Finnair Q3'25: År 2025 blir svagare än även låga förväntningar
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-10-31 06:25 GMT. Ge feedback här.
| Estimat tabell | Q3'24 | Q3'25 | Q3'25e | Q3'25e | Skillnad (%) | 2025e | |
| MEUR / EUR | Jämförelse | Verkligt utfall | Inderes | Konsensus | Utfall vs. Inderes | Inderes | |
| Omsättning | 818 | 835 | 856 | 849 | -2 % | 3130 | |
| Rörelseresultat (just.) | 71 | 51 | 72 | 62 | -29 % | 62 | |
| Rörelseresultat | 77 | 52 | 72 | 62 | -27 % | 80 | |
| Resultat före skatt | 72 | 40 | 60 | 46 | -33 % | 36 | |
| EPS (rapporterad) | 0,28 | 0,15 | 0,23 | 0,21 | -36 % | 0,08 | |
| Omsättningstillväxt-% | 0,1 % | 2,0 % | 4,6 % | 3,8 % | -2,6 %-enheter | 1,8 % | |
| Rörelsevinstmarginal (just.) | 8,7 % | 6,1 % | 8,4 % | 7,3 % | -2,3 %-enheter. | 2,0 % |
Källa: Inderes & Bloomberg, 4 estimat (konsensus)
Finnairs säsongskvartal Q3 var svårt på grund av strejkåtgärder och ökade kostnader för vissa poster, och situationen underlättades inte av en mjukare efterfrågesituation i Nordamerika. Vi sänkte våra estimat för den närmaste framtiden, men på längre sikt var estimatrevideringen mindre. Vi anser att aktien redan har prisat in en resultatförbättring i enlighet med estimaten, och därmed förblir Finnairs förväntade avkastning på ett års sikt lägre än avkastningskravet i våra beräkningar. Därmed upprepar vi vår Minska-rekommendation för Finnair och vår riktkurs på 2,70 euro.
Siffrorna för säsongskvartalet var mer blygsamma än förväntat
Finnairs omsättning under säsongskvartalet Q3 ökade med 2 % till 835 MEUR, vilket var något lägre än våra estimat och konsensusestimat. Avvikelsen berodde främst på lägre genomsnittliga intäkter inom passagerartrafiken än väntat, särskilt på grund av en förvisso inte överraskande, lätt försvagning av prissättningsmiljön i Nordamerika, samt en svagare omsättning inom frakttrafiken. Däremot såg vi en starkare utveckling än våra estimat inom försäljning av tilläggstjänster, och även inom resetjänster var tillväxten starkare än våra förväntningar.
Finnair redovisade ett justerat rörelseresultat på 51 MEUR under Q3, vilket motsvarar en resultatnedgång på nästan 30 % jämfört med jämförelseperioden. Huvudorsakerna till vinstminskningen var de resultatpåfrestningar som orsakats av strejkåtgärderna samt, liksom under tidigare kvartal, ökade trafikavgifter och kostnader för biobränsle. Även resultatet var lägre än våra estimat och konsensusestimat. Jämfört med estimaten berodde underskottet främst på omsättningen, samt något högre bränslekostnader än vår uppskattning och kostnadsbördan från strejkåtgärderna.
Estimatrevideringen var återigen till största delen negativ
Finnair justerade ned sin guidning för innevarande år, vilket återspeglar en svagare efterfrågan och intäktsutveckling än väntat i Nordamerika samt indirekta effekter på efterfrågan till följd av strejkåtgärder. Företaget uppskattar nu att dess kapacitet kommer att öka med 2 % (tidigare 10 %), omsättningen kommer att uppgå till ungefär 3,1 BNEUR (tidigare 3,2–3,3 BNEUR) och dess justerade rörelseresultat kommer att vara 30–60 MEUR (tidigare 30–130 MEUR). Vinstguidningen var en liten besvikelse för oss och år 2025 kommer att bli svagare än våra redan låga förväntningar.
Våra vinstestimat för Finnair för innevarande år sjönk tydligt (inkl. Q3-underskridandet), medan revideringarna för de närmaste åren var 2-6 % negativa på nivån för justerad rörelsevinst. Vi justerade också våra kostnadsestimat något, särskilt med avseende på EU:s miljöreglering. På EPS-nivå var ändringarna mindre, då vi sänkte våra estimat för finansieringskostnaderna något efter att årets utfall underskred vår förväntning. Vi förväntar oss att 2025 blir ett mycket splittrat år för Finnair och att företagets vinst minskar tydligt från förra året. Även om det fallande bränslepriset och den stärkta EUR/USD-kursen ger företaget andrum under vintersäsongen, tror vi att en del av fördelarna kommer att överföras till kunderna genom pristryck på biljetterna. Under de närmaste åren har företaget dock enligt vår bedömning förutsättningar att förbättra sin vinstnivå ganska tydligt, särskilt tack vare en liten omsättningstillväxt, lägre bränslekostnader och en starkare EUR/USD-kurs, och att uppnå en rörelsemarginal på cirka 5–6 %. Finnair håller också på att uppdatera sin strategi och anordnar en kapitalmarknadsdag i november, vilket kommer att ge ytterligare information om den kommande förnyelsen av flygplansflottan med smalkroppsplan och de finansiella målen.
Den förväntade avkastningen verkar ännu inte vara tillräcklig
Finnairs justerade P/E-tal för 2025–2026, enligt våra estimat, är negativt och 7x, och EV/EBIT-multiplarna är 37x och 7x. Innevarande års multiplar är höga på grund av det svaga resultatet och med nästa års multiplar värderas Finnair i linje med globala nätverksflygbolag. Inte heller DCF indikerar en tydlig uppsida för aktien. Därmed anser vi att aktien redan har en tydlig vinstförbättring inbakad för nästa år, och den förväntade avkastningen är enligt vår mening otillfredsställande tills vidare.
Login required
This content is only available for logged in users