Kotimainen kauppa kasvoi syyskuussa
Tiivistelmä
- Keskon päivittäistavaramyynti kasvoi syyskuussa 4,0 %, mutta markkinaosuus laski hieman, kun huomioidaan toimituspäivien vaikutus.
- Foodservice-segmentissä Keskon myynti kasvoi 2 %, mikä oli markkinakasvua hitaampaa, ja markkinaosuus laski hieman.
- Tokmannin kohdemarkkinan käyttötavaramyynti laski syyskuussa 1,2 %, vaikka elintarvikemyynti kasvoi 5,3 %.
- Tokmannin Q3-liikevaihdon ennustetaan kasvavan 4 %, mutta tulos voi laskea heinäkuun heikomman katerakenteen ja nousseiden markkinointikulujen vuoksi.
Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.
PTY:n raportoimien lukujen mukaan Keskolle relevantti päivittäistavaroiden kuluttajamarkkina kasvoi syyskuussa 3,5 % ja Tokmannin kohdemarkkina eli tavaratalo- ja hypermarketketjujen käyttötavaramyynti kasvoi vain 1 %. Kasvua syntyi suhteellisen tasaisesti jokaiselta alasegmentiltä. Kesko on jo raportoinut Q3-lukunsa, joten sen osalta tilasto ei juuri tuo uutta tietoa.
Kesko kasvoi suunnilleen markkinavauhtia syyskuussa
Keskon päivittäistavaramyynti K-ruokakaupoille kasvoi syyskuussa 4,0 %. Verrattaessa tätä PTY:n lukuihin tulee kuitenkin huomata, että Kesko on päivittäistavarakaupassa tukkutoimittaja (kauppiaat ovat vähittäismyyjiä), mutta PTY:n luvut mittaavat vähittäiskauppaa. Lukuja vertaillessa pitää huomioida, että syyskuussa oli tukkukaupassa yksi toimituspäivä vertailukautta enemmän, mutta vähittäismyyntipäiviä on tyypillisesti sama määrä (kaupat ovat auki joka päivä). Toisaalta kaikki K-kauppojen tuotteet eivät tule Keskolta, mikä myös vaikuttaa Keskon ja PTY:n lukujen vertailuun. Kesko kommentoi markkinaosuuskehityksensä parantuneen Q3:n aikana, mutta olleen vielä negatiivinen. Foodservice-puolella Keskon myynti kasvoi 2 %, kun markkinakehitys oli vajaat 3 %. Nämä luvut ovat vertailukelpoisia ja siten Kesko hävisi lievästi markkinaosuutta Foodservice-puolella. Kesko raportoi Q3-luvut jo viime viikolla, joista voi lukea tuoreesta raportistamme.
Markkinakasvu Tokmannin osalta vaisua syyskuussa
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten tavaratalo- ja hypermarketketjujen liikevaihto jatkoi kokonaisuudessaan 3 %:n kasvussa syyskuussa vuodentakaisesta. Kasvua veti kuitenkin nyt puhtaasti elintarvikemyynti, joka kasvoi 5,3 %. Tokmannille, jolle elintarvikkeiden osuus on suhteellisen pieni, tavaratalo- ja hypermarketketjujen käyttötavaramyynnin kehitys on selvästi relevantimpi seurattava mittari. Käyttötavaran osalta liikevaihto laski nyt syyskuussa 1,2 %, kun aiemmin elokuussa sama markkina kasvoi 2,1 % ja heinäkuussa se kasvoi 7,3 %.
Ennustamme tällä hetkellä Tokmanni-segmentin liikevaihdon kasvavan Q3:lla 4 %, mikä on vaisun syyskuun jälkeen lievästi yli Suomen käyttötavaramarkkinan heinä-syyskuun kehityksen. Emme kuitenkaan näe suuria muutospaineita ennusteissamme tämän perusteella, sillä myynnin kasvuennusteistamme huolimatta odotamme pientä tuloslaskua Q3:lle Suomessa. Tämä johtuu erityisesti siitä, että heinäkuun aikana saavutetun pirteän kasvun katerakenne on omissa papereissamme ollut vertailukautta heikompi, kun sesongin viivästyttyä varastojen alasajoa on jouduttu vauhdittamaan alennuksilla. Uskomme myös, että yhtiön kiinteät kulut ovat nousseet viime kvartaalin tapaan markkinointikulujen osalta, kun myyntiä yritetään vauhdittaa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille