Kauppojen loppuvuoden näkymät nousujohteiset, mutta vielä maltilliset
2025e | Kasvu-% | Oik. Liikevoitto-% |
Tokmanni | 5 % | 5,7 % |
Kesko | 4 % | 5,5 % |
Puuilo | 16 % | 17,6 % |
Verkkokauppa.com | 2 % | 1,7 % |
Wetteri | -11 % | 0,8 % |
Kamux | -2 % | 1,0 % |
Lindex | 1 % | 7,7 % |
Lähde: Inderes |
Seuraamiemme vähittäiskauppojen alkuvuosi sujui vaihtelevasti. Kokonaisuudessaan toimintaympäristöt säilyivät kunkin toimijan kohdemarkkinoilla vaisuina, joskin erikoiskauppaan fokusoituneiden trendissä nähtiin selvää piristymistä. Odotuksemme loppuvuoden kasvun suhteen ovat ylätasolla kohtuullisen maltilliset, emmekä usko markkinan toimivan selvänä katalyyttinä yhtiöiden liikevaihdon kasvulle vielä vuonna 2025. Kannattavuuskehitys poikkeaa yhtiöittäin, mutta absoluuttisesti seuraamamme yhtiöjoukon tulostason tulisi nousta lievän liikevaihdon kasvun tukemana.
Tokmannin suorituksen tulisi parantua selvästi alkuvuodesta
Tokmannin Q1 sujui melko mollivoittoisissa merkeissä, mutta pääsiäisen vertailukaudesta poikkeava ajoittuminen toimi yhtiön kannalta negatiivisena ajurina. Siten konsernin kehityksen pitäisi Q2:lla oleellisesti parantua pääsiäisen tukemana. Puuilo ja Rusta kertoivat vahvasta huhtikuun sesonkimyynnistä, mutta toukokuun myynti jäänee halpakaupassa vaisuksi sääolosuhteiden painamana. Isossa kuvassa makrotekijät ovat liikkuneet oikeaan suuntaan, mutta toistaiseksi konkreettiset merkit markkinakasvun suhteen ovat olleet kiven alla. Siten odotamme vuoden 2025 olevan markkinamielessä kohtuu tasainen ja kasvun piristyvän selvemmin vasta 2026. Tokmannin kannalta Dollarstore-segmentin myymälälaajentuminen toimii oleellisena kasvuajurina, minkä lisäksi SPAR-konseptin jalkauttaminen Suomessa saattaa tukea kotimaan kehitystä. Odotamme konsernin 2025-liikevaihdon kasvavan 5 %:lla. Tulospuolella edellytykset selvälle tuloskasvulle ovat mielestämme vähäiset heikon alkuvuoden sekä Dollarstore-segmentin käsityksemme mukaan jatkuvien poistomyyntien takia. Ennakoimme yhtiön kannattavuuden heikkenevän noin 0,4 %-yksiköllä 5,7 %:n tasolle vuonna 2025.
Keskolla selvät ainekset tulosparannukselle
Keskon alkuvuosi sujui kohtuu tasaisesti. Konsernin liikevaihtoa ja tulosta tulisi vuoden 2025 aikana tukea piristyvä rakentamisen markkina, Rakentamisen ja talotekniikan kaupan (RT-kauppa) yritysostot sekä yhtiön vahva momentum Autokaupassa. Etenkin RT-kaupan puolella tulos on poljettu hyvin matalalle tasolle, jota yhtiön pitäisi alkuvuoden kasvun perusteella kyetä parantamaan. Odotamme Päivittäistavarakaupan liikevaihdon kasvavan, mutta tuloksen puolestaan heikkenevän pitkälti yhtiön hintainvestointiohjelman takia. Tilanne on sinällään väliaikainen, sillä ohjelman pitäisi kantaa keskipitkällä aikavälillä hedelmää nousseen asiakasvirran kautta. Yhtiö sekä kauppiaskenttä ovat kommentoineet hintainvestointiohjelmalla alennettujen tuotteiden myynnin lisääntyneen, mutta keskeistä olisi saada ostoskorin koko kasvuun, ettei marginaaliuhraus näkyisi positiivisesti pelkästään asiakkaiden kukkaroissa. Konsernitasolla ennustamme vertailukauden mukaista 5,5 %:n oikaistua liikevoittomarginaalia vuodelle 2025.
Puuilon vahva alkuvuosi lupaa hyvää
Puuilon erinomainen alkuvuosi asetti riman korkealle. Myynnin kasvua tulee jatkossakin ylläpitämään myymäläverkoston laajentuminen (ainakin 7 uutta myymälää vuonna 2025) ja oletetusti edellisvuodesta piristyvä vertailukelpoinen kasvu. Liikevaihdon kasvun lisäksi uudet tuotelanseeraukset omissa tuotemerkeissä sekä skaalautuva liiketoimintamalli luovat mielestämme eväät tulostason selvälle parantamiselle vuonna 2025. Mikäli markkinaympäristössä nähdään positiivisia muutoksia, tulee yhtiön myynnin kasvu olemaan ennustamaamme vahvempaa, mikä todennäköisesti johtaisi positiiviseen tulosvaroitukseen. Ennustamme ohjeistuksen mukaista liikevaihdon kasvua (16 %) ja ohjeistuksen ylälaitaa suutelevaa EBITA-tulosta, joka ennustamallamme liikevaihtotasolla tarkoittaa 17,6 %:n EBITA-marginaalia (2024: 17,0 %).
