Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Senaste
  • Börs
    • Morning Review
    • Aktiejämförelse
    • Börskalender
    • Utdelningskalender
    • Aktieanalys
    • Artiklar
    • Insider Transactions
  • InderesTV
  • Portfölj
  • Forum
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Learn
    • Investing School
    • Q&A
    • Analysis School
  • Om oss
    • Bolag under bevakning
    • Teamet
Pressmeddelande

Media and Games Invest SE: Använder ytterligare en innovativ tillväxtmöjlighet genom att framgångsrikt via Conntected TV (CTV) bevisa återaktivering av spelpublik

Verve Group

Media and Games Invest SE: Använder ytterligare en innovativ tillväxtmöjlighet genom att framgångsrikt via Conntected TV (CTV) bevisa återaktivering av spelpublik

Media and Games Invest SE: Använder ytterligare en innovativ tillväxtmöjlighet genom att framgångsrikt via Conntected TV (CTV) bevisa återaktivering av spelpublik

  • MGI har framgångsrikt kört pilot på innovativa kampanjer för att återaktivera konsolspelare via Connected TV (CTV) via sin Ad-Software-Plattformen, med mycket goda resultat
  • Totalt uppnåddes 34 % lägre kostnader per tusen visningar (CPM) och 12 gånger bättre konverteringsfrekvens jämfört med andra tillgängliga kanaler
  • Produkten låser upp betydande Customer Lifetime Value och skapar värde för spelbolag
  • Ett unikt produkterbjudande från MGI som förväntas ytterligare stärka och växa bolagets position inom Connected TV (CTV). Det är en betydande marknad som, enligt eMarketer, växte med 71 % i USA 2021 och förväntas växa med ytterligare 75 % under 2022

Maj 16, 2022 – Media and Games Invest SE ("MGI" eller "Bolaget", ISIN: MT0000580101; kortnamn M8G; Nasdaq First North Premier Growth Market och Scale Segment Frankfurt Stock Exchange), en ledande mjukvaruplattform för annonsering med förstapartsdata från egenutvecklade spel, meddelade idag att koncernen har öppnat upp communities, som tidigare inte kunnat nås, inom konsolspel för återengagemang via Connected TV (CTV) i ett pilotprojekt. Det är det första i sitt slag i branschen som visar på en stor potential för användarförvärv och förlänger livslängden inom detta spelsegment för spelare. MGI förväntar sig att lösningen ytterligare kan påskynda tillväxten i sin redan starkt växande Connected-TV-verksamhet på Ad-Software-plattformen, vilket ger en effektiv lösning för att öka värdet för spelbolag. 

Resultat från Pilotprojektet

Pilotprojektet genomfördes i nära samarbete mellan MGIs spelstudio gamigo och mediaenheten Verve. Den inledande fasen av denna pilot för återaktivering för flera kanaler involverade en serie tester med ett populärt MGI-spel för massivt multiplayer online (MMO). Spelets inaktiva användare delades upp i två separata grupper baserat på hur lång tid de varit inaktiva i spelet. Genom att ladda upp denna interna data till Ad-Software-Data-Plattform kunde MGI framgångsrikt återaktivera passiva konsolspelare genom riktade kampanjer via koncernens DSP och genom att använda CTV-inventeringen tillgängligt via koncernens SSP. Pilotprogrammet genomfördes i enlighet med tillämpliga integritetslagar.

I det första testet resulterade pilotprogrammets spelkampanj i 34 % lägre CPM än via andra tillgängliga kanaler, vilket gjorde kampanjerna betydligt mer effektiva för annonsören, med en 12 gånger högre konverteringsfrekvens. Återaktivering i flera kanaler, särskilt att (om)rikta konsolspelare via CTV-reklamkampanjer är ett innovativt sätt att aktivera på nytt samt att attrahera nya spelare. Resultaten visar effektiviteten av återaktivering av spelare via CTV för både spelutgivare som vill återaktivera passiva användare, såväl som annonsörer och varumärken som vill marknadsföra sina produkter effektivt till en ständigt växande målgrupp. Mer framträdande är att framgången med kampanjen visar CTVs förmåga att erbjuda annonser med stor uppmärksamhet för att fånga intresset från en specifik målgrupp, samtidigt som medvetenheten för varumärket ökar vid anpassning till en bredare marknadsföringsstrategi via omnikanal. Att visa video istället för banners samt att kunna täcka flera segment med den unika MGI Ad-Software-plattformen lägger grunden för denna framgång.

