Hafnia är verksamt inom sjöfart. Bolaget erbjuder idag ett brett utbud av transportjänster, huvudsakligen inriktat mot transportering av diverse industriella råvaror. Flottan består av ett flertal större fartyg och verksamhet innehas på global nivå, med störst närvaro inom den europeiska - samt asiatiska marknaden. Kunderna är små- och medelstora industriella företag. Hafnias huvudkontor ligger i Singapore.
You can now sign up and submit questions to the Q3 2025 results presentation with Hafnia, one of the world’s largest product tanker owners. The report will be published on Monday 1 December. The day after, Tuesday 2 December at 11:00 a.m., CEO Mikael Skov will present the Q3 results, key highlights, and outlook for the rest of 2025. Questions can be submitted in advance, and you don’t need to attend live to participate.
Hafnia publicerade i morse sitt finansresultat för det tredje kvartalet 2025, vilket var något högre än Q2 2025 och i stort sett i linje med marknadens förväntningar. Produkttankmarknaden gynnades under Q3 av att större LR2-fartyg bytte till råoljemarknaden, vilket minskade utbudet, samtidigt som attacker mot ryska oljeraffinaderier minskade tillgången på ryska oljeprodukter, vilket ökade produktionen från Mellanöstern och Asien, med en positiv tonmilseffekt.
Läs den senaste Hafnia One-pager-uppdateringen efter Q2 2025-resultaten. One-pager innehåller en kort företagsprofil, en marknadsuppdatering om produkttankfartyg, den senaste finansiella utvecklingen och värderingsperspektiv i förhållande till jämförelsebolag. Den beskriver också flera viktiga investeringsrisker och skäl att överväga Hafnia som ett investerings-case.
Efter Hafnias Q2 2025-rapport hade vi nöjet att arrangera ett evenemang med VD Mikael Skov, som guidade oss genom siffrorna och de senaste höjdpunkterna. Se det här ifall du missade det förra veckan.
You can now sign up and submit questions to the Q2 2025 results presentation with Hafnia, one of the world’s largest product tanker owners. The report will be published on 27 August 2025, and on the same day at 09:30 a.m., CEO Mikael Skov will present the Q2 results, key highlights, and developments so far in 2025. Questions can be submitted in advance, and you don’t need to attend live to participate.
Sjöfart har varit i fokus denna vecka, drivet av tullar, geopolitik och OPEC+. I lördags höjde OPEC+ kartellens produktionstak med ytterligare 548 000 fat per dag (b/d), vilket återställde cirka 1,9 miljoner b/d av de 2,2 miljoner b/d minskningar som gjordes 2023, och gav ett lyft till tank- och produkttankerbolag. Konflikten i Mellanöstern påverkade sjöfarten inom alla sektorer då den Iran-stödda Houthi-gruppen attackerade ett torrlastfartyg i Röda havet, deras första attack mot ett kommersiellt fartyg under 2025. Attacken utlöste en israelisk reaktion i form av missilattacker mot tre hamnar i Jemen med koppling till Houthi-aktiviteter. Efter mer än sex månader utan direkta angrepp mot kommersiella fartyg ökade prognoserna för en bredare återöppning av Röda havet för kommersiell sjöfart. Efter denna attack är det dock troligt att den mesta kommersiella sjöfarten kommer att fortsätta navigera runt Godahoppsudden, eller hitta rutter för att undvika Röda havet inom överskådlig framtid. Nyheten drev upp aktierna i containerrederier som Maersk, såväl som torrlastbolag inklusive NORDEN, och tank- och produkttankrederier som Frontline, Hafnia och TORM. Tullar stal rubrikerna igår när USA:s president Trump delade ut fler brev med föreslagna tullsatser, som kommer att gälla från och med 1 augusti om inte enskilda avtal kan träffas i förväg (eller om de skjuts upp igen). Gårdagens brev innehöll ett förslag om 50 % tull på Brasilien, vilket överraskade marknaderna, särskilt eftersom Brasilien är en av de 20 största handelspartnerna och inte ingick i den ursprungliga listan för "befrielsedagen". Bloomberg rapporterar att breven indikerar en genomsnittlig global tullsats något under de nivåer som angavs den 4 april på "Befrielsedagen", men det skulle innebära en genomsnittlig ökning till nästan 20 %, upp från den nuvarande nivån på cirka 10 %. Marknaderna inledde veckan utan att reagera på nyheterna och anpassade sig till TACO (Trump Always Chickens Out). Den potentiella påverkan på handeln tyngde dock aktiekurserna för container-, torrlast-, tank- och produkttankfartyg. Efter stängning onsdagen den 9 juli 2025 har de flesta shippingsektorer vänt sina initiala vinster för veckan, och tullar har återkommit som den närmaste drivkraften på shippingmarknaderna. Obs: Prisavkastningen återspeglar stängningskurserna från 2025-07-06 till 2025-07-09, * representerar bolag med ett aktivt DigitalIR-avtal med HCA Capital.
Following the Q1 2025 report from Hafnia we had the pleasure of hosting an event with CEO Mikael Skov, who took us through the numbers and recent highlights. See it here in case you missed it some weeks ago.