Telia Q2-analyytikkopuhelu: Kilpailudynamiikka ennallaan, neljänneksellä ei erityistä kampanjointia
Telia järjesti jälleen eilen analyytikkopuhelun ennen hiljaisen jakson alkamista. Telia käy analyytikkopuhelussa läpi maantieteelliset tapahtumat ja muistuttaa kertaluonteisista eristä neljänneksellä tai vertailukaudella. Alla puhelun päähuomiot.
Kilpailukentän dynamiikka on ennallaan. Q2:lla ei näkynyt mitään erityistä kampanjointia Telian markkinoilla. Hintataso yritysasiakaskentässä on edelleen matala.
Koronan helpottamisen myötä maat ovat pääsääntöisesti olleet enemmän ”auki” Q2:lla verrattuna Q1:een ja vertailukauteen. Tämä voi arviomme mukaan hieman nostaa vaihtuvuutta.
Maantieteelliset kommentit:
- Selvästi suurimmalla markkinalla Ruotsissa Telia korvasi neljänneksellä rajattoman liittymän kahdella uudella rajattomalla, jotka yhdistävät myös C Moren ja Netflixin. Uusilla liittymälanseerauksilla yhtiö odottaa parempaa asiakaskokemusta ja tavoittelee korkeampaa ARPUa (asiakaskeskihintaa). Lisäksi Telia on kertonut kuituverkon hinnankorotoksista, jotka alkavat syyskuusta ja koskevat 100Mb ja 250Mb nopeuksia. Ruotsin Q2-liikevaihtoa tarkastellessa on huomioitavaa, että liiketoiminta sisälsi 80 MSEK kertaluonteista liikevaihtoa vertailukaudella.
- Suomen markkina on hyvä, mutta Telian kehitys on edelleen heikkoa. Telian B2C-fokus on ollut kateissa, kun B2B-yritysostoja on viime vuosina toteutettu ja integroitu. Nyt yhtiö myi neljänneksellä pienen (7 MEUR), mutta hyvin kannattavan (EBITDA 5 MEUR) Alerta-hälytyksensiirtopalvelut, mikä parantaa hieman yhtiön fokusta. Yleisesti Suomen kulutaso on edelleen korkea, mikä voi tarkoittaa uusia tehostamistoimenpiteitä.
- Norjassa, Tanskassa tai Baltiassa ei ollut suurempia kommentteja.
Telialla on historiassa ollut hyvin paljon erilaisia kertaluonteisia eriä lukuisista syistä johtuen, mikä on vaikeuttanut numeroiden operatiivista tulkintaa. Tästä johtuen olemme pidemmän aikaa seuranneet käyttökatetta, joka on näkemyksemme mukaan paras tapa seurata Telian operatiivista tehokkuutta. Telia sai kesäkuun alussa päätökseen Carrier-liiketoiminnan myynnin ja tulee kirjaamaan tästä arviolta noin 7 miljardin kruunun voiton, mikä on huomioitu ennusteissamme. Voitto kirjataan liiketoiminnan muihin tuottoihin ja näkyy näin myös raportoidussa käyttökatteessa. Näin poikkeuksellisesti vertailukelpoisuuden parantamiseksi tulee myös käyttökatteessa seurata oikaistua lukua Q2:lla.
Julkaisemme Telian Q2-ennakon tuttuun tapaan ennen yhtiön 21.7. julkistettavaa Q2-raporttia.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Telia Company
Telia Company on vuonna 2003 perustettu monikansallinen teleoperaattori, joka tarjoaa kiinteän verkon ja mobiilin tietoliikennepalveluja. Telia on Bonnier kaupan myötä Pohjoismaiden suurimmista TV-yhtiöistä. Yhtiön asiakkaita ovat niin yritys- kuin kuluttaja-asiakkaatkin. Yhtiön kotipaikkana on Tukholma. Telian osakkeet ovat noteerattu Helsingin ja Tukholman pörsseissä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut25.04.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 89 190,7 | 86 810,1 | 86 430,2 |
kasvu-% | 3,75 % | −2,67 % | −0,44 % |
EBIT (oik.) | 10 735,2 | 11 614,3 | 13 106,5 |
EBIT-% (oik.) | 12,04 % | 13,38 % | 15,16 % |
EPS (oik.) | 1,63 | 1,86 | 2,23 |
Osinko | 2,00 | 2,00 | 2,00 |
Osinko % | 5,89 % | 7,89 % | 7,89 % |
P/E (oik.) | 20,86 | 13,61 | 11,37 |
EV/EBITDA | 7,06 | 4,83 | 5,75 |