Finnair suunnittelee noin 200 työntekijän vähentämistä osana uutta strategiaa
Finnair tiedotti torstaina, että yhtiö aloittaa muutosneuvottelut, joissa se keskustelee henkilöstönsä kanssa suunnitelmastaan uudelleen järjestellä organisaatiotaan. Suunnitelma sisältää henkilöstövähennyksiä ja työtehtävien muutoksia. Suunnitelma liittyy Finnairin 7.9. julkaisemaan uuteen strategiaan, joka keskittyy palauttamaan Finnairin kannattavuuden. Suunnitelman tavoitteena on rakentaa Finnairin eri toiminnot sellaisiksi, että niiden henkilöstömäärä vastaa Finnairin kokoa ja yhtiön toimintaympäristössä tapahtuneita muutoksia. Finnair lentää tulevina vuosina huomattavasti vähemmän kuin pandemiaa edeltävänä aikana.
Suunnitelma voisi toteutuessaan johtaa noin 200 työpaikan vähentymiseen Finnairissa globaalisti, joista noin 120 työpaikkaa vähentyisi Suomessa. Neuvotteluiden piirissä on Suomessa noin 770 henkilöä, jotka työskentelevät johto-, päällikkö-, asiantuntija- ja toimihenkilötehtävissä. Finnairilla on Suomessa ja sen ulkopuolella yhteensä noin 5300 työntekijää. Neuvottelut eivät koske lentävää henkilöstöä tai muita täysin operatiivisissa tehtävissä toimivia. Osana neuvotteluita käsitellään sosiaalisen tuen kokonaisuutta, jolla tuettaisiin mahdollisesti työnsä menettäviä.
Muutosneuvottelut henkilöstön kanssa alkavat 5.10. ja niiden arvioidaan kestävän vähintään 6 viikkoa. Finnair käy parhaillaan keskusteluja kaikkien tärkeiden sidosryhmiensä kanssa muutoksista, joita tarvitaan Finnairin kannattavuuden parantamiseksi. Finnair keskustelee henkilöstön kanssa myös työehtojen muutoksista, joilla niin ikään vähennettäisiin yksikkökustannuksia.
Neuvottelut olivat erittäin odotettu lopputulema uuden strategian pohjalta
Uutinen ei ollut millään tapaa yllättävä, sillä Finnairin syyskuun alun julkistaman uudessa strategian mukaisesti yhtiö pienentää kokoluokkaansa Venäjän ylilentokiellon pilattua yhtiön aiemman strategia. Käytännössä yhtiö ei pysty löytämään Koillis-Aasian ulkopuolella yhtä suuria ja houkuttelevia markkinoita. Näin ollen Finnairin täytyy skaalata tukifunktionsa uuteen kokoluokkaan sekä hakea kustannustehokkuutta, sillä uudet alueet (ml. Lähi-Itä, Etelä-Aasia ja Pohjois-Amerikka) ovat rakenteellisesti heikommin kannattavia kuin Aasian liikenne.
Odotamme neuvottelujen johtavan noin Finnairin suunnitelman mukaiseen henkilöstön vähennykseen ja tuovan yhtiölle karkeasti 15-20 MEUR:n vuotuiset säästöt. Tämä on arviomme mukaan vasta pienehkö osa yhtiön strategialla tavoitteleman 15 %:n yksikkökustannuksen vähennystavoitteen (vuoden 2019 tasoon verrattuna) taustalla. Siten odotamme yhtiöltä lisätietoja useista uusista säästötoimista lähikuukausien aikana.
Olemme kommentoineet Finnairin uutta strategiaa tarkemmin täällä. Finnairin ennusteemme ovat kohtuullisen hyvin linjassa yhtiön uudessa strategiassa linjaamien tavoitteiden kanssa, joten sinänsä varsin odotettu muutosneuvottelutiedote ei aiheuta välittömiä muutoksia Finnairin lähivuosien ennusteisiimme.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut19.07.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 838,4 | 2 221,2 | 2 666,3 |
kasvu-% | 1,11 % | 164,94 % | 20,04 % |
EBIT (oik.) | −469,9 | −259,3 | 33,0 |
EBIT-% (oik.) | −56,05 % | −11,68 % | 1,24 % |
EPS (oik.) | −0,35 | −0,41 | −0,07 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | - | 112,00 | 15,95 |