Rovio Q4-analyytikkotapaaminen: Kärkipelit suorittavat hyvin haastavassa markkinassa
Rovio järjesti perjantaina analyytikkotapaamisen, jossa käytiin läpi yhtiön peliportfolion neljännen vuosineljänneksen kuulumisia. Pelikohtaiset kommentit olivat pitkälti linjassa odotustemme kanssa, emmekä ole tehneet ennustemuutoksia. Käyttäjähankinnan suhteen Rovio kommentoi Q4:n tason asettuvan näillä näkymin 28-33 %:n (peliliikevaihdosta) ohjeistushaarukan keskikohdille, mikä on myös linjassa ennusteemme (31 %) kanssa. Viimeisin päivityksemme Roviosta on luettavissa täältä.
Mobiilipelimarkkinalla tänä vuonna nähty pehmeys on jatkunut edelleen, vaikka pinnan alla on nähtävissä jo pieniä positiivisia signaaleja. Data.ai:n mukaan globaali markkina (pl. Kiina) laski Q4:n ensimmäisen vajaan 2 kuukauden aikana noin 9 % ja Roviolle tärkeällä USA:n markkinalla 11 % vuoden takaisesta. Heikon kehityksen taustalla on koronapandemian jälkeisen kysyntäpiikin normalisoitumisen lisäksi Applen IDFA-muutoksen aiheuttamat haasteet kohdennetulle käyttäjähankinnalle sekä yleisesti heikentynyt talousympäristö. Laskun tasaantumisesta merkkejä antaa kuitenkin se, että edelliseen 8 viikon jaksoon peilattuna USA:n markkina kasvoi 1 %:n
Alla tiivistetysti Rovion kärkipelien ja koemarkkinoinnissa olevien pelien kuulumiset:
Angry Birds 2: Rovion ylivoimaisesti suurin peli on jatkanut hyvää suorittamistaan ja Rovio on kasvattanut jonkin verran pelin live-tiimiä. Q4 on tyypillisesti pelille hyvä kausiluonteisten tapahtumien (Halloween ja joulu) ansiosta. Nyt peliin on tuotu myös ensimmäistä kertaa kolmeen vuoteen täysin uusi keräiltävä lintuhahmo, mikä osaltaan tukee monetisaatiota. Ennusteemme odottaa pelin bruttomyynnin (Q4’22e: 29,3 MEUR) kasvavan hieman edellisestä neljänneksestä.
Angry Birds Dream Blast: Rovio kommentoi Q3-raportin yhteydessä pelin kvartaalitason bruttomyynnin olleen syyskuun lopussa noin 20 MEUR:ssa, ja tilanne on pysynyt käsittääksemme suunnilleen tällä tasolla. Rovio investoi edelleen lisää Dream Blastin live-operaatioihin ja on pystynyt panostamaan myös hyvin pelin käyttäjähankintaan. Rovio pyrkii strategiansa mukaisesti edelleen vahvistamaan Dream Blastin tiimiä, jotta peliä pystyttäisiin kasvattamaan myös jatkossa.
Angry Birds Journey: Tammikuussa julkaistun AB Journeyn liikevaihto laski Q2:lla 7,3 MEUR:oon ja Q3:lla 5,1 MEUR:oon (Q1’22: 10,1 MEUR), kun Rovio pienensi selvästi pelin käyttäjähankintaa julkaisun jälkeisestä tasosta. Q4:lla tilanne on jatkunut melko samankaltaisena, vaikkakin pelin bruttomyynti on edelliseen neljännekseen nähden alkanut tasaantua. Roviolla on vahva tahtotila saada Journey takaisin kasvu-uralle, ja peliä kehitetään aktiivisesti jatkuvien parannusten ja testien avulla tämän saavuttamiseksi.
Angry Birds Friends: Q3:lla pelin bruttomyynti (Q3’22: 8,4 MEUR) laski noin 8 % edellisestä kvartaalista, kun Facebookiin liittyneet ongelmat aiheuttivat tällä alustalla pelin liikevaihtoon muutaman viikon katkon. Ongelman korjaantumisen jälkeen pelin suorittaminen alkoi kuitenkin heti korjaantua, vaikkakin Rovio menetti joitakin pelaajia tämän vuoksi. Peli on kuitenkin toipunut Q3:n tasolta ja ennustamme Q4:lle 8,9 MEUR:n bruttomyyntiä. Rovio ei tee peliin maksettua käyttäjähankintaa, joten liikevaihto valuu tuloriveille erittäin vahvalla kannattavuudella (arviomme mukaan >60 %).
Ruby Games: Hyperkasuaaleja pelejä kehittävän Ruby Gamesin Q3 oli heikko, kun yhtiön pelit tekivät vain noin 2,5 MEUR:n liikevaihdon. Nykyinen markkinatilanne on haastava mainostuloilla monetisaationsa pääosin tekeville hyperkasuaalipeleille, eikä tilanne ole helpottunut Q4:llä. Neljänneksen aikana Ruby ei ole onnistunut ainakaan vielä julkaisemaan yhtään isommaksi noussutta uutta hyperkasuaalipeliä. Ennusteemme odottaa Rubylta Q4:ltä vaisua 2,9 MEUR:n bruttomyyntiä. Rubyn koemarkkinoilla olevat tällä hetkellä tärkeimmät hybridikasuaalipelit Hunter Assassin 2 (yksinpeli) ja Hunter Heroes (moninpeli) etenevät, mutta tässä pelien julkaisuajankohta on vielä avoinna. Arviomme mukaan ainakin jompikumpi peleistä voisi olla valmis julkaisuun ensi vuoden alkupuoliskolla.
Moomin Puzzle & Design: Rovion ensimmäinen Muumi-pelin tekninen koemarkkinointivaihe käynnistyi joulukuussa 2021 ja viime kuukausina pelin retentiota eli pelaajien pysyvyyttä on testattu pelin avainmarkkinoilla (Japani ja USA). Lyhyen aikavälin retentiotestien jälkeen seuraavaksi luvassa on hieman pidemmän aikavälin (14 pv) pysyvyyden testaamista. Yhtiön mukaan pelin kehitys ja testaus etenee tällä hetkellä hyvin. Tyypillisesti Rovion peleissä retentiovaihe kestää noin 3-5kk, jonka jälkeen tulee vielä joitakin kuukausia kestävä monetisaatiovaihe. Tämän vaiheen läpäisyn jälkeen peli etenee globaaliin julkaisuun.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille