Sanoma Q2-aamutulos: Operatiivinen tulos lievästi yli odotuksien Learningin voimalla
Sanoma julkisti aamulla Q2-raporttinsa, joka oli operatiivisen tuloksen osalta hieman odotuksiamme parempi. Tämän taustalla oli oppimisliiketoiminta, jonka kannattavuus piti pintansa hieman odotettua paremmin samalla kun medialiiketoiminnan kehitys vastasi hyvin odotuksiamme. Sanoma toisti kuluvan vuoden ohjeistuksensa, mikä oli odotettua. Sanoman klo 11.00 alkavaa Q1-tulosinfoa voi seurata inderesTV:ssä tästä linkistä.
Liikevaihto kasvoi hieman yli odotuksiamme enemmän Learningissa
Sanoman liikevaihto kasvoi Q2:lla 9 % 341 MEUR:oon ylittäen aavistuksen meidän ennusteemme. Liikevaihdon kasvun ylitys tuli Learning-segmentistä, jossa kasvua vauhditti etenkin toteutettu Pearson-yritysosto, mutta myös Espanjan opetussuunnitelmauudistus ja hintojen korotukset. Learningin liikevaihto kasvoi 26 % ennusteemme odottaessa 22 %:n kasvua. Media Finlandin liikevaihto taas supistui 6 %, mikä oli hieman vajaan 5 %:n liikevaihdon laskua odottanutta ennustettamme suurempi lasku. Tämän taustalla oli hienoisesti odotuksemme alittaneet kaikki tuottolähteet.
Operatiivinen kannattavuus odotuksiamme parempi
Operatiivista liiketulosta (ilman PPA-poistoja) Sanoma teki Q2:lla 54 MEUR, mikä oli hieman odotuksiamme korkeampi. Ennusteidemme ylityksen taustalla oli Learningin odotuksiamme parempi operatiivinen kannattavuus. Vastaavasti Media Finlandin kannattavuus laski vertailukaudesta odotetun voimakkaasti ja oli hyvin linjassa odotuksiemme kanssa. Sanoma kirjasi Q2:lle noin odotuksiemme mukaiset rakennejärjestelykulut, mutta 36 MEUR:n arvonlisäverovaatimuksesta (ei ennusteissamme) aiheutunut negatiivinen kertaerä painoi raportoidun tuloksen alle ennusteidemme.
Ohjeistus odotetusti ennallaan, alustavan arviomme mukaan ennusteiden muutospaine maltillinen
Sanoma toisti kuluvan vuoden ohjeistuksensa, joka odottaa liikevaihdon olevan 1,35–1,4 miljardia (2022: 1,3 miljardia) ja operatiivisen liikevoiton ilman PPA-poistoja olevan 150-180 (2022: 189 MEUR). Konsensusennusteet ennen Q2-raporttia odottivat Sanomalta 1 387 MEUR:n liikevaihtoa (Inderes: 1381 MEUR) ja 168 MEUR:n (Inderes: 160 MEUR) operatiivista liikevoittoa ilman PPA-poistoja. Näihin ohjeistuksen kanssa linjassa oleviin ennusteisiin ei arviomme mukaan ole odotettavissa suuria muutoksia Q2-raportin jälkeen. Markkinakommenteissa yhtiö nosti esiin mainosmarkkinan toisen vuosipuoliskon kehitykseen liittyvän epävarmuuden, mikä arviomme mukaan peilaa heikentynyttä talouskehitystä. Samalla yhtiö kuitenkin kertoi, että osassa kustannuksia huiput ovat ohi ja esimerkiksi paperin hinnat ovat kääntyneet laskuun, mikä tukee tuloskehitystä tietyllä viiveellä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut23.07.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 298,4 | 1 380,8 | 1 426,2 |
kasvu-% | 3,74 % | 6,35 % | 3,29 % |
EBIT (oik.) | 149,9 | 118,1 | 143,6 |
EBIT-% (oik.) | 11,55 % | 8,55 % | 10,07 % |
EPS (oik.) | 0,65 | 0,37 | 0,50 |
Osinko | 0,37 | 0,35 | 0,37 |
Osinko % | 3,77 % | 4,84 % | 5,12 % |
P/E (oik.) | 15,07 | 19,37 | 14,58 |
EV/EBITDA | 7,35 | 5,92 | 5,16 |