Helteinen sää avitti kotimaisen kaupan kasvuun heinäkuussa
Tiivistelmä
- Heinäkuun helteinen sää tuki kotimaisen kaupan kasvua, erityisesti vaatekaupassa, ja tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto nousi 6 %.
- Keskon kuluttaja-asiakaskaupan markkinaosuus laski, mutta yritysasiakaspuolella myynti kasvoi. Odotamme Keskon PT-kaupan kasvavan Q3:lla 3 %.
- Tokmannin myynti hyötyi positiivisesta markkinakehityksestä, mutta alennukset heikensivät katetta. Odotamme Tokmanni-segmentin liikevaihdon kasvavan Q3:lla 4 %.
- Lindexin vaatemarkkina kasvoi heinäkuussa 10 %, mutta odotamme Stockmann-divisioonan Q3-liikevaihdon laskevan 3 % Itiksen tavaratalon sulkemisen vuoksi.
Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.
Keskon Päivittäistavarakaupan, Tokmannin ja Lindexin Stockmann-divisioonan kohdemarkkina, eli tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto nousi 6 % heinäkuussa. Kasvua syntyi jokaiselta alasegmentiltä. Heikon ja sääolosuhteiltaan viileän Q2:n takia on selvää, että heinäkuun helteisellä säällä on ollut kasvua tukeva vaikutus, mikä korostui etenkin vaatekaupassa. Alkukesän jäljiltä tiettyjen toimijoiden sesonkiliitännäiset varastotasot ovat olleet koholla, joita nämä ovat arviomme mukaan purkaneet jo heinäkuun aikana alennuksin. Tällä on luonnollisesti ollut myös myynnin kasvua tukeva vaikutus.
Keskon kuluttaja-asiakaskaupan negatiivinen markkinaosuuskehitys jatkui
Keskon PT-kaupan kuluttaja-asiakasmyynti nousi heinäkuussa 4 %, mikä jäi elintarvikkeiden ja päivittäistavarakaupan (6 %) markkinakehityksen alapuolelle. Yritysasiakaspuolella Keskon myynti kasvoi niin ikään 4 %, kun markkinakehitys oli 2 %. Isossa kuvassa liiketoiminta-alueen kehitys jatkui siis samalla uralla, jossa markkinaosuutta hävitään kuluttaja-asiakaspuolella ja voitetaan yritysasiakkaissa. Odotamme Keskon PT-kaupan kasvavan Q3:lla 3 %, mikä edellyttää hyvää kehitystä etenkin elokuulta, jolloin toimituspäivien määrä laskee suhteessa vertailukauteen.
Tokmanni saanut tukea markkinalta
Tokmanni on riippuvainen kevään/kesän sesonkimyynnin kehityksestä, mikä ilmeni yhtiön Q2-tuloksen selvänä laskuna. Positiivinen markkinakehitys niin käyttö- (pukeutuminen 10 %, koti ja vapaa-aika 7 %) kuin päivittäistavarassa povaa hyvää yhtiön Q3:n myynnille, joskin heinäkuun aikana saavutetun kasvun katerakenne on todennäköisesti ollut vertailukautta heikompi johtuen varaston alasajon takia annetuista alennuksista. Odotamme Tokmanni-segmentin liikevaihdon kasvavan Q3:lla 4 %, mikä edellyttää positiivista vertailukelpoista kasvua myös elo-syyskuulta.
Lindexille tärkeä vaatemarkkina reippaassa kasvussa
Lindexin Stockmann-tavaratalojen kannalta tärkeä vaatemarkkina kasvoi heinäkuussa peräti 10 %, mikä on luonnollisesti positiivista ja kompensoi heikkoa kevättä/alkukesää. Heinäkuun myynti voi tosin olla alennusmyyntivetoista, joten se voi tulla ainakin osittain heikommalla kannattavuudella. Odotamme Stockmann-divisioonan Q3-liikevaihdon laskevan 3 %, johon osittain vaikuttaa keväällä tehty Itiksen tavaratalon sulkeminen. Heinäkuun kasvu on kuitenkin positiivista koko kvartaalin näkymiä/ennusteita ajatellen, joskin uskomme kasvuvauhdin tasoittuvan elo-syyskuun aikana. Koko alkuvuoden ajalta pukeutumisen markkina on kuitenkin edelleen 3 % vertailukauden alapuolella, mikä kertoo markkinan olevan suhteellisen vaisu. Lindex-konsernin ohjeistus nojaa markkinan parantumiseen H2:n aikana, tässä tosin pääroolissa ovat Lindex-ketjun päämarkkinat Ruotsi ja Norja.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille