Tokmanni Q4-aamutulos: Ohjeistus ei pettänyt tuloskasvuodotuksia
Tokmanni julkisti aamulla Q4-raporttinsa, jossa myynnin kasvu oli odotuksiamme vaisumpaa, mutta tulosrivit olivat lähellä odotuksiamme, kun vastassa oli ennätyksellinen vertailukausi. Katse raportissa oli etenkin 2022 tulosohjeistuksessa ja Tokmanni ennustaa liikevaihdon ja euromääräisen vertailukelpoisen liikevoiton kasvavan. Ohjeistus oli pitkälti linjassa 2022 liikevoiton ennusteiden (Inderes 112 MEUR) (konsensus 108 MEUR) kanssa (2021: 105,7 MEUR). Ensisilmäyksellä raportti oli kokonaisuutena vähintäänkin neutraali. Myös edellytykset positiiviselle kurssireaktiolle ovat olemassa, sillä laskeneen arvostuksen (2021 P/E 14x) perusteella markkinat eivät hinnoitelleet tuloskasvun jatkumista.
Vertailukelpoinen myynti jäi odotuksista, mutta Tokmanni klubi kasvoi jälleen vauhdilla
Yhtiön Q4 liikevaihto kasvoi 2,3 %:lla 334 MEUR:oon jääden ennustamastamme (347 MEUR). Myynnin kehitys jäi tällä kvartaalilla hieman yllättäen jälkeen myös muusta käyttötavaramarkkinasta, joka kasvoi 4,3 %. Tämä johtui osin erittäin vahvasta vertailukauden suorituksesta. Uskomme myös koronapandemian kiihtymisellä olleen vaikutusta, sillä se vähensi jälleen käyntejä Tokmannilla ja todennäköisesti hyödytti Citymarketin ja Prisman käyttötavaraa, kun myös ruokaostokset pystyi siellä tekemään samalla käynnillä. Vertailukelpoisten myymälöiden asiakasmäärä laski 2,9 % ja myymälöiden keskiostos kasvoi 2,6 % edellisvuoteen verrattuna ja oli 22,30 euroa.
Myyntikate oli sen sijaan odotuksiamme parempi 36,2 % (ennuste 35,0 %), vaikka se laskikin vahvasta vertailukaudesta (Q4’20: 36,7 %). Raaka-aineiden (mm. muovi) ja merirahtien kustannusinflaatio ja sekä näiden vieminen Tokmannin toimesta viiveellä kuluttajahintoihin painoivat silti katetta vertailukaudesta. Yhtiön fokus oli kvartaalilla edelleen myös Tokmannin kanta-asiakasklubin asiakaspohjan laajentamisessa tarjouksilla. Klubiin oli jo liittynyt yli 0,8 miljoonaa asiakasta (Q3’21 0,5 miljoonaa).
Tulos ja osinko lähellä odotuksia
Liiketoiminnan kulut kasvoivat selvästi odotuksiamme enemmän ja olivat 19,1 % liikevaihdosta (ennuste 18,6 % liikevaihdosta) (Q4’20: 18,4 % liikevaihdosta). Kiinteistökulut, erityisesti sähkö, nousivat selvästi kvartaalin aikana ja henkilökuluissa näkyi sairauspoissaolojen kasvu, joita emme olleet huomioineet riittävästi. 2020 TyEL-maksun alennuksen vaikutus Tokmannin henkilöstökuluihin oli noin 0,5 MEUR. Kasvaneisiin markkinointikuluihin vaikutti erityisesti Tokmanni Klubin lanseeraus. Strategiahankkeiden käynnistämiseen on myös liittynyt merkittäviä alkuvaiheen panostuksia. Kasvuhankkeet etenevät kuitenkin suunnitelmiemme mukaisesti, mikä kuulostaa lupaavalta tulevaa ajatellen. Yhtiö kertoi hiljattain uudesta strategian mukaisesta noin 1000 tuotenimikkeen private-label tuotelaajennuksesta (Miny).
Edellisten seurauksena liikevoitto laski 40,9 MEUR:oon, mikä oli 12,2 % liikevaihdosta. Suoritus oli lähellä omaan ennustettamme (41,2 MEUR). Koko vuoden osalta oikaistu liikevoitto oli 105,7 MEUR, mikä tarkoittaa, että Tokmanni oli sen 2021 tulosohjeistuksen (105-115 MEUR) alalaidalla. Osinkoehdotus oli 0,96 euroa/osake jääden marginaalisesti ennustamastamme 0,99 eurosta.
Raportin fokuksessa oli 2022 ohjeistus, joka ei pettänyt
Raportin fokuksessa oli Tokmannin 2022 ohjeistus. Omat ennusteemme odottivat liikevaihdon kasvavan 8 %:lla 1245 MEUR:oon, mutta liikevoiton kasvavan maltillisemmin 6 %:lla 112 MEUR:oon, jolloin liikevoittomarginaali on 9,0 % (2021e 9,2 %). Tokmanni ennustaa liikevaihdon ja euromääräisen vertailukelpoisen liikevoiton kasvavan. Sanallinen ohjeistus oli pitkälti linjassa 2022 ennusteidemme kanssa. Tämän päiväisessä tulosinfossa haemme tarkempia merkkejä siitä, miltä kuluvan vuoden toimintaympäristö näyttää.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Tokmanni Group
Tokmanni on vuonna 1989 perustettu halpatavaroihin keskittyvä vähittäiskauppayhtiö. Tokmanni on Suomen suurin halpakauppa myymälöiden määrällä ja liikevaihdolla mitattuna. Tokmannilla eri puolilla Suomea noin. 200 myymälää.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut08.02.2022
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 073,2 | 1 154,8 | 1 245,4 |
kasvu-% | 13,65 % | 7,60 % | 7,85 % |
EBIT (oik.) | 100,2 | 106,4 | 111,7 |
EBIT-% (oik.) | 9,34 % | 9,22 % | 8,97 % |
EPS (oik.) | 1,23 | 1,30 | 1,38 |
Osinko | 0,85 | 0,99 | 1,06 |
Osinko % | 5,23 % | 6,92 % | 7,41 % |
P/E (oik.) | 13,18 | 10,97 | 10,35 |
EV/EBITDA | 7,88 | 6,79 | 6,71 |