Efter detta test och de lovande resultaten avser MGI att utöka utbudet till såväl stationära spelare som mobilannonsörer för att förbättra kampanjers KPIer och prestanda genom att koppla dem till CTV. Meddelandet kommer i anslutning till liknande innovationer från MGI som möjliggjorts av bolagets beprövade köp-och-bygg-strategi för att underlätta långsiktig organisk tillväxt. MGI är fortsatt engagerade i att tillhandahålla förstklassiga lösningar för annonsörer och publicister som navigerar i branschens mest pressande utmaningar.

Den genomsnittliga tid som konsumenter spenderar på spel fortsätter att öka, och spel blir alltmer en upplevelse via omnikanal, där spelare rutinmässigt flyttar från en enhet till en annan. Ett nytt synsätt krävs för att nå spelpublik, och MGI är unikt positionerade med sin end-to-end multikanal Ad-Software-Plattform för att öppna upp länkarna mellan kanaler och hjälpa utgivare och annonsörer att få kontakt med konsumenter på fler plattformar som erbjuder relevanta annonsupplevelser.

Connected-TV Market

CTV avser TV-enheter som Smart TV eller spelkonsoler, som är anslutna till internet antingen direkt eller via en adapter, vilket är ett snabbt växande marknadssegment, och som därmed är motsvarigheten till kabel- eller satellitabonnemang, som fortfarande är dominerande men minskar. Branschexperterna på eMarketer förutspår att år 2030 kommer endast 35 % av hushållen i USA att ha betal-TV, jämfört med 58 % idag. Fördelarna med CTV för publiken är uppenbara. De är inte längre begränsade till en skärm och är inte längre begränsade till att titta på innehåll i det ögonblick det sänds. Tittarna kan strömma innehåll live eller titta på video på begäran, och de kan få tillgång till ett stort urval antingen genom att prenumerera på prenumerationstjänster eller genom att komma åt fritt innehåll med annonsering. Antalet streamingleverantörer har växt exponentiellt de senaste åren och publiken får göra jobbet att jonglera med flera prenumerationer. Som ett resultat diskuteras det nya begreppet "abonnemangströtthet" i trendrapporter. Denna trend kan avsevärt påskynda vägen för video-on-demand (AVOD) med annonsering under de kommande åren. Utgivare kan tjäna pengar på sitt innehåll med annonsering istället för prenumerationer med CTV-enheter, som då skulle spela en viktig roll i processen. Med rätt plattform i kombination med effektiv, såväl som anonymiserad dataanalys, kan annonsörer skräddarsy sitt innehåll för annonser till rätt målgrupp och segment för innehåll för att driva engagemang mycket mer effektivt och exakt än med linjär TV. Som ett resultat har publiken fördelen att de kan njuta av innehåll gratis och ha färre prenumerationer att hantera.

Tillväxtpotentialen på CTV-marknaden är enorm. Från 2020 till 2021 ökade satsningarna för annonser som visas på CTV-enheter i USA med 60 %. Fram till 2024 förväntar sig eMarketer-analytiker en tillväxt på en CAGR på cirka 28 % till cirka 30 miljarder USD bara i USA.

CTV-verksamheten accelererar som en del av mjukvaruplattformen för annonsering MGIs svänghjul.

Redan 2020 har CTV blivit ett prioriterat område för MGI som en del av bolagets Ad-Software-Platform-strategi. I början av 2021 förvärvades nyckeltillgångarna i Nexstar Inc., digital teknologiplattform för videoannonsering (formellt känd som LKQD), vilket tillför nyckelteknologier samt ytterligare expertis inom CTV.

Remco Westermann VD för MGI

"Kanalöverskridande kampanjer, vilket innebär att rikta in sig på användare över olika kanaler såsom in-app, mobil webb, webb, CTV eller digitalt utanför hemmet, har en betydande fördel med vår Ad-Software-plattform som innebär att annonsörer inte längre behöver olika leverantörer för att köra samma kampanj i olika kanaler. Vi möjliggör en betydande effektivitetsvinst. Detta är särskilt viktigt för utgivare av spel, som på så sätt kan genomföra nya användarförvärv samt kampanjer för återaktivering genom att nå grupper av spelares och fånga deras uppmärksamhet med rätt erbjudande över flera kanaler. MGI är en av de aktörer som tidigt använde kampanjer över flera kanaler och har flera års erfarenhet inom detta område. MGI har nu också visat sig vara först på marknaden med att lägga till Connected TV till sitt erbjudande över flera kanaler. Detta efter intensiva tester med sina egna spel. Detta visar hur vi kan utnyttja innovation för att skapa möjligheter som driver vårt svänghjul ytterligare. “

 

Ansvariga parter

Informationen i denna release har offentliggjorts genom de ansvariga personernas byrå nedan för publicering vid den tidpunkt som anges av MGIs nyhetsdistributör EQS Newswire vid publiceringen av denna release. Nedanstående ansvariga personer kan kontaktas för ytterligare information.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Sören Barz
Head of Investor Relations
+49 170 376 9571
soeren.barz@mgi-se.com, info@mgi-se.com
www.mgi-se.com

Jenny Rosberg, ROPA, IR kontakt Stockholm
+46707472741
Jenny.rosberg@ropa.se

Axel Mühlhaus / Dr. Sönke Knop, edicto GmbH, IR kontakt Frankfurt
+49 69 9055 05 51
mgi@edicto.de

 

Om Media and Games Invest SE

Media and Games Invest SE (”MGI”) är en mjukvaruplattform för media med i första hand stark tillgång på spelinnehåll. MGIs huvudsakligen operativt närvarande i Europa och Nordamerika. Bolaget kombinerar organisk tillväxt med värdegenererande synergiskapande förvärv, uppvisar en kontinuerlig stark, lönsam tillväxt med en genomsnittlig årligt tillväxt CAGR på 77% (2018 – 2021). Utöver stark organisk tillväxt har MGI Group framgångsrikt förvärvat mer än 35 bolag och tillgångar under de senaste 6 åren. De förvärvade tillgångarna och bolagen är integrerade och för att uppnå effektivitetsvinster och konkurrensfördelar används bland annat molnteknologier. MGI är ett Societas Europaea på Malta (registreringsnummer SE 15) och bolagets aktier är noterade på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm och på scalesegmentet på Frankfurtbörsen. Bolaget har en säkerställd obligation som är noterad på Nasdaq Stockholm och på Frankfurtbörsens öppna marknad.

Bolagets certifierade rådgivare på Nasdaq First North Premier Growth Market är FNCA Sweden AB; info@fnca.se, +46-8-528 00 399.

 


1353151  16.05.2022 

fncls.ssp?fn=show_t_gif&application_id=1353151&application_name=news&site_id=millistream
Följ oss på våra kanaler i social media
  • Inderes Forum
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Ta kontakt
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Om oss
  • Teamet
  • Jobba hos oss
  • Inderes som en investering
  • Tjänster för börsbolag
Vår plattform
  • FAQ
  • Servicevillkor
  • Integritetspolicy
  • Disclaimer
Inderes disclaimer gällande utförda aktieanalyser kan läsas här. För mer detaljerad information över de aktier som aktivt bevakas av Inderes, vänligen se respektive bolags bolagsspecifika sida på Inderes webbplats. © Inderes Oyj. Alla rättigheter förbehållna.