Rapala H2 - fokus myynnin laskun syissä ja strategian etenemisessä
Rapala julkaisee H2-raporttinsa perjantaina klo 9:00. Rapala antoi aiemmin ennakkotietoja koko vuoden tuloksestaan ja sen perusteella Q4 on sujunut erittäin heikosti. Odotamme raportin kertovan meille selkeät syyt kehityksen taustalla. Fokus raportissa on myös voimakkaasti johdon kommenteissa strategian toteutukseen liittyen.
Ennakkotietojen mukaan koko vuoden myynti oli 253 MEUR (FY’16 261 MEUR) ja vertailukelpoinen liikevoitto noin 11 MEUR (FY’16 18 MEUR) alittaen selkeästi yhtiön oman ohjeistuksen erityisesti liikevaihdon osalta, sillä yhtiö odotti H1-raportin yhteydessä koko vuoden liikevaihdon pysyvän suunnilleen viime vuoden tasolla ja vertailukelpoisen liikevoiton alittavan selvästi viime vuoden tason. Q4’17:n liikevaihto 51,7 MEUR (Q4’17e: 59,1 MEUR) on ollut erittäin heikko, eikä Q3:lla nähty myynnin väliaikainen piristyminen ole kantanut Q4:lle.
Olemme huolissamme Q4:llä nähdystä myynnin nopeasta laskusta, erityisesti siksi, että Rapalan kustannusrakenne ei jousta kunnolla ja pienentynyt myynti painaa tulosta nopeasti. Ennustamme vertailukelpoiseen bruttokatteeseen kohdistuneen lievää painetta alaspäin ja henkilöstökustannusten ja muiden kustannusten joustaneen vain vähän 55,5 MEUR:oon (H2’16 56,6 MEUR). Kausiluontoisesti vaisummalla H2:lla oikaistu liikevoitto painuu negatiiviseksi -0,4 MEUR:oon (H2’16 3,2 MEUR) ja hybridilainan koroista oikaistu EPS painuu -0,09 euroon. Ennustamme yhtiön jättävän osingon väliin, sillä rahat tarvitaan uuden strategian läpiviemiseen.
Mielenkiintoista raportissa on nähdä myös, miten varastotasot ovat kehittyneet kvartaalilla, sillä niiden alentuminen on todennäköisesti pysähtynyt, koska myynti on alittanut yhtiön budjetoiman selvästi. Toinen yhtiön kannalta positiivisempi vaihtoehto olisi, että myynti olisi laskenut varastotasojen alentumisen seurauksena ja uuteen toimitusketjunhallintaan vielä totutteleva organisaatio ei olisi pystynyt vastaamaan kaikkeen kysyntään.
Sinänsä H2-tulos ei ole meneillään olevasta muutosprosessista johtuen kokonaiskuvan kannalta oleellinen ja tärkeämpää on strategian eteneminen. Olemme aiemmin todenneet, että strategia vaikuttaa järkevältä, mutta myös sen tulosparannus perustuu liikevaihdon kääntämiseen nousuun viimeistään ensi vuonna. Arvioimme yhtiön ohjeistavan vuodelle 2018 nykytasolla pysyvää liikevaihtoa ja vertailukelpoisesti korkeampaa liikevoittoa. Odotamme yhtiöltä selkeitä vastauksia myynnin laskun syihin ja uskottavia askelmerkkejä trendin kääntämiseksi. Odotamme kuulevamme erityisesti yhtiön strategian edistymisestä verkossa tapahtuvan myynnin suhteen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rapala VMC
Rapala on vuonna 1936 perustettu maailman johtava uistimien, kolmihaarakoukkujen, kalastajan tarvikkeiden ja fileointiveitsien valmistaja sekä myyjä. Yhtiön myynti muodostuu konsernin omista tuotteista ja kolmansien osapuolten tuotteiden jakelusta yhtiön globaalin jakeluverkoston läpi. Rapala toimii lähes 40 maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.01.2018
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 260,6 | 253,1 | 262,3 |
kasvu-% | −6,33 % | −2,89 % | 3,64 % |
EBIT (oik.) | 18,8 | 11,4 | 19,3 |
EBIT-% (oik.) | 7,21 % | 4,50 % | 7,37 % |
EPS (oik.) | 0,22 | 0,07 | 0,22 |
Osinko | 0,10 | 0,00 | 0,10 |
Osinko % | 2,42 % | 3,34 % | |
P/E (oik.) | 18,40 | 40,94 | 13,45 |
EV/EBITDA | 18,10 | 9,37 | 6,28 |