Finnair: Skuldfinansiering för investeringar under den nya strategiperioden
Sammanfattning
- Finnair siktar på en tillväxtdriven marginalförbättring under strategiperioden 2026–2029, med ett ambitiöst mål på 6–8 % justerad EBIT-marginal.
- Företaget har emitterat ett obligationslån på 300 MEUR för att finansiera investeringar på 2,0–2,5 MDEUR, vilket ökar finansieringskostnaderna.
- Analytiker har höjt vinstestimat för de kommande åren med 0–5 %, men den förväntade avkastningen anses fortfarande otillräcklig.
- Aktien värderas i linje med globala nätverksflygbolag, men en eventuell fred i Ukraina kan stödja aktiekursen.
Detta innehåll är skapat av AI. Du kan lämna feedback om det på Inderes forum.
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-12-04 05:40 GMT. Ge feedback här.
Finnair strävar efter en tydlig tillväxtdriven marginalförbättring under den nya strategiperioden och har även förstärkt sin finansieringsbas för att genomföra det kommande investeringsprogrammet. Även om aktiens avkastningsförväntan skulle vara stark vid uppfyllandet av de finansiella målen, har Finnair fortfarande mycket att bevisa när det gäller att upprätthålla kapitaleffektiv och hållbar lönsam tillväxt i en chockkänslig bransch. Vi anser att aktien redan har prisat in en resultatförbättring i linje med estimaten, och därmed är den förväntade avkastningen på ett års sikt lägre än avkastningskravet i våra beräkningar. Därmed upprepar vi vår Minska-rekommendation för Finnair och vår riktkurs på 2,70 euro.
Finnair strävar efter en tydlig tillväxtdriven marginalförbättring under sin nya strategiperiod
Finnair publicerade sina mål för strategiperioden 2026–2029 i samband med förra månadens kapitalmarknadsuppdatering. Enligt vår ståndpunkt fanns det inga större överraskningar i strategins huvuddrag, men marginalmålet (6–8 % justerad EBIT-marginal i slutet av 2029) var enligt vår mening ambitiöst, särskilt vad gäller den övre delen av intervallet. Dessutom var företagets planerade investeringar för strategiperioden (2,0–2,5 MDEUR) i viss mån högre än våra förväntningar.
Finnair emitterade nyligen också ett ovillkorat obligationslån på 300 MEUR. Vi bedömde redan i samband med strategiöversynen att Finnair skulle behöva lånefinansiering för att genomföra investeringsprogrammet för strategiperioden, men finansieringen inleddes något tidigare än vi förväntat oss. Villkoren och strukturen för det nu emitterade lånet överensstämde dock väl med våra tidigare förväntningar.
Det nya lånet ökar finansieringskostnaderna under de närmaste åren, men de operationella estimatrevideringarna vände till det positiva
Vi har höjt våra vinstestimat för de närmaste åren med 0–5 % på nivån för justerad rörelsevinst. Revideringarna var särskilt omsättningsdrivna, då vi särskilt höjde estimaten för intäkterna från tilläggstjänster i linje med kommentarerna från kapitalmarknadsdagen och den senaste positiva utvecklingen. Dessutom justerade vi även våra kostnadsestimat något. Våra estimat för Finnairs justerade EBIT-% för åren 2026–2028 ligger på 5,4–5,6 %, vilket innebär att våra estimat nu ligger i området för den nedre delen av företagets marginalmål. Enligt vår ståndpunkt spelar tillväxten i passagerarantal och särskilt tillväxten i kapitallätta tilläggstjänster en nyckelroll för att uppnå målet, eftersom företaget inte har offentliggjort några tydliga åtgärder för att sänka kostnaderna. Verksamhetsmiljön förväntas också förbli något inflatorisk under de närmaste åren. Vi bedömer att lönsamhetsökningen i bästa fall kommer att vara gradvis efter den förväntade nivåjusteringen nästa år (mot 2025 års strejkåtgärders resultatpåverkan på cirka 70 MEUR).
Som en återspegling av investeringsprogrammet för strategiperioden höjde vi också våra investeringsestimat för de närmaste åren, vilket även ledde till en ökning av avskrivningsestimaten, dock tydligare först runt decennieskiftet. Vi lade också till det nya lånet i våra estimat, vilket i sin tur höjde finansieringskostnaderna för de kommande åren och tyngde våra EPS-estimat måttligt.
Den förväntade avkastningen är dock ännu inte tillräcklig
Finnairs justerade P/E- och EV/EBIT-multiplar för innevarande år, enligt våra estimat, är höga på grund av det svaga resultatet. Med den vinsttillväxt vi estimerar sjunker motsvarande multiplar för 2026 till cirka 8x, vilket innebär att Finnair värderas i linje med globala nätverksflygbolag. Inte heller DCF indikerar en tydlig uppsida för aktien. Därmed anser vi att aktien redan har en tydlig vinstförbättring inbakad för nästa år, och den förväntade avkastningen är därmed otillfredsställande tills vidare. Aktien skulle kunna ha uppsida om företaget lyckades med lönsam tillväxt bättre än våra förväntningar och stadigt närmade sig sina finansiella mål. Dessutom skulle en eventuell fred i Ukraina kunna stödja Finnairs aktie, även om företaget enligt vår ståndpunkt inte i något scenario kan återgå till den gamla Asienstrategin som stöddes av en geografisk konkurrensfördel under de närmaste åren.
Login required
This content is only available for logged in users