Finnairin nousukiito jatkui toukokuussa
Finnair julkaisi eilen toukokuun liikennetietoraporttinsa, jonka mukaan yhtiön matkustaja-määrä kasvoi vertailukaudesta 9,4 % 1 010 000 matkustajaan. Finnairin kapasiteetti eli tarjotut henkilökilometrit kasvoivat vertailukauteen nähden marginaalisesti 1,2 %, mitä selitti uusien A350-koneiden myötä kasvanut konekoko Aasian liikenteessä. Kapasiteetin kasvua rasitti myös vähäisempi vuokrakoneiden käyttö (sis. Miamin reitin väliaikainen lopettaminen). Myynti sen sijaan jatkoi vahvaa kehitystään kapasiteetin maltillisesta kasvusta huolimatta, sillä myydyt henkilökilometrit kasvoivat 12,8 % toukokuussa. Mielestämme tämä oli yhtiöltä vahva suoritus, vaikka vertailuluvut olivat heikkoja maaliskuussa 2016 Brysselissä tapahtuneen terrori-iskun negatiivisten kysyntävaikutuksien takia. Datan perusteella pohjakysyntä onkin jatkanut viime kuukausien tavoin suotuisalla kehityskaarella. Maantieteellisistä alueista myyty volyymi kasvoi peräti 23 % strategisella painopistealueella Aasiassa ja myös Euroopassa volyymikasvu oli hyvällä 6 %:n tasolla toukokuussa. Kokonaisuuden kannalta pienemmissä Kotimaassa ja Pohjois-Amerikassa volyymit sen sijaan laskivat kapasiteettien laskun mukana.
Myynnin ja kapasiteetin suotuisan suhteen ansiosta Finnairin tehokkuuden kannalta tärkeä matkustajakapasiteetin käyttöaste nousi toukokuussa viime vuoteen nähden 8,4 %-yksikköä 81,3 %:iin. Parannus heikosta vertailutasosta on merkittävä, mutta mielestämme saavutettu taso on myös absoluuttisesti hyvä toukokuulle (korkein toukokuun matkustajakapasiteetin käyttöaste ainakin 5 vuoteen). Myös vuoden rullaava käyttöaste nousi historiallisesti korkealle tasolle 81,8 %:iin toukokuussa (2016: matkustajakapasiteetin käyttöaste 79,8 %). Maantieteellisistä alueista käyttöasteet nousivat selvästi vuoden aikaan nähden hyville tasoille Aasian, Pohjois-Amerikan ja Euroopan reiteillä. Kotimaan liikenteessä käyttöaste laski lievästi. Arviomme mukaan vahva kysyntä ja Finnairin maltillinen kapasiteetin kasvu on tukenut Q2:lla myös hinnoittelua ja yksikkötuottoja, mikä lupaa yhdessä korkean käyttöasteen kanssa hyvää yhtiön Q2-tulosta ajatellen. Toistamme silti näkemyksemme, jonka mukaan Finnairin lähiaikoina voimakkaasti kiihtyvä kapasiteetin kasvu (2017 ohjeistus: 8-10 % vs. 1-5/2017 2,2 %) tulee kuitenkin vähintään hidastamaan käyttöasteen parantumista H2:lla ja toisaalta myös luomaan painetta lippujen yksikkötuottoihin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.04.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 316,8 | 2 471,7 | 2 669,6 |
kasvu-% | 2,76 % | 6,68 % | 8,01 % |
EBIT (oik.) | 55,3 | 96,8 | 117,2 |
EBIT-% (oik.) | 2,38 % | 3,92 % | 4,39 % |
EPS (oik.) | 0,14 | 0,43 | 0,51 |
Osinko | 0,10 | 0,12 | 0,15 |
Osinko % | 0,80 % | 4,04 % | 5,05 % |
P/E (oik.) | 87,15 | 6,96 | 5,79 |
EV/EBITDA | 6,83 | 1,10 | 1,02 |