Finnair: Geopolitiikka luo synkän varjon koko strategian ylle
Toistamme Finnairin myy-suosituksemme ja laskemme tavoitehintamme 0,40 euroon (aik. 0,55 euroa), sillä yhtiöltä sulkeutuva Venäjän ilmatila luo synkän varjon koko Finnairin Aasian strategian päälle. Tämä nostaa huomattavasti vasta koronakriisistä toipumisen aloittaneen yhtiön riskitasoa ja Finnairin vaikutusvallan ulkopuolella tilanteen kehittymistä onkin lähes mahdotonta arvioida. Rakenteellisten riskien ja suotuisan skenaarion rajallisen nousuvaran takia suosittelemme sijoittajia toistaiseksi välttämään Finnairin osaketta.
Finnair perui näkymänsä, sillä Venäjän ilmatila on todennäköisesti sulkeutumassa
Finnair perui eilen Q1:n tulosohjeistuksensa ja H2:lle antamansa näkymät, mikä ennakoi Venäjän yhtiölle asettaman ilmatilan käyttökiellon pitkittymistä ja sen huomattavia taloudellisia vaikutuksia yhtiöön. Käyttökielto on vastatoimi EU-maiden venäläisille koneille asettamasta lentokiellosta EU:n alueella, mikä taas johtuu Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan. Finnair on perunut lentoja tiettyihin Koillis-Aasian kohteisiin sekä Venäjälle vasta viikoksi, mutta sotatoimien ajaman tilanteen kehitystä on toistaiseksi lähes mahdotonta arvioida.
Lentokiellon pitkittyminen olisi yhtiölle iso rakenteellinen ongelma
Arviomme mukaan etenkin kannattavien rahtilentojen peruuntuminen lisää Finnairin tappioita välittömästi. Finnairin kannalta varsinaisesti vakavaksi Venäjän ilmatilan käyttökiellon tekee kuitenkin se, että yhtiön normaaliolojen strategia ja liiketoimintamalli perustuvat Aasian ja Euroopan väliseen transit-liikenteeseen. Aasian liikenteessä Finnairilla on maantieteellinen kilpailuetu, sillä lyhyin reitti Alppien pohjoispuoleisesta Euroopasta Koillis-Aasiaan (Japani, Kiina ja Etelä-Korea) kulkee Helsingin sekä Venäjän yli. Fyysisesti lyhyin reitti mahdollistaa Finnairille asiakkaille paremman tuotteen (lyhyempi matka-aika) sekä kustannusetuja liittyen polttoaineen kulutukseen sekä henkilöstön ja konekapasiteetin käyttöön. Ilman Venäjän ilmatilan käyttöoikeutta Finnairin kilpailuetu Aasian liikenteessä muuttuisi kilpailuhaitaksi emmekä usko Venäjän ilmatilan kiertämisen olevan Finnairille taloudellisesti kannattavaa Koillis-Aasian reiteillä ainakaan suuremmassa mittakaavassa. Finnairin viime vuoden lopun 1,3 miljardin euron kassa sekä Suomen valtion kanssa jo sovittu 400 MEUR:n hybridilaina antavat Finnairille kaikissa skenaarioissa pelivaraa reilusti kuluvan vuoden yli, mutta keskipitkällä tähtäimellä koko Finnairin Aasian strategia murenisi, jos Venäjän ilmatila jäisi pysyvämmin käyttökieltoon. Finnairin olisi arviomme mukaan hyvin vaikea löytää yhtä hyvä korvaava vaihtoehto nykystrategialle. Tässä erittäin negatiivisessa ja vielä toistaiseksi teoreettisessa sekä ennenaikaisessa skenaariossa Finnair joutuisi käytännössä supistamaan toimintojaan merkittävästi Aasiassa ja Euroopassa. Emme myöskään usko, että Finnairilla olisi edellytyksiä selvitä koronapandemian paisuttamista veloistaan ilman mittavia rahoitusjärjestelyitä, jos Aasian strategiaa ei pystyttäisi toteuttamaan.
Ennusteita ja arvostuskertoimia ei nopeasti pompanneen riskitason takia kannata tuijottaa
Teimme toistaiseksi Finnairissa vain lieviä negatiivisia ennustemuutoksia Q1:lle Aasian liikenteen osalta, sillä vallitseva tilanne on vaikeasti ennustettava ja binäärinen. Korostamme kuitenkin, että Q2:sta ja siitä eteenpäin nykyennusteillamme ei ole edellytyksiä toteutua, jos Venäjän ilmatila ei avaudu. Nostimme kuitenkin Finnairin tuottovaatimustamme selvästi Venäjän ilmatilan käytettävyyteen liittyvän riskin takia. Finnairin yritysarvo on edelleen korkeahko, kun taas Venäjän ilmatilan käyttöön liittyvien ongelmien pitkittyminen voisi ajaa yhtiötä arviomme mukaan rakenteellisesti selvästi heikompaan suuntaan. Siten näemme Finnairin tuotto/riski-suhteen yhä heikkona ja suosittelemme sijoittajia suojelemaan pääomia rakenteellisen riskin synkentämässä tilanteessa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut28.02.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 838,4 | 2 142,7 | 2 775,0 |
kasvu-% | 1,11 % | 155,57 % | 29,51 % |
EBIT (oik.) | −469,9 | −120,8 | 174,0 |
EBIT-% (oik.) | −56,05 % | −5,64 % | 6,27 % |
EPS (oik.) | −0,35 | −0,15 | 0,03 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | 114,09 |
EV/EBITDA | - | 28,40 | 11,04 |