Rapala Q3 perjantaina - strategian toteutuksessa pitäisi päästä eteenpäin
Rapala julkistaa Q3-liiketoimintakatsauksensa perjantaina. Yhtiön liiketoiminnan paino on vahvasti vuoden alkupuoliskolla ja Q3-numeroiden merkitys on yhtiölle rajallinen. Itse numeroita tärkeämpää onkin yhtiön kommentit strategian edistymisestä. Toistamme vähennä-suosituksemme ennen Q3-raporttia, sillä ilman määrätietoisia ja merkittäviä muutoksia, ei yhtiöllä ole mielestämme edellytyksiä nostaa sen tulospotentiaalia esiin.
Rapala kertoo Q3-liiketoimintakatsauksessaan ainoastaan myyntiluvut ja tulos raportoidaan vain puolivuosittain. Yhtiön kulurakenne ja myyntikatteet ovat kuitenkin suhteellisen ennustettavia ja näin ollen liikevaihto antaa suhteellisen hyvää indikaatiota myös tuloksen kehityksestä. Ennustamme yhtiön raportoidun liikevaihdon laskevan kahdella prosentilla vertailukaudesta 58,2 MEUR:oon johtuen valuuttojen negatiivisesta kehityksestä sekä ongelmista tietyillä isoilla markkinoilla (mm. Ranska). Vertailukelpoisesti myynti jää vertailukaudesta vain hieman johtuen volyymikasvusta mm. Pohjoismaissa ja Pohjois-Amerikassa. Rapala on laskenut ohjeistustaan kuluvana vuonna jo kahdesti ja odotamme yhtiön toistavan ohjeistuksensa (liikevaihto samaa tasoa ja vertailukelpoinen liikevoitto selvästi alle 2016 tason).
Maantieteellisesti Pohjois-Amerikan liikevaihto laskee dollarin heikentymisen myötä. Alkuvuonna nähdyt ongelmat jakelukentässä ovat käsityksemme mukaan asteittain helpottaneet, eivätkä ne enää oleellisesti rasita myyntiä Q3:lla. Venäjän markkinatilanne on edelleen vaikea ja odotamme yhtiön hävinneen alueella edelleen markkinaosuuksia kuluttajien vaihtaessa halvemman tuoteryhmän tuotteisiin. Euroopassa markkinatilanne on säilynyt positiivisena (pl. Ranska). Kokonaisuutena yhtiön myyntikehitys tulee arviomme mukaan jäämään edelleen vaisuksi ja myynnin kestävää kääntymistä saadaan vielä odottaa.
Päähuomio Q3-raportissa keskittyy johdon kommentteihin strategian etenemisestä. Yhtiö on toteuttanut uutta strategiaansa jo noin 8kk ja yhtiöllä pitäisikin hiljalleen olla selkeät askelmerkit suunnan kääntämiseksi. Yhtiö on alkuvuoden aikana edistynyt strategiassaan useilla rintamilla ja johdolla tuntuu olevan aiempaa selvempi käsitys siitä, mitä toimenpiteitä yhtiön kääntäminen vaatii. Näkemyksemme mukaan yhtiön tulisi tehdä merkittäviä muutoksia nykyisessä liiketoimintamallissaan ja esimerkiksi karsia nykyistä laajaa tuotesortimenttia, parantaa tuotannon ja myynnin välistä yhteistyötä, tehostaa toimintaa ja keskittää varastoja. Näkemyksemme mukaan yhtiön suunta ei käänny ilman merkittäviä määrätietoisia toimia ja näin ollen kaikki konkreettiset tiedot toimenpiteistä ovat tervetulleita.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rapala VMC
Rapala on vuonna 1936 perustettu maailman johtava uistimien, kolmihaarakoukkujen, kalastajan tarvikkeiden ja fileointiveitsien valmistaja sekä myyjä. Yhtiön myynti muodostuu konsernin omista tuotteista ja kolmansien osapuolten tuotteiden jakelusta yhtiön globaalin jakeluverkoston läpi. Rapala toimii lähes 40 maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut24.10.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 260,6 | 257,7 | 267,0 |
kasvu-% | −6,33 % | −1,13 % | 3,64 % |
EBIT (oik.) | 18,8 | 13,7 | 20,5 |
EBIT-% (oik.) | 7,21 % | 5,31 % | 7,67 % |
EPS (oik.) | 0,22 | 0,10 | 0,23 |
Osinko | 0,10 | 0,10 | 0,15 |
Osinko % | 2,42 % | 3,52 % | 5,28 % |
P/E (oik.) | 18,40 | 27,51 | 12,46 |
EV/EBITDA | 18,10 | 8,09 | 5,93 |