Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Eckerö Line tuo uuden laivan rahtiin ja automatkustajille Viro-Suomi -reitille

– Olli KoponenAnalyytikko

Eckerö Line ilmoitti tuovansa uuden rahtiin ja automatkustajiin keskittyvän laivan Itämerelle Viron ja Suomen väliselle reitille. Laivan aloittaminen reitillä arviolta kesäkuussa tiukentaa kilpailua entisestään kilpaillulla reitillä. Uutinen on selvästi negatiivista sekä Tallinkin että Viking Linen rahtivolyymeille kasvavan laivakapasiteetin myötä ja näemme, että Vuosaaresta lähtevän laivan mahdollistama keskustan ruuhkaisten satamien ja katujen kierto luo Eckerö Linelle pientä kilpailuetua Tallinkin ja Viking Linen laivoihin nähden.

Vuosaaren terminaalista lähtevä rahtilaiva tulee viemään näkemyksemme mukaan markkinaosuuksia etenkin laivoilta, jotka liikennöivät ruuhkaisen Helsingin keskustan alueella. Tallinkilla Jätkäsaaresta lähteviä laivoja ovat ro-pax -alukset (matkustaja, rahti, auto) Star ja Megastar, joiden rahtimääriin Eckerö Linen uusi laiva tulee näkemyksemme mukaan vaikuttamaan negatiivisesti. Vuosaari-Muuga -reitillä operoivan Sea Wind -rahtilaivan volyymeihin emme odota vastaavaa vaikutusta. Sea Wind ei kuitenkaan operoi suoraan Tallinnan satamaan, mikä voidaan nähdä kilpailuetuna Eckerö Linen uudelle alukselle.

Eckerön uuden laivan matkustusaika on noin 3 tuntia ja siinä se jää jälkeen Tallinkin noin 2 tunnin matkoille lahden yli. Tämän vuoksi emme odota suurta vaikutusta liikematkustajien ja vapaa-ajan matkustajien volyymiin. Lisäksi laiva ei tarjoa Tallinkin laivojen kaltaisia palveluita, joita vapaa-ajan matkustajat kuluttavat. Hintakilpailun odotamme kuitenkin myös siellä kiihtyvän, sillä uudelle laivalle mahtuu noin 366 matkustajaa ja se sisältää myös kahvilan sekä pienen myymälän. Varsinkin alkuvaiheessa tarjouksien kautta auton kanssa matkustavat voivat siirtyä käyttämään kyseistä laivaa. Tämä aiheuttaa luonnollisesti painetta myös Tallinkille ja Viking Linelle.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus
Pysy ajan tasalla
Tallink Grupp
Viking Line
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.