser att dessa förvärv kompletterar varandra väl genom att kombinera konsumentavsiktsdata och global annonsörsåtkomst med POS-aktiveringsdata och europeisk detaljhandelspenetration, vilket förbättrar Verves förmåga att leverera mätbara resultat i stor skala.
- Trots den kortsiktigt begränsade finansiella effekten på 2025 års resultat, förväntar vi oss att dessa förvärv kommer att stödja Verves långsiktiga tillväxtstrategi och stärka dess positionering utanför de "muromgärdade trädgårdarna".
Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på engelska 2025-09-18 06:22 GMT. Ge feedback här.
Verve meddelade på onsdagen att de förvärvar ad-tech-bolaget Captify Technologies Ltd för en köpeskilling på 25,6 MEUR. Captify är en av de största oberoende sökintelligensplattformarna globalt, som analyserar upp till 1 miljard dagliga sökningar och aggregerar cirka 400 miljarder aktiva datapunkter per dag. Förvärvet ligger väl i linje med Verves strategi att stärka sin demand-side platform (DSP)-verksamhet, bredda sin försäljningskår och förbättra sin datakapacitet. Även om den kortsiktiga finansiella effekten på Verves resultat för 2025 kommer att vara begränsad på grund av tidpunkten för konsolideringen, är affären strategiskt viktig, särskilt med tanke på branschens pågående övergång till en kakfri miljö. Med tanke på den årliga effekten av denna affär, och i kombination med Acardo-förvärvet som meddelades tidigare i veckan, kommer vi att återkomma med uppdaterade estimat inom en snar framtid.
Captify stärker Verves efterfrågesida och datatillgångar
Captify tillför relationer med alla större globala reklambyråer och ungefär hälften av världens 100 största annonsörer, vilket kompletterar Verves expansion på DSP-sidan. Företaget bidrar också med cirka 30 säljare i USA, Storbritannien och Australien, vilket stöder Verves uttalade ambition att väsentligt öka sin försäljningsstyrka under 2025–2026. Teknologiskt är förvärvet attraktivt då det ger Verve en av de största sökdatauppsättningarna utanför "walled gardens". Detta är värdefullt med tanke på branschens pågående övergång mot en kakfri framtid och förbättrar datakapaciteten hos Verves Helix-plattform (dess plattform för målgruppsintelligens).
Måttlig värdering och betydande finansiellt bidrag från 2026 och framåt
Av den totala köpeskillingen på 25,6 MEUR kommer 16,2 MEUR att betalas inom sex veckor efter stängning och 9,4 MEUR i uppskjuten villkorad ersättning efter 18 månader. Transaktionen värderar Captify till cirka 7x EBITDA före synergier och cirka 5x efter synergier, vilket är något högre än Acardo (~6x/4x) och något i linje med Verves egen 2025–26e EV/EBITDA (6-4x). Vi noterar också att Captify verkar med lägre marginaler (proforma 12 % EBITDA-marginal, baserat på företagets siffror) än både Acardo (~40 %) och Verve (30 %, senaste tolv månader) och att det nyligen har genomgått omstruktureringar, vilket sannolikt ökar osäkerheten kring lönsamheten på kort sikt. Vi anser dock fortfarande att multipeln är måttlig med tanke på den strategiska betydelsen av dess unika, storskaliga sökdata och dess starka annonsörsrelationer. Dessa tillgångar är sällsynta, globalt skalbara och särskilt värdefulla då branschen rör sig bort från cookies.
På helårsbasis proforma 2025 väntas Captify generera ~41 MEUR i intäkter och ~5 MEUR i EBITDA (inklusive synergier). Eftersom transaktionen konsolideras från mitten av september 2025 kommer dock effekten på de rapporterade siffrorna för 2025 att begränsas till ~12–13 MEUR i intäkter och 1–2 MEUR i EBITDA. Med tisdagens förvärv av Acardo i beaktande, lägger dessa förvärv till cirka 56 MEUR i intäkter och cirka 11 MEUR i EBITDA (inklusive synergier) på helårsbasis pro forma 2025, vilket motsvarar en ökning på cirka 11 % i intäkter och cirka 8 % i EBITDA jämfört med våra nuvarande estimat. Företaget upprepade att dess helårsguidning för 2025 förblir oförändrad, eftersom den inte inkluderar effekten av förvärv. Efter dessa förvärv kommer vi dock att återkomma med uppdaterade estimat inom en snar framtid.
Två snabba förvärv belyser Verves strategiska avsikter
Med Acardo (meddelades i tisdags) och Captify (meddelades igår) har Verve genomfört två förvärv på mindre än en vecka, vilket understryker dess strategiska fokus och vilja att genomföra selektiva M&A i den mycket fragmenterade ad-tech-industrin trots dess huvudsakliga fokus på organisk tillväxt. Vi anser att förvärven av Acardo och Captify kompletterar varandra väl, där Captify tillför konsumentdata och global annonsörsåtkomst, medan Acardo tillför POS-aktiveringsdata och europeisk detaljhandelspenetration. Tillsammans förbättrar dessa förvärv Verves förmåga att koppla samman konsumentintention (sökning), annonsexponering (via dess flerkanaliga plattform) och konsumentåtgärd (POS-inlösen). Vi anser att dessa förvärv fördjupar Verves förmåga att leverera mätbara resultat i stor skala utanför de "muromgärdade trädgårdarna", vidare stärker dess positionering och stödjer dess långsiktiga tillväxthistoria.
Login required
This content is only available for logged in users