Verkkokauppa.comilla paluu kasvuun
Verkkokauppa.comin liikevaihto heräsi kasvuun Q1:llä useamman vuoden kestäneen korpivaelluksen jälkeen. Myös tulostaso parani selvästi ja ylitti odotukset. Vahvaa momentumia on nähty kansainvälisen liiketoiminnan osalta uusien asiakkuuksien myötä, kun taas kotimaisen kuluttajaliiketoiminnan selvä elpyminen ottaa todennäköisesti vielä muutaman kvartaalin. Positiivisena ajurina Suomessa on kuitenkin toiminut televisioiden teräväpiirtosiirtymä, jonka myötä tuoteryhmän myynti on ollut markkinatasolla hyvässä kasvussa. Operatiivisesti yhtiö näyttää onnistuneen valikoimansa hallinnassa sekä tehostamisessa, mikä on mahdollistanut myyntikate-%:n rakenteellisen kohentumisen noin 15–16 %:n tasoilta kohti 17–18 %:n tasoja. Tämä on keskeistä, sillä pienikin muutos myyntikatteessa valuu tulosriveille melko tehokkaasti. Yhtiö on myös tehostanut kiinteää kulurakennettaan, jonka uskomme kantavan hedelmää seuraavina kahtena kvartaalina. Näiden tekijöiden summana odotamme Verkkokauppa.comin liikevaihdon kasvavan 2 % ja liikevoittomarginaalin parantuvan voimakkaasti noin 0,4 %:n tasolta 1,7 %:n tasolle.
Merkittävän tehokkuusohjelman ja uusien autojen elpyvän kysynnän odotetaan edistävän Wetterin tuloskäännettä
Wetterin Q1-liikevaihto laski sekä orgaanisesti että Wetteri Power -liiketoiminnasta luopumisen myötä. Alkuvuodesta vaihtoautokauppa on aiheuttanut yhtiölle haasteita. Varaston vastattua kuluttajakysyntää heikosti sen tervehdyttämistoimenpiteet painoivat kannattavuutta Q1:llä. Tämän ohella heikko uusien autojen kysyntä on painanut sekä Henkilöautomyynti- että Huoltopalveluliiketoiminta-segmenttien suoritustasoa. Wetteri on perustellusti siirtänyt strategista painopistettään kasvusta kannattavuuteen, ja yhtiö on kuluvana vuonna käynnistänyt 8 MEUR:n kuluhyötyihin tähtäävän tehokkuusohjelman. Yhtiölle tärkeä Suomen uusien autojen markkinan elpyminen on kuluvana vuonna ollut ennakoitua verkkaisempaa, mikä on painanut näkymiä. Toukokuussa Wetteri perui kuluvan vuoden ohjeistuksensa, ja 3,3 MEUR:n vuoden 2025 vertailukelpoinen liiketulosennusteemme on vielä kaukana näkemyksestämme yhtiön normalisoidusta tuloskunnosta. Odotamme euribor-korkojen laskun ja patoutuneen kysynnän herättävän uusien autojen myynnin henkiin historiallisen heikoilta tasoiltaan, mutta elpymisen tarkkaan ajankohtaan tai kulmakertoimeen ei ole vielä tässä vaiheessa näkyvyyttä.
Kamuxin sisäiset haasteet johtamassa tulosvaroitukseen
Kamuxin Q1-tulos oli yhtiön historian heikoin kvartaalitulos, oik. liiketuloksen painuessa lähes 2 MEUR tappiolle. Tämä johtui laskevista volyymeista ja markkinaosuuksista kaikilla markkinoilla, mikä alkoi jo loppuvuonna 2024. Kamuxille relevantti käytettyjen autojen markkina ei ole tänä vuonna tarjonnut kasvua, mikä yhdessä yhtiön sisäisten haasteiden kanssa vaikeuttanee tuloksen tekoa myös lähikvartaaleina. Uskommekin heikon tulostason jatkuvan läpi vuoden, joskin Q2:lla ja etenkin Q4:llä vertailuluvutkin ovat jo matalia. Kamux on ohjeistanut koko vuoden oik. liikevoiton paranevan vuoden 2024 11,6 MEUR:sta, mutta ennustamme tuloksen jäävän alle 10 MEUR:oon. Siten uskomme yhtiön joutuvan laskemaan ohjeistustaan loppuvuoden aikana.
Lindexin saneeraus loppumassa
Lindexin Q1-tulos jäi vertailukautta heikommaksi, kun Lindex-divisioonassa vaisuhko markkina ja etenkin logistiikkakeskuksen vaihtaminen/ylösajo rasitti tulosta. Yhtiö kertoi kuitenkin kesäkuun alussa positiivisia uutisia, kun se oli sopinut viimeisen saneerausprosessiin liittyvän riitansa ja siten saneerausprosessi tulee loppumaan Q3:n aikana, kunhan oikeus asian vahvistaa. Tämä parantaa mahdollisuuksia viedä loppuun myös tavarataloliiketoiminnan ”strateginen arviointi”, joka on ollut meneillään jo yli 1,5 vuotta. Uskomme yhtiön pyrkivän myymään tavaratalotoiminnan, mikä voisi käytännössä tapahtua loppuvuoden aikana saneerausprosessin päätyttyä. Saneerauksen loppuminen mahdollistaa myös yhtiön rahoituksen uudelleenjärjestelyn ja osingonmaksun.
Tuloksen osalta uskomme Lindexin pääsevän tälle vuodelle ohjeistamansa 70-90 MEUR:n oik. liiketuloksen alalaitaan. Uuden logistiikkakeskuksen käyttöönotto tämän vuoden aikana mahdollistaa 10 MEUR:n säästöt (ennen poistoja) sekä parantaa Lindex-ketjun kasvumahdollisuuksia. Yhtiöllä pitäisi tämän myötä olla potentiaalia parantaa tulosta ensi vuonna, minkä lisäksi tavaratalotoiminnasta luopuminen olisi mielestämme positiivista yhtiölle ja osakkeelle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
