Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
    • Transkriptit
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Finnair: Testaamme sinivalkoisten siipien kantoa

– Antti ViljakainenPääanalyytikko
Finnair

Finnair julkistaa Q4-raporttinsa keskiviikkona kello 9.00. Olemme nostaneet Finnairin tulosennusteitamme lähivuosille hieman loppuvuodesta tehdyn lentokonejärjestelyn, viime aikojen hieman odotuksiamme pehmeämmän liikennedatan ja hyvänä jatkuneen hinnoittelutilanteen nettovaikutuksena. Mielestämme Finnairin osake alkaa olla arvostettu jo melko maltillisesti ja varsinkin kassavirtapohjaisesti tarkasteltuna tuotto-odotus lähivuosille näyttäytyy mielestämme jo riittävänä osakkeen kroonisesti korkeasta riskiprofiilista huolimatta. Siten nostamme Finnairin suosituksemme lisää-tasolle (aik. vähennä) ja toistamme yhtiön 0,05 euron tavoitehintamme.

Odotamme melko hyvää operatiivista tulosta loppuvuodelta, vaikka volyymi jäi ennusteistamme

Finnairin volyymikasvu hidastui Q4:llä odotuksiamme hieman nopeammin 12 %:n tasolle. Myös matkustajakäyttöasteen kehitys oli vaisua ja pidämme Q4:llä saavutettua 73 %:n matkustajakäyttöastetta korkeintaan tyydyttävänä Finnairille. Sektorin melko kireä markkinatilanne on kuitenkin luultavasti mahdollistanut Finnairille Q4:llä yhä aggressiivisen hinnoittelun koko viime vuoden tavoin. Arvioimme Finnairin liikevaihdon nousseen matkustajaliikenteen ajamana 6 % 729 MEUR:oon Q4:llä, mikä on hieman alle konsensuksen. Kuluissa pahimmat paineet ovat helpottaneet yleisestä inflaatiosta huolimatta, sillä polttoaineen hinta on laskenut ja myös volyymiliitännäisiä säästöjä pitäisi tulla vielä läpi. Näitä ajureita peilaten arvioimme Finnairin tehneen Q4:llä jakson kausiluonne huomioiden melko hyvän 24 MEUR:n oikaistun liikevoiton, mikä vastaa 3,3 %:n liikevoittomarginaalia ja lievää tulosparannusta suhteessa vertailukauteen.

Tulosohjeistusta tuskin saadaan vielä Q4-raportissa, nostimme lievästi lähivuosien ennusteitamme

Liiketoiminnan hankalan ennustettavuuden takia emme odota Finnairin antavan tulosohjeistusta alkuvuodesta vaan vasta H1:n jälkeen. Kapasiteetti- ja liikevaihtokommenttien pitäisi kuitenkin indikoida vakaata tai hidasta kasvua tälle vuodelle meidän ja markkinoiden odotusten täyttämiseksi. Odotamme yhtiön kommentoivan kysyntää yhä melko positiivisesti etenkin lomasesonkien osalta, sillä matkustamisella vaikuttaa olevan vahva asema kuluttajien allokaatiossa ja reaalipalkkojen nousun pitäisi tukea kysyntää. Myös hinnoittelu on alan viime aikojen uutisvirran valossa luultavasti pysynyt ainakin toistaiseksi suotuisana. Olemme nostaneet Finnairin lähivuosien oikaistun liikevoiton ennusteitamme 4–9 % loppuvuodesta tehdyn lentokonekaupan (kommentti täällä), viimeaikaisen hieman odotuksiamme pehmeämmän liikennedatan ja hyvän hinnoittelutilanteen nettona. Odotamme Finnairilta lähivuosina hidasta 3-8 %:n oikaistun liikevoiton kasvua kohtuullisessa markkinassa.

Arvostuskuva on jo varovaisen houkutteleva etenkin kassavirtapohjaisesti

Finnairin vuosien 2024–2025 ennusteidemme mukaiset oikaistut P/E-luvut ovat 10x ja 8x ja oikaistut EV/EBIT-kertoimet ovat 8x ja 7x. Tasot ovat Finnairille hyväksyttävinä pitämiemme haarukoiden alalaidoissa. Verrokkeihin nähden arvotus ei ole yhtä houkutteleva, sillä alempien tulosrivien osalta Finnair on hinnoiteltu yhä preemiolla. Toisaalta verrokkiryhmä on hinnoiteltu erittäin alas (2024e: P/E 5x) eikä Finnairin hinnoittelu ole tyypillisesti seurannut erityisen hyvin verrokkeja. Finnair ei myöskään maksa veroja ja arviomme mukaan tuloslaskelmassa vuokriin liitännäiset erät ovat nyt todellista kassakulua suurempia. Lisäksi lähivuosina yhtiön investoinnit alittanevat poistot selvästi. Siten arvioimme sijoittajien saavan Finnairista nykyiselle markkina-arvolle kaksinumeroisen vapaan kassavirran tuoton. Mielestämme osakkeen tuotto-odotus vastaakin ennustettua kassavirtatuottoa nykyiseltä arvostustasolta, mitä pidämme jo varovaisen houkuttelevan osakkeen kroonisesti korkeista riskeistä huolimatta.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut12.02.2024

202223e24e
Liikevaihto2 356,62 990,43 012,2
kasvu-%181,1 %26,9 %0,7 %
EBIT (oik.)−163,9184,7196,0
EBIT-% (oik.)−7,0 %6,2 %6,5 %
EPS (oik.)−32,910,370,35
Osinko0,000,000,07
Osinko %2,2 %
P/E (oik.)neg.8,59,0
EV/EBITDA12,03,23,0

Foorumin keskustelut

Tässä on Antin ja Kaisan kommentit Finnairin marraskuusta. Finnair julkisti perjantaina liikennetietoraporttinsa marraskuulta. Raportti oli ...
8.12.2025 klo 8.18
- Sijoittaja-alokas
1
Hyvää huomenta Finnairilta! Marraskuun liikennetiedot ovat nyt julki. Yleisesti ottaen volyymit pysyivät vakaina vuodentakaiseen nähden. Pohjois...
5.12.2025 klo 7.14
- Emilia Rannanniemi
4
Tässä on Antilta ja Kaisalta uusi yhtiöraportti. Finnair hakee uudella strategiakaudella selkeää kasvuvetoista marginaalien nostoa ja vahvisti...
4.12.2025 klo 5.49
- Sijoittaja-alokas
2
Finnairin toimitusjohtaja Turkka Kuusisto kertoi yhtiön liiketoiminnasta Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Finnair sijoituskohteena | Sijoittaja...
28.11.2025 klo 19.56
- Sijoittaja-alokas
2
Ilo olisi lyhyt, sillä tuolla sopimuksella siellä alkaa uusi sota muutaman vuoden jälkeen. Järkevämpi lähteä siitä, että ilmatila ei ole aukeamassa...
21.11.2025 klo 12.05
- Torniojaws
4
Tästä eri mieltä. Tuo sopimus on todennäköisesti paras, mitä voi toivoa. Menee geopolitiikka-ketjujen aiheeseen mutta tässä voi vain todeta,...
21.11.2025 klo 11.26
- TZ
0
Eihän nyt näytä siltä, että sinne olisi tulossa rauha? Trumpin ja Venäjän toive ei ole varteenotettava rauhansopimus. Finnairin strategiapäivityksess...
21.11.2025 klo 11.21
- Mukava valkku
1
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